سیده مریم محمدی گفت:که حملونقل، بیشترین سهم را در آلایندگی هوای این شهر دارد و پس از آن، فعالیتهای بخش خانگی و صنعتی در رتبههای بعدی قرار میگیرند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به رشد چشمگیر ترافیک و استفاده از خودروهای تکسرنشین در این استان گفت: تردد روزانه هزاران خودرو، بهویژه در مسیرهای پرتردد شهری و بینشهری، باعث افزایش غلظت آلایندههای زیستمحیطی شدهاست.
محمدی افزود: قرارگیری قم در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور، حجم بالای عبور و مرور وسایل نقلیه را به این استان تحمیل و حملونقل را به یکی از چالشهای اصلی زیستمحیطی تبدیل کردهاست.
محمدی در ادامه با اشاره به انحراف توسعه استان از اهداف تعیینشده در سند آمایش سرزمین، اظهار داشت: بر اساس این سند، قم باید در مسیر گردشگری و صنایع هایتک گام برمیداشت، اما در عمل، توسعه صنعتی و مهاجرتهای گسترده، فشار زیادی بر منابع طبیعی و محیط زیست این استان وارد کردهاست.
به گفته او، یکی از مهمترین پیامدهای این توسعه نامتوازن، تغییر کاربری باغات و مراتع کشاورزی به مناطق مسکونی و تجاری بوده که نهتنها اکوسیستم طبیعی استان را تحت تأثیر قرار داده، بلکه به افزایش محسوس دمای هوا در قم نیز منجر شدهاست.
محمدی تصریح کرد: طی دهههای اخیر، بخش قابل توجهی از باغات و عرصههای کشاورزی قم تغییر کاربری یافته و این روند، یکی از دلایل اصلی تشدید اثرات گرمایی و کاهش کیفیت هوای استان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با تأکید بر اینکه کاهش استفاده از خودروهای شخصی و توسعه حملونقل عمومی، یکی از راهکارهای کلیدی برای کنترل آلودگی هوای استان است، عنوان کرد: بدون یک سیاستگذاری صحیح برای کاهش خودروهای تکسرنشین و تقویت سیستم حملونقل عمومی، امکان بهبود کیفیت هوای قم وجود نخواهد داشت.
محمدی همچنین بر لزوم فرهنگسازی برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی، حفظ و گسترش فضاهای سبز، و نظارت دقیق بر توسعه شهری تأکید کرد و افزود: برای دستیابی به یک شهر پایدار، ضروری است که سیاستهای زیستمحیطی در اولویت برنامهریزیهای شهری قرار گیرد.