شناسهٔ خبر: 71522776 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان

۶۱ پرونده شکایت از پزشکان به شورای حل اختلاف زنجان ارسال شد

زنجان -ایرنا- رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان با بیان اینکه میزان شکایات از پزشکان در استان روند رو به رشدی داشته است، گفت: از ابتدای سال ۶۱ پرونده به شورای حل اختلاف ارسال شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمد محرمی روز یکشنبه در نشست خبری با ارائه گزارشی از فعالیت‌های هیات مدیره و دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی، افزود:آمار جلسات دادسرای انتظامی نشان می‌دهد که در سال گذشته، ۴۶ جلسه و در سال جاری تاکنون ۳۵ جلسه برگزار شده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته ۱۸ جلسه تجدید نظر و امسال تاکنون ۱۱ جلسه برگزار شده است.

این مسوول با بیان اینکه در مجموع ۱۱۳ رای از ابتدای سال ۱۴۰۳ صادر شده که ۶۴ فقره از آنها در هیات تجدید نظر بررسی و ۱۹ فقره نقض شده است، گفت: شکایات از گروه‌های پزشکی بیشتر در رشته‌های جراحی، زنان، ارتوپدی و دندانپزشکی متمرکز است و به نظر می‌رسد که میزان شکایات در رشته‌های جراحی بیشتر از سایر رشته‌هاست.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۶۰۰ عضو پروانه دار حرفه پزشکی در استان فعال هستند، اظهار داشت: نزدیک به ۸۵۰ تا ۸۷۰ پزشک در استان خدمت رسانی می کنند.

محرمی افزود: دادسرای نظام پزشکی در راستای احقاق حقوق مردم و پزشکان فعال است و ۹۹ درصد آرای نظام پزشکی درست بوده و بیشتر آرا در مراجع بالاتر تایید می شود.

وی اضافه کرد:سازمان نظام پزشکی به عنوان بزرگ‌ترین نهاد صنفی و علمی با نیم قرن سابقه در ایران، دارای شخصیت حقوقی مستقل و قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی است.

این مسوول ادامه داد: سازمان نقش کلیدی در نظام سلامت کشور ایفا کرده و در بحران‌های مختلف از جمله جنگ و مبارزه با کرونا به عنوان یک نهاد فعال عمل کرده است.

۶۱ پرونده شکایت از پزشکان به شورای حل اختلاف زنجان ارسال شد

وی با بیان اینکه از افتخارات این سازمان می‌توان به ارتقای شاخص‌های سلامت، افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال و زیر پنج سال اشاره کرد.

محرمی افزود:سازمان نظام پزشکی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، ۲۰ درصد خدمات بستری، ۸۰ درصد خدمات سرپایی و ۸۰ درصد توزیع داروخانه را در بخش خصوصی تأمین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این آمار نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه ویژه این سازمان و اعضای آن در نظام سلامت است و اهداف این سازمان شامل ارتقای ارزش‌های اسلامی در امور پزشکی، پیشبرد و اصلاح امور پزشکی و حمایت از حقوق بیماران است.

این مسوول ادامه داد: معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی که یکی از معاونت‌های مهم آن به شمار می‌رود، به مدیریت شکایات و رسیدگی به تخلفات پزشکی می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد:این معاونت با تشکیل هیات های تجدیدنظر و حضور نمایندگان مختلف از جمله دادستانی و پزشکی قانونی به بررسی و صدور آرا در خصوص تخلفات می‌پردازد که این روند به حفظ حقوق بیماران و ارتقای کیفیت خدمات پزشکی کمک می‌کند.

این مسوول در ادامه با بیان اینکه پدیده زیر میزی به عنوان یکی از تخلفات پزشکی شوم و نامیمون است، گفت: مرجع رسیدگی به این تخلف کمیسیون ماده ۱۱ است که در صورت مسجل شدن تخلف با پزشک خاطی به شدت برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه این واقعیت تلخ در حال افزایش است، اضافه کرد: این موضوع ابعاد مختلفی دارد و می توان آن را از جوانب مختلف ورود و بررسی کرد.

محرمی افزود: در صورت شکایت مستند بیماران اقدامات قانونی انجام می‌شود، برای نمونه پزشک ارتوپد که دریافت زیرمیزی او مسجل شده بود ۶ میلیارد ریال جریمه شد.