به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنهای در این دیدار، با تجلیل از شخصیت ممتاز آیت الله جوادی آملی مفسّر بزرگ قرآن کریم و صاحب تفسیر تسنیم، حوزه علمیه را وامدار مجاهدت این عالم فرزانه در ممارست بیش از ۴۰ ساله برای تحقیق و تدریس و تألیف تفسیر تسنیم دانستند و افزودند: البته فعالیتهای آیتالله جوادی آملی در زمینه علوم عقلی و نقلی و کارهای فقهی، فلسفی و عرفانی ایشان همگی مهم و درخور تقدیر است، اما هیچکدام قابل مقایسه با کار تفسیر قرآن ایشان نیست.
ایشان تفسیر تسنیم را مایه افتخار شیعه و حوزه علمیه خواندند و در بیان برخی خصوصیات این تفسیر گفتند: قوت تفکر عقلانی مفسّر محترم، کمک زیادی به فهم نکات لطیف و ظریف نهفته در آیات قرآن کرده است. همچنین این تفسیر مشابه تفسیر المیزان، اما به روزتر و با گستردگی بیشتر، سرشار از مطالب دانستنی و قابل استفاده و در واقع یک دائرة المعارف جامع است.
رهبر انقلاب، تنظیم و نگارش فهرستی فنّی و موضوعی برای استفاده بهینه از محتوای این تفسیر مرجع را ضروری دانستند.
ایشان با ابراز تأسف از کمتوجهی به مقوله تفسیر در حوزههای علمیه، یاد علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان به عنوان بنیانگذار توجه به تفسیر و مفاهیم قرآنی در حوزه علمیه را گرامی داشتند و خاطرنشان کردند: برگزاری حدود ۲۰۰ درس تفسیر قرآن در حوزه علمیه قم، مژده و خبر خوبی است که باید این رویکرد را تقویت و پایدار کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای، تکمیل ترجمه عربی تفسیر تسنیم برای استفاده از آن در جهان اسلام را ضروری خواندند و از آیتالله جوادی آملی و گروه محققان این تفسیر تشکر و قدردانی کردند.
در ابتدای این دیدار، آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه کشور گزارشی از برگزاری همایش تفسیر تسنیم و ویژگیها و رویکردهای ممتاز این تفسیر از جمله رویکرد موضوعی و تقریبی و نگاه روز آن ارائه کرد.
حجتالاسلام والمسلمین سعید جوادی آملی رئیس موسسه «اِسراء» نیز در این دیدار درباره شیوه نگارش و تنظیم تفسیر تسنیم و گروههای تحقیقی و پژوهشی که در این زمینه همراه بودهاند، گزارشی بیان و سلام آیتالله جوادی آملی به رهبر انقلاب اسلامی را ابلاغ کرد.
تفسیر تسنیم، تألیف حضرت آیتالله جوادی آملی است که در ۸۰ جلد گردآوری و نوشته شده است. تالیف این تفسیر نتیجه ۴۰ سال تدریس وتحقیق آیتالله جوادی آملی و همکاری دهها محقق و پژوهشگر در قالب گروههای پژوهشی است که در شمار «تفاسیر قرآن به قرآن» جای دارد. روش مؤلف، ذکر آیه یا آیات مورد نظر و بررسی آنها طی چهار مرحله است: «گزیده تفسیر»، «تفسیر آیه»، «لطایف و اشارات» و «بحث روایی» بوده است.