حجتالاسلام سید حمید درخشان، مسئول کانونهای فرهنگی آموزش و پرورش، در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: تعداد کانونهای آموزش و پرورش استان ۱۳ مورد است که یکی از آنها استانی و بقیه در نواحی مختلف تقسیم شدهاند. این کانونها نقش مهمی در غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان، ارائه برنامههای نوین و مکمل فعالیتهای آموزشی دارند.
وی افزود: کانونهای فرهنگی زمینهساز تربیت واقعی، تغییر رفتار دانشآموزان و مهارتآموزی در حوزههای اخلاق، رفتار و علوم هستند. آنها به عنوان بازوی قدرتمند مدیران مدارس در ساعات غیردرسی فعالیت میکنند و در طول سال، بهویژه در تابستان، به طور مستقیم وارد عمل میشوند.
درخشان تأکید کرد: این کانونها الگویی مناسب برای تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص فراهم میکنند و در نوسازی و بازسازی برنامهها نقش مؤثری ایفا میکنند. حمایت جدی مسئولین از کانونهای فرهنگی تربیتی برای تقویت استعدادهای دانشآموزان و بهکارگیری آنها در عرصههای کار و فناوری ضروری است.
وی ادامه داد: کانونهای فرهنگی نقش مهمی در توسعه ظرفیتهای نرمافزاری و استانداردسازی اقدامات متناسب با نیازهای روز دانشآموزان دارند. آنها به تعمیق و توسعه ارتباطات برونسازمانی با دیگر نهادها کمک میکنند و زمینهساز تقویت بینش، تفریح، سرگرمی و ایجاد نشاط در دانشآموزان مقطع ابتدایی و متوسطه هستند.
مسئول کانونهای فرهنگی آموزش و پرورش بیان کرد: در مقطع متوسطه، کانونها به نهادینهکردن روحیه تحقیق، مشارکت و برخورد خلاقانه با تجهیزات علمی و مهارتی کمک میکنند؛ این اقدامات گامهای مؤثری در جهت گسترش فرهنگ علمی و مهارتی هستند.
وی افزود: برنامههای طراحیشده در کانونها تلفیقی از فرآیند آموزش و پرورش، تمرین جامعهپذیری و قانونپذیری، ایجاد محیطی امن و شاداب، و زمینهسازی برای ترویج فرهنگ اسلامی و ایراندوستی هستند. این برنامهها همچنین به رفع خستگی دانشآموزان از فعالیتهای رسمی روزانه کمک میکنند و فضایی مناسب برای خودکفایی و تربیت مدیران کارآمد در آینده فراهم میکنند.
درخشان تصریح کرد: در حال حاضر، حدود ۲۲ انجمن در کانونها فعال هستند که هر یک به نحوی در تحقق این اهداف مشارکت دارند، سند بنیادین تحول آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالادستی، شامل ۷ اصل است که میتوان این اصول را در کانونهای فرهنگی برای دانشآموزان در تمامی مقاطع سنی، جنسیتها و اعتقادات مختلف اجرا کرد.
وی با اشاره به چالشهای پیشروی کانونها گفت: یکی از بزرگترین چالشهای کانونهای فرهنگی، کمبود اعتبارات مالی است؛ معمولاً اعتبارات اختصاصیافته به کانونها محدود است و بیشتر تلاش میشود تا کانونها به صورت خودگردان فعالیت کنند. همچنین، فضاهای اختصاصیافته به کانونها اغلب کوچک است و از خیرین درخواست میشود تا برای توسعه این فضاها مشارکت کنند.
درخشان در پایان اظهار کرد: امیدواریم در آینده، کانونهای فرهنگی به نقطهای برسند که توسط دانشآموزان مدیریت شوند و وسعت آنها افزایش یابد؛ همچنین، تلاش میشود تا فضاهای بهتری در اختیار کانونها قرار گیرد و با حمایت مسئولین، برنامههای فرهنگی و هنری برای تمام اقشار جامعه توسعه یابد.
انتهای پیام