شناسهٔ خبر: 71508077 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

زهرا کامیاب تبیین کرد

«طلوع برکت»؛ دریچه‌ای برای ورود موضوعات قرآنی به کسب و کارهای نوپا

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور گفت: رویداد «طلوع برکت» به دنبال آن است که به طالبان علوم مختلف آموزش دهد تا موضوعات قرآنی و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را در کسب و کارهای نوپا وارد کنند.

صاحب‌خبر -

زهرا کامیابزهرا کامیاب، مدیر مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور طی سخنانی در برنامه افق رادیو قرآن که امروز، چهارم اسفندماه به روی آنتن این شبکه رادیویی رفت، به تشریح برنامه‌های رویداد استارتاپی قرآنی ـ اسلامی «طلوع برکت» پرداخت و اظهار کرد: سابقه رویداد طلوع برکت به چند سال پیش بازمی‌گردد و امسال نیز هفدهمین دوره این رویداد پس از وقفه‌ای چند ساله برگزار و با استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندان و دانشجویان مواجه شد.

کامیاب بیان کرد: حدود 250 درخواست برای حضور در رویداد طلوع برکت ثبت شد که در نهایت نیز 25 تیم در بازه‌ای سه روزه مطابق با استاندارد استارتاپ ویکندآپ به رقابت با یکدیگر پرداختند. این رویداد در حوزه‌های مختلف گردشگری، هوش مصنوعی، مد و لباس، تولید محتوای چندرسانه‌ای، اسباب‌بازی، معماری و دکوراسیون و ... با رویکرد قرآنی، اسلامی برگزار شد.

وی تصریح کرد: طبق آمار سال 2020 بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان زندگی می‌کنند که استارتاپ‌ها با بازار بسیار بزرگی در این حوزه مواجه هستند و می‌توانند در این بخش وارد حوزه کسب و کارهای مختلف شده و بتوانند نسبت به ارائه خدمات به جهان اسلام اقدام کنند. 

کامیاب گفت: طی سه روز برگزاری رویداد استارتاپی طلوع برکت، شش کارگاه ویژه شامل تیم‌سازی، خلاقیت، نحوه ارائه، جذب سرمایه‌گذار، اعتبارسنجی و بازارسنجی برای تیم‌های حاضر برگزار شد تا بتوانند در کنار این رویداد، آموزش را نیز داشته باشند. در این کارگاه‌ها آموزش‌های لازم در رابطه با کسب و کار با دید خلق ثروت و استفاده از دانش در مسیر کسب و کار به تیم‌های حاضر ارائه شد.

وی با بیان اینکه در این رویداد تیم‌های مختلفی اعم از دانشجویان رشته‌های مختلف حضور داشتند، افزود: تمامی دانشجویانی که به صورت شخصی علاقه به حضور در حوزه کسب و کار دارند، می‌توانند در این رویداد شرکت کرده و بتوانند پس از خروج از دانشگاه با دیدی بهتر وارد بازار کار شوند.    

کامیاب تصریح کرد: این رویداد به دنبال آن است که به طالبان علوم مختلف آموزش دهد تا به خوبی بحث قرآنی و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را در کسب و کارهای نوپا وارد کنند. کسانی که در حوزه نرم‌افزار و استارتاپ فعالیت می‌کنند، می‌توانند به حوزه قرآنی نیز ورود داشته و نسبت به ایجاد کسب و کارهای قرآنی نیز اقدام کنند. یکی از این فضاها، قصص قرآنی است که جای کار بسیار زیادی دارد و می‌توان از آن‌ها در حوزه استارتاپی و کسب و کار قرآنی استفاده کرد.

