به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیزاده، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، به تغییرات اخیر در مدیریت ایرانخودرو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، سهام ایرانخودرو واگذار نشده است، اما مدیریت این شرکت در مجمع عمومی سهامداران تغییر کرده است. دولت همچنان سهام خود را حفظ کرده و سایر سهامداران نیز سهم خود را دارند. با این حال، ترکیب هیئت مدیره بر اساس نظر سهامداران اکثریت تغییر یافته و مدیریت از دست دولت خارج شده است.
وی با اشاره به برگزاری مجمع عمومی سهامداران، افزود: در این مجمع، اعضای هیئت مدیره جدید توسط سهامداران انتخاب شدند. این تغییر نشان میدهد که مدیریت ایرانخودرو که پیشتر در اختیار دولت بود، اکنون به دست سهامدارانی سپرده شده است که اکثریت کرسیها را در اختیار دارند.
علیزاده به مخالفتهای برخی افراد با این تغییرات اشاره کرد و گفت: برخی معتقدند که تشکیل مجمع عمومی محل ایراد دارد. به همین دلیل، جلسهای با حضور نمایندگان دستگاههای امنیتی، سازمان خصوصیسازی، شورای رقابت و سایر نهادهای مرتبط برگزار کردیم. نظرات همه طرفها جمعآوری شد و به زودی نتیجه این جلسه را بهطور رسمی اعلام خواهیم کرد.
وی با تأکید بر لزوم اجرای قانون خصوصیسازی، بیان کرد: خصوصیسازی یک الزام قانونی است و اصل 44 قانون اساسی بهوضوح بر آن تأکید کرده است. در مورد ایرانخودرو، اگرچه سهام شرکت هنوز فروخته نشده، اما مدیریت آن بر اساس نظر سهامداران تغییر کرده و از کنترل دولت خارج شده است.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به مزایای خصوصیسازی، گفت: خصوصیسازی نه تنها یک الزام قانونی است، بلکه مزایای زیادی نیز دارد. بنگاههایی که در اختیار دولت هستند، اغلب با ناکارآمدی، فساد و رانت مواجه میشوند و هزینههای آن از جیب مردم پرداخت میشود. در دنیا ثابت شده است که دولتها بنگاهداران خوبی نیستند. بنابراین، واگذاری این شرکتها به بخش خصوصی میتواند به کاهش فساد، افزایش رقابت و بهبود عملکرد منجر شود.
وی گفت: صنعت خودرو باید به سمتی حرکت کند که رقابت بین خودروسازان افزایش یابد و هزینههای ناکارآمدی از دوش مردم برداشته شود. اگر بنگاهی در اختیار دولت باشد و نتواند آن را بهدرستی مدیریت کند، این مردم هستند که تاوان آن را میپردازند.
انتهای پیام/