به گزارش خبرنگار ایرنا، پنجشنبه ۲ اسفند و با حضور رییس جمهور آیین رونمایی از تراموا، اتوبوسها و تاکسیهای برقی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران برگزار شد.
یکی از بخشهای آن برنامه رونمایی از ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی بود که از امروز تعدادی از آنها در مسیر میدان جمهوری به میدان بهارستان بکار گرفته شده و پایتختنشینان برای جابجایی از این مدل حمل و نقلی استفاده خواهند کرد.
این خط در مسیر جمهوری - بهارستان به طول ۴.۵ کیلومتر و دارای ۱۰ ایستگاه در مسیر رفت و ۱۴ ایستگاه در مسیر برگشت است.
مدیرعامل اتوبوسرانی تهران روز یکشنبه و در مراسم شروع به کار اتوبوسهای برقی این خط در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۱۵ خط دیگر هم آمادگی پذیرش اتوبوس برقی را دارد، گفت: در این خط دیگر هیچ اتوبوس دیزلی نداریم و ۳۵ دستگاه اتوبوس برقی از امروز در آن مسافرگیری میکنند.
احمد قیومی وی در ادامه با تاکید بر اینکه رویکرد برقی سازی خطوط با محوریت مرکز شهر در تهران دنبال خواهد شد، اظهار کرد: فاصله زمانی حرکت اتوبوسها در این خط بین ۲ تا ۵ دقیقه است یعنی در حالت عادی ۵ دقیقه و حالت پیک ۲ دقیقه است.
وی افزود: این اتوبوسها پلاک موقت بوده و پلاک گذاری آنها در دست انجام است همچنین کارتخوان و جیپیاس روی این اتوبوسها در حال نصب است اما تا روزی که نتوانیم از کارتخوان استفاده کنیم، استفاده مردم رایگان است.
قیومی با بیان اینکه ۱۵ خط دیگر که در نوبت برقی سازی هستند به صورت ترکیبی انجام وظیفه میکنند، اضافه کرد: این ۱۸۹ دستگاه اتوبوسی که رسیده وارد خطوط مختلف پایتخت خواهد شد بنابراین امکان تمام برقی شدن خطوط وجود دارد.
وی تاکید کرد: یکی از اقدامات دیگر این حوزه راه اندازی سیستمها و پایانههایی برای شارژ باتری این اتوبوسها است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تهران و حومه گفت: این اتوبوسها با یک بار شارژ ۲۵۵ کیلومتر پیمایش دارند.
به گفته وی، خط جمهوری - بهارستان ۴ و نیم کیلومتر است و محل شارژ و دپوی این اتوبوسها در پایانه بعثت تعیین شده که پایانههای هنگام و شهرری هم تا پایان سال به این توقفگاه ها اضافه میشوند.
وی با بیان اینکه ۱۵ خط دیگر تا خرداد سال آینده برقی خواهند شد، ادامه داد: اتوبوسهای دیزلی این خط به سایر خطوط منتقل خواهد شد.
به گزارش ایرنا، اتوبوس برقی هایگر مجهز به باتری CATL LFP ساخت چین با ظرفیت ۴۲۲.۸۷ کیلووات ساعت است که امکان پیمایش بیش از ۲۵۵ کیلومتر را فراهم میکند.
همچنین سیستم مدیریت حرارتی این باتری از طریق خنککننده مایع انجام شده و با برخورداری از درجه حفاظتی استاندار در برابر شرایط سخت محیطی مقاوم است.
موتور این اتوبوس با توان ۱۹۵.۳۵۰ کیلووات و گشتاور ۱۴۰۰.۳۵۰۰ نیوتنمتر طراحی شده که از سیستم خنککننده مایع بهره میبرد. این وسیله قادر به دستیابی به سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر را در ۱۰ ثانیه ثبت میکند.
اتوبوس برقی جدید دارای ۳۴ صندلی ثابت و ۲ صندلی تاشو بوده و از سیستم تهویه هوای VALEO بهره میبرد.
همچنین اتوبوس به نمایشگرهای LCD برای مسافران، آینههای جانبی گرمشونده و سیستم نظارت ۳۶۰ درجه مجهز است، مدیریت برق و عملکردها نیز از طریق سیستم CAN-BUS و مدیریت باتری (BMS) انجام میشود.