در ادامه، اسدی، از اساتید کارگاه‌های آموزشی رویداد طلوع برکت نیز در سخنانی در این برنامه بیان کرد:  فرصت اصلی این رویدادها، جهان اسلام و کسانی است که سبک زندگی قرآنی دارند. وقتی به حوزه‌هایی مانند فناوری و کسب و کارهای نوین وارد می‌شویم، مرزها را دور زده‌ایم. برنامه‌هایی مانند رویداد برکت اگر به سمت ایجاد بازارهای بین‌المللی و ارزآوری و اشتغال مولد برود، موفقیت و نتیجه اصلی و غایی خود را به خوبی به دست آورده است.  

اسدی با اشاره به اینکه در این‌گونه رویدادها باید نگاه بین‌المللی داشت، بیان کرد: البته بازار داخلی نیز بسیبار ارزشمند است، اما زمانی به موفقیت اصلی در حوزه استارتاپی دست پیدا می‌کنیم که با دید جهانی به این حوزه بنگریم. 

وی اظهار کرد: در رویدادهایی مانند طلوع برکت، بسترسازی، آینده‌پژوهی و بازارسازی انجام می‌شود. در رویداد برکت تیم‌هایی حضور داشتند که می‌توانند با رفتار صحیح، حمایت‌های لازم و آموزش دقیق، به بازار جهانی نیز دست پیدا کنند.  

جهان اسلام؛ مخاطب رویداد طلوع برکت 

در ادامه، کامیاب، مدیر مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بیان کرد: مخاطب رویدادهای استارتاپی مانند رویداد طلوع برکت، بازار جهان اسلام و جمعیت چشمگیر مسلمانان است که باید به خوبی در نظر گرفته شوند. طلوع برکت می‌تواند تیم‌های خلاق حوزه استارتاپی را به سمت ایجاد کسب و کارهای ویژه برای جهان اسلام هدایت ‌کند.

کامیاب با اشاره به حوزه هوش مصنوعی نیز با اشاره به راه‌اندازی انجمن ملی هوش مصنوعی اظهار کرد: در این دوره از رویداد طلوع برکت قصد داشتیم تا تیم‌های حاضر را با رویدادها و فناوری ویژه هوش مصنوعی آشنا کرده و زمینه را برای ورود آن‌ها به این حوزه نیز فراهم کنیم. 

وی با اشاره به اینکه از حوزه هوش مصنوعی نیز می‌توان برای کسب درآمدهای فراوان ارزی و ارزآوری برای کشور استفاده کرد، بیان کرد: پیش از این بنا بر این بود تا کوریدوری به نام کوریدور بین‌المللی کسب و کارهای نوپا در سازمان قرآنی دانشگاهیان ایجاد شود که به دنبال شناسایی و معرفی برنامه‌ها و رویدادهای مختلف استارتاپی در جهان بود که این مقوله یکی از مهمترین گام‌هاست تا استارتاپ‌های داخلی نیز در جریان امور قرار گرفته و بدون تحقیق وارد این حوزه شوند. 

کامیاب با بیان اینکه استارتاپ‌‌های داخلی باید با اطلاعات دقیق و آگاهی کامل خود را برای موفقیت و ایجاد کسب و کارهای خلاقانه به استارتاپ‌های جهانی متصل کنند، اظهار کرد: مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور یکی از 24 مرکز رشدی است که زیرمجموعه جهاددانشگاهی اداره می‌شود. در این زمینه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و سازمان تجاری‌سازی جهاددانشگاهی همواره از این مرکز حمایت کرده و موجبات توسعه آن را فراهم کرده‌اند. 

وی تصریح کرد: مراکز رشد طبق استاندارد بین‌المللی برنامه‌هایی مانند جذب واحدهای فناور و هدایت آن‌ها تا ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناروی‌های سخت و نرم دارند. این فرآیند در زیست‌بوم کارآفرینی تعریف می‌شود که مراکز رشد بخشی از این مسیر است. در نهایت نیز زمینه برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌شوند و علاقه‌مندان می‌توانند در نهایت و با سپری کردن مسیری که مشخص شده، نسبت به ایجاد کسب و کار خلاقانه مورد علاقه خود اقدام کنند.    

انتهای پیام