دکتر پژمان بختیارینیا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اجرای پویش «نه به تصادف» در نوروز ۱۴۰۴ اظهار کرد: بیشترین سهم تخلفات رانندگی و تصادفات به عوامل انسانی تعلق دارد و سـالانه حداقل ۲۰ هزار جوان را در تصادفات از دست میدهیم.
وی افزود: یکی از شاخصهای توسعه، میزان عمر از دست رفته است که در کشور ما مربوط به حوادث جادهای و تصادفات است. سالانه ۸۰۰ هزار مصدوم تصادفات در کشور داریم که بسیاری از آنها معلول و ناتوان میشوند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ۶۰ درصد حوادث و سوانح رانندگی در ۳۰ کیلومتری جادههای برون شهری و نزدیک به شهرها اتفاق میافتد. علاوه بر این، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، احتمال وقوع حادثه را تا چهار برابر افزایش میدهد.
بختیارینیا عنوان کرد: برای رانندگی ایمن توجه به سه نکته مهم ضروری است؛ بستن کمربند ایمنی، خوابآلوده نبودن، با حوصله رانندگی کردن و پرهیز از سبقت غیرمجاز، نکاتی هستند که باید در رانندگی رعایت شوند.
وی افزود: نوروز جشن شکفتن طبیعت است و نباید با اندوه از دست دادن عزیزان همراه شود. به همین منظور پویش ملی «نه به تصادف؛ ایمنی و سلامت سفر» از اول اسفن ماه ۱۴۰۳ تا ۱۵ فروردینماه ۱۴۰۴ در سراسر کشور برگزار میشود.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: باید توجه شود هیجانطلبی موجب وقوع حوادث و سوانح ترافیکی میشود و در واقع تصادف یک اتفاق نیست، یک انتخاب است!
وی بیان کرد: تحقیقات نشان میدهد خطای انسانی عامل ۷۰ درصد سوانح و تصادفات است؛ ۳۰ درصد موارد تصادفات مربوط به جادهها و خودروها است و دو عامل خودرو و جاده قاتلان خاموش سفرها نام گرفتهاند.
عوامل موثر در رفتار پرخطر رانندگان
بختیارینیا گفت: رفتار پرخطر رانندهها عامل مهمی در تصادفات رانندگی است و این مساله به چهار عامل روانشناختی شامل هیجانطلبی، خشونتطلبی، عدم تحمل تنش، شورطلبی و ماجراجویی ارتباط دارد.
وی افزود: عوامل تاثیرگذار بر نحوه رانندگی و سرعت خودرو شامل سن راننده و جنسیت است. شیوه رانندگی از روی بیپروایی و جسارت و هیجانخواهی، بیشتر در جوانان ۲۳ تا ۲۵ سال دیده میشود و بر اساس تحقیقات و آمار و ارقام، مردان نسبت به زنان به دلیل هیجانخواهی بیشتر، رانندگی پرخطرتری دارند.
رانندگی تهاجمی چیست؟
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: یکی از عواملی که روانشناسان به آن اهمیت دادهاند بررسی عوامل هیجانی و شخصیتی افراد است. در مطالعات نشان داده شده است ارتباط زیادی بین رفتار افراد و وقوع تصادفات وجود دارد. مطابق آمارها، علت اصلی حوادث و تصادفات، رفتارهای نمایشی وابسته به هیجانات و رانندگی تهاجمی است.
وی بیان کرد: رانندگی تهاجمی نوعی رانندگی است که در آن راننده تحت تاثیر احساسات و هیجانهای نامتعادل و نامعقول خودرو را با ناامنی بالا و خلاف مقررات هدایت میکند. به طور کلی، هیجانزدگی یا هیجانخواهی به دلیل شخصیت ناشکیبا، بیدقتی و بیقراری، زورگویی و قدرتطلبی و بیپروایی راننده رخ میدهد.
بختیارینیا عنوان کرد: باید بدانیم هیجانطلبی خوب است اما تنها در زمین ورزش و پیست رالی و نه در خیابانها و جادهها. در مورد شخصیت خود و رانندگیمان نیز باید بیشتر بدانیم تا بهتر برانیم.
انتهای پیام