به گزارش ایرنا، منطقه آزاد سیستان، با موقعیت جغرافیایی راهبردی و امکانات منحصر به فرد خود، به عنوان یکی از پروژههای کلیدی توسعه اقتصادی در ایران به شمار میآید، این منطقه که در مرزهای شرقی کشور واقع شده، نه تنها به عنوان یک دروازه تجاری برای ورود و خروج کالا به شمار میرود، بلکه میتواند به عنوان یک موتور محرک برای اشتغالزایی و رشد اقتصادی در سطح ملی و منطقهای عمل کند.
منطقه آزاد سیستان که در شمالشرق ایران و در همسایگی با کشورهای افغانستان و پاکستان واقع شده، میتواند به هاب اقتصادی و تجاری در سطح ملی و بینالمللی تبدیل شود.
منطقه آزاد سیستان به دلیل نزدیکی به مرزهای بینالمللی، دسترسی به بازارهای بزرگ آسیای میانه و همچنین ظرفیتهای طبیعی و انسانی، از موقعیت ویژهای برخوردار است، این منطقه میتواند به عنوان پل ارتباطی میان ایران و کشورهای همسایه عمل و فرصتهای جدیدی برای تجارت و سرمایهگذاری ایجاد کند.
برای تحقق توسعه اشتغال و اقتصاد در منطقه آزاد سیستان، آموزش و توانمندسازی نیروی کار از اهمیت ویژهای برخوردار استیکی از پیشنیازهای اصلی برای توسعه اشتغال و اقتصاد در منطقه آزاد سیستان، بهبود و توسعه زیرساختها است، این زیرساختها شامل راههای ارتباطی، فرودگاهها، بندرها و شبکههای انرژی بوده، ایجاد زیرساختهای مناسب میتواند به جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی کمک کند و زمینهساز ایجاد مشاغل جدید شود.
توسعه شبکههای حمل و نقل جادهای و ریلی در منطقه آزاد سیستان، به تسهیل تجارت و کاهش هزینههای حمل و نقل کمک خواهد کرد. همچنین، ایجاد فرودگاههای جدید و بهبود خدمات فرودگاهی میتواند به جذب گردشگران و سرمایهگذاران خارجی کمک کند.
همچنین منطقه آزاد سیستان با جاذبههای طبیعی و تاریخی خود، ظرفیت بالایی برای توسعه صنعت گردشگری دارد، سرمایهگذاری در زیرساختهای گردشگری، مانند هتلها، رستورانها و مراکز تفریحی، میتواند به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کمک کند.
برای تحقق توسعه اشتغال و اقتصاد در منطقه آزاد سیستان، آموزش و توانمندسازی نیروی کار از اهمیت ویژهای برخوردار است، دولت و بخش خصوصی باید با همکاری یکدیگر، برنامههای آموزشی و کارآموزی را برای جوانان و افراد جویای کار اجرا کنند.
منطقه آزاد سیستان؛ کلید توسعه تجارت و اشتغال
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد سیستان بیان کرد: منطقه آزاد سیستان دارای ۲ مکان و سایت جدا از هم بوده که شامل فرودگاه زابل زون نیاتک که حدود ۱۲ هزار و ۴۵۰ هکتار بوده و بی بی دوست، ده سنجرانی، میلک و پایانه میلک را در بر میگیرد، مرحله دیگر زون رامشار به نام زون شهر سوخته از انتهای ورمال بعد از پل بوده، اینها باید در آینده دارای دروازه ورودی و خروجی شوند که محدوده قانونی داشته و ورود و خروج تجار با هماهنگی گمرکات و منطقه آزاد انجام شود، این محدوده نیز حدود هشت هزار و ۵۰۰ هکتار بوده و تا مقابل شهر سوخته است.
حسین سنجرانی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: با اخذ کد گمرکی و ثبت شرکتها عملاً عملیات راهاندازی منطقه آزاد سیستان شکل گرفته، در بحث واردات کالاهای تجاری در حال واگذاری و برگزاری مناقصه هستیم، امید که تا اواخر خرداد ماه اجرایی و عملیاتی شود و مردم کالای مورد نیاز خود را تهیه کنند.
وی تاکید کرد: هر دستگاهی که در این مناطق قرار گرفته تابع قوانین منطقه آزاد بوده، بنابراین برنامهریزیها و طرحها باید بر اساس این قوانین پیش برود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد سیستان اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه سال جدید قرار داریم و این ایام با ماه مبارک رمضان تقارن دارد باید زمینه گردشگری و برگزاری مراسمات شبهای احیا را در دستور کار داشته باشیم تا در این منطقه با ورود مسافران، منطقه آزاد سیستان به گردشگران معرفی شود.
راهاندازی بازار کالای تجاری در رامشار تا هفته دولت
وی گفت: تسهیل در حوزه ترانزیت و تسریع حمل و نقل با کشور افغانستان مستلزم کار زیربنایی بوده که هم جاده ترانزیتی و هم فرودگاه نقش موثری در این زمینه دارند، راه آهن نیز عامل موثری به شمار میرود که امیدواریم عملیات اجرایی آن تا هفته دولت سال آینده شکل گیرد و به رونق منطقه آزاد سیستان بیفزاید.
سنجرانی تاکید کرد: برنامهریزیها بر آن است که تا هفته دولت بازار کالای تجاری در رامشار راهاندازی شود که این امر مستلزم همکاری همگانی بوده، باید با تجهیز فرودگاه زابل آنرا به فرودگاه بینالمللی تبدیل کرد، زیرساختها تکمیل و حس امید در دل مردم ایجاد شود که استقرار منطقه آزاد برای کمک به زیرساختهای منطقه است.
برنامهریزیها بر آن است که تا هفته دولت بازار کالای تجاری در رامشار راهاندازی شود که این امر مستلزم همکاری همگانی استوی افزود: باید بتوانیم سالانه یکهزار نفر اشتغالزایی در منطقه آزاد سیستان ایجاد کنیم، اقداماتی در این باره شروع شده تا بتوانیم سیستان را به روزهای دهه ۷۰ برگردانیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد سیستان ادامه داد: مناطق آزاد جدید با یکسری محدودیتها مواجه هستند که ممنوعیت واردات خودرو و کالای همراه مسافر بخشی از آن است، شرکتهایی که در این مناطق هرگونه فعالیتی بخواهند انجام دهند باید مجوز ثبت شرکت از مناطق آزاد را کسب کنند؛ همچنین ۲۹ پارچه روستا در محدوده منطقه آزاد وجود دارد که ما مکلف به تامین کالای مورد نیاز آنها هستیم، رایزنی انجام شده تا بتوانیم در خصوص واردات خودرو و تردد تجار و اهالی در این مناطق با خودروهای پلاک منطقه آزاد اقدام کنیم.
وی با تاکید بر این مطلب که ظرفیت منطقه آزاد برای سیستان منجر به شکوفایی اقتصاد در سالهای آینده میشود، گفت: ۱۸ منطقه آزاد در کشور وجود دارد که ۱۱ مورد جدید بوده و تفاوتهایی در خصوص نحوه اداره کردن آنها در قانون پیش بینی شده که منطقه آزاد سیستان با اخذ کد گمرکی و ثبت شرکتها عملاً عملیات راهاندازی آن شکل گرفته است.
سنجرانی افزود: برنامهریزی برای افزوده شدن معاونت فرهنگی به منطقه آزاد سیستان در دستور کار قرار دارد؛ چرا که این خطه با وجود شهر سوخته، بخش مهم تاریخ ایران بوده و باید حائز اهمیت باشد.