به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از بنیاد ملی نخبگان، سعید خدایگان با بیان اینکه شفافیت در بنیاد ملی نخبگان در اولویت قرار دارد، خاطرنشان کرد: بنیاد نخبگان همواره تلاش کرده تا بیشترین شفافیت ممکن را در اجرای برنامهها و طرحهای خود داشته باشد. یکی از این طرحها، طرح جذب نیروی انسانی دارای استعدادهای برتر در دستگاههای اجرایی است.
وی با اشاره به نزدیک شدن به اتمام فرآیند بررسی و معرفی برگزیدگان طرح جذب به دستگاه.های اجرایی ذیربط، به بیان جزییات مراحل اجرایی فراخوان سوم جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی جهت اطلاع متقاضیان و شفافیت بیشتر پرداخت و گفت: در راستای اجراییسازی سند راهبردی در امور نخبگان، هیات وزیران در ۲ اسفندماه ۱۴۰۰، آییننامه جذب و نگهداشت سرمایه انسانی دارای استعداد برتر و نخبه در دستگاههای اجرایی را مصوب کرد.
قائممقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه این مصوبه فصلهای مختلفی دارد، تصریح کرد: فصل دوم این مصوبه مربوط به جذب استعدادهای برتر و نخبه در دستگاههای اجرایی است که بر این اساس شیوهنامه اختصاصی ۲۴ خردادماه ۱۴۰۱ با همکاری سازمان اداری استخدامی و بنیاد ملی نخبگان تدوین و ابلاغ شد که اجرای فرآیند شناسایی و جذب در ذیل این شیوه نامه انجام میشود.
خدایگان در ادامه با اشاره به برگزاری سه فراخوان بر اساس این شیوهنامه، تاکید کرد: فراخوان سوم در بهمنماه ۱۴۰۲ آغاز و متقاضیان در سامانه دانا ثبتنام کردند که این افراد متناسب با جدول ۱ شیوهنامه ابلاغی مزبور باید حداقل امتیاز را جهت طرح پرونده در کارگروههای تخصصی کسب میکردند که مطابق با شیوهنامه این امتیاز برای دانشآموختگان دوره کارشناسی ۳۵، دوره کارشناسی ارشد ۴۰ و دوره دکتری ۵۰ در نظر گرفته شده بود.
وی با تاکید بر اینکه در گام اول فرآیند ثبت درخواست، متقاضیان اطلاعات مورد نیاز را صرفا به صورت خوداظهارانه وارد سامانه و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کردند و در ادامه بر اساس همین اطلاعات خوداظهارانه، میتوانستند مجموع امتیاز تخمینی خود را به صورت آنلاین مشاهده کنند، تصریح کرد: در این مرحله از تعداد ۳۷ هزار و ۹۸۷ متقاضی شرکت در این فراخوان، ۱۴ هزار و ۸۴۹ متقاضی حتی بر اساس خوداظهاری نیز موفق نشدند امتیاز لازم برای ادامه مراحل را کسب کنند.
صحتسنجی اطلاعات خوداظهارانه و محاسبه امتیازات
قائممقام بنیاد ملی نخبگان همچنین با اشاره به اینکه در این مرحله، ۲۳ هزار و ۱۳۸ متقاضی، امتیاز لازم را بر اساس اطلاعات خوداظهارانه کسب کردند، اظهار داشت: در ادامه، نیاز بود صحتسنجی اطلاعات خوداظهارانه و مدارک ثبت شده انجام شود تا امتیازاتی که به واسطه اشتباهات احتمالی از سوی متقاضیان و عدم صحت موارد ادعایی لحاظ شده بود توسط بررسی کارشناسی به صورت دقیق بررسی و امتیازهای کسب شده تدقیق شود که با توجه به تعداد پرونده متقاضیان، فرآیندی زمانبر بود.
به گفته خدایگان، پس از صحتسنجی اطلاعات ثبتشده و تطبیق مستندات ارسالی با مدارک خوداظهارانه، ۲ هزار و ۴۴۲ متقاضی موفق شدند امتیاز لازم را جهت ورود به کارگروههای تخصصی به دست آورند.
بررسی محتوایی پروندهها به صورت کیفی و همکاری بنیاد با ۵۵۰ استاد برجسته کشور
قائم.مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه اظهار کرد: در مرحله محاسبه امتیازات لازم پرونده جهت ورود به کارگروه شناسایی، امتیازات کاملا به صورت کمی محاسبه میشود اما در مرحله بعدی یعنی ارزیابی پرونده در کارگروه شناسایی، بررسی محتوایی پرونده به صورت کیفی و بر اساس تطبیق توانمندیهای متقاضی با شرایط تخصصی اعلام شده برای هر کد رشته شغلی از سوی دستگاه اجرایی، توسط متخصصان آن رشته در دستور کار قرار گرفت که برای اجرای دقیق این فرآیند، بنیاد نخبگان با حدود ۵۵۰ استاد برجسته کشور در قالب کارگروههای شناسایی تخصصی همکاری داشته است.
خدایگان با بیان اینکه باید تخصص فرد با جایگاه شغلی که دستگاه اجرایی اعلام نیاز کرده بود، کاملا تطبیق داده میشد، تاکید کرد: در هر کارگروه حداقل سه استاد برجسته و صاحبنظر پرونده.های متقاضیان هر کدرشته تخصصی را بررسی کردند تا امتیازهای اخذ شده به صورت کیفی و محتوایی با جایگاه مورد درخواست دستگاه اجرایی مطابقت داشته باشد.
وی با بیان اینکه در فراخوان سوم جذب، ۲۴ دستگاه برای جذب نیرو در ردیف شغلهای مختلفی با شرایط احراز مشخص به بنیاد ملی نخبگان اعلام نیاز کردند، افزود: برای برخی دستگاهها با وجود کم بودن ظرفیت جذب، تعداد متقاضی بالایی وجود داشت اما برخی دیگر از کدرشتههای شغلی با وجود بالا بودن ظرفیت اعلامی، تعداد متقاضیانی که حداقل امتیاز لازم را کسب کرده باشند کمتر از ظرفیت اعلامی بود و همین این ناترازی در تعداد ظرفیت و تعداد متقاضی واجد شرایط در برخی کد رشتههای شغلی باعث ایجاد رقابت شد.
وجود رقابت در برخی کدرشتههای شغلی میان متقاضیان
قائم.مقام بنیاد ملی نخبگان همچنین با تاکید بر این موضوع که توزیع ظرفیتهای شغلی دستگاهها و توزیع تعداد متقاضیان جذب در کدرشتههای شغلی متفاوت بود، افزود: به طور مثال دستگاهی ظرفیت جذب ۲ نفر و دستگاه دیگر ظرفیت جذب ۷۸۷ نفر اعلام کرد بود و از طرفی برخی از کدرشتههای شغلی با وجود ظرفیت بسیار پایین متقاضی بسیار بالایی داشتند که باعث شد در برخی کدرشتههای شغلی بین متقاضیان که حداقل امتیاز لازم را کسب کردهاند رقابت بالایی ایجاد شود و در این شرایط صرف کسب حداقل امتیاز لازم برای معرفی متقاضیان به دستگاه کافی نبود.
خدایگان اضافه کرد: در این شرایط، پس از بررسی دقیق پرونده و پس از ردهبندی پرونده متقاضیان هر کد رشته شغلی بر اساس مجموع امتیازات کسب شده، متقاضیانی که در هر کدرشته شغلی بیشترین امتیاز را کسب کرده بودند، مطابق با شیوهنامه حداکثر تا سه برابر ظرفیت اعلامی به دستگاه مربوطه معرفی شدند.
وی با تاکید بر اینکه در بعضی از دستگاه.ها، تعداد متقاضیان دارای شرایط احراز کمتر از تعداد ظرفیتهای کد شغلی بود، افزود: در این شرایط، تمام متقاضیانی که حداقل امتیاز و شرایط لازم برای احراز شغل را کسب کرده بودند، جهت ادامه فرآیند جذب به دستگاه مربوطه معرفی شدند.
قائممقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه اظهار داشت: در فراخوان سوم جذب هر متقاضی، میتوانست حداکثر سه کدرشته شغلی را انتخاب کند که تلاش شد ارزیابی پروندهها در کمال دقت و صحت و بر اساس مدل خوشهای و به تفکیک دستگاه اجرایی انجام شود، به نحوی که و پس از تعیین تکلیف تمامی متقاصیان هر دستگاه، فهرست معرفیشدگان آن دستگاه از طریق سامانه مربوطه اطلاعرسانی شد.
تعیین تکلیف ۱۳۸ پرونده طی روزهای آینده
قائممقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه تصریح کرد: از ۲ هزار و ۴۴۲ نفری که شرط لازم جهت ورود به کارگروه تخصصی شناسایی را داشتند، هزار و ۷۳۰ متقاضی موفق شدند توسط کارگروه تخصصی شناسایی، تایید شدند و متقاضیان ۲۱ دستگاه اجرایی مربوطه تعیین تکلیف و به دستگاه معرفی شوند و در فرآیند بررسی پرونده ها در کارگروههای شناسایی، فقط ۱۳۸ پرونده همچنان تحت بررسی قرار دارد.
خدایگان افزود: دلیل این موضوع نیز تاخیر سازمان اداری استخدامی در اعلام شرایط جذب کدرشتههای شغلی خود بوده که این سازمان در ۳۰ بهمنماه شرایط لازم جهت احراز کدرشتههای شغلی مربوطه را به بنیاد ملی نخبگان اعلام کرده است که انشالله طی روزهای آینده این ۱۳۸ پرونده نیز تعیین تکلیف خواهند شد.
وی گفت: در حال حاضر مرحله برابر اصل بودن مدارک در حال اجراست و معرفیشدگان به دستگاههای اجرایی میتوانند برای برابر اصل کردن مدارک خود به نزدیکترین بنیاد نخبگان استانی مراجعه کنند و محدودیتی از نظر اینکه کدام معرفی شده به کدام بنیاد استانی مراجعه کند، وجود ندارد.
ارزیابی مهارتها و شایستگیهای شغلی معرفیشدگان متناسب با نیاز دستگاه اجرایی
قائممقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه انشالله پس از مرحله برابر اصل کردن مدارک، کانون ارزیابی شایستگی عمومی معرفی شدگان به دستگاه های اجرایی توسط دستگاه اجرایی مربوطه برگزار میشود، تاکید کرد: در این مرحله طبق جدول شماره ۲ شیوهنامه جذب در دستگاههای اجرایی، انجام میشود که در آن مهارتها و شایستگیهای شغلی معرفیشدگان متناسب با نیاز دستگاه اجرایی و کدشغل مربوطه مورد ارزیابی قرار میگیرد.
خدایگان تاکید کرد: با توجه به شفاف بودن روند اجرایی شدن فراخوان سوم جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی مطابق با آییننامه و شیوهنامه مزبور، بنیاد ملی نخبگان آمادگی پاسخگویی به هرگونه ابهام نسبت به فرآیندها و روند بررسی پرونده متقاضیان را دارد.