به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، همزمانی عید نوروز و ماه رمضان در سال۱۴۰۴ تقاضای زیادی را برای میوهها ایجاد خواهد کرد. این تقارن موجب افزایش تقاضا به طور همزمان برای مصرف در سفرههای عید و نیز مصرف در روزهای ماه رمضان میشود و در صورت کمبود عرضه در بازار شاهد افزایش جهشی قیمتهای میوه خواهیم بود.
مقایسه قیمتهای میوه بر در سال ۱۴۰۲ بر اساس قیمت ارائه شده از سوی مرکز آمار و بررسی قیمت میوه در خردههای سطح شهر بیانگر افزایش چشمگیرقیمتها است به طوری که برخی میوهها میوهها بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشتهاند.
میوه | قیمت ۱۴۰۲ (مرکزآمار) | قیمت ۱۴۰۳(خرده فروشی) | تغییر |
خیار | ۲۸۰۰۰ | ۴۴۰۰۰ | ۵۷ درصد افزایش |
سیب |
۴۰۰۰۰ | ۵۵۰۰۰ | ۳۷ درصد افزایش |
کیوی |
۴۵۰۰۰ | ۱۱۰۰۰۰ | ۱۴۴درصد افزایش |
پرتقال |
۲۷۰۰۰ | ۵۵۰۰۰ | ۱۰۳ درصد افزایش |
موز |
۷۲۰۰۰ | ۹۷۰۰۰ | ۳۴درصد افزایش |
سیب زمینی |
۱۵۰۰۰ | ۵۰۰۰۰ | ۲۳۳درصد افزایش |
پیاز |
۲۰۰۰۰ | ۳۰۰۰۰ | ۵۰ درصد افزایش |
گوجه |
۱۸۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ | ۱۲۲درصد افزایش |
هویج |
۱۳۰۰۰ | ۱۸۰۰۰ | ۳۸درصد افزایش |
این افزایش قیمتها به طور مستقیم بر قدرت خرید مصرفکنندگان تأثیر گذاشته و موجب کمرنگ شدن میوه در سبد غذایی مردم میشود این نگرانی با تقارن ماه رمضان و عید نوروز چالشهای بیشتری را ایجاد میکند و سیر صعودی افزایش قیمت میوه خبر از حذف آن از سبد غذایی مردم میدهد. در چنین شرایطی، دولت و نهادهای مربوطه باید تدابیر ویژهای برای مدیریت قیمتها و تأمین میوه با قیمت مناسب در بازار اتخاذ کنند تا از فشار اقتصادی بر اقشار مختلف جامعه کاسته شود.
وضعیت کنونی بازار میوهها در سال جاری به وضوح بیانگر چالشهای موجود در تأمین و توزیع میوه با قیمت مناسب است. این موضوع میتواند در روزهای منتهی به عید نوروز و ماه رمضان، موجب نارضایتی عمومی و فشار اقتصادی بیشتری بر خانوادهها شود.
پیش از این نیز، ناتدبیری در مدیریت بخش کشاورزی باعث شده بود که برخی میوهها و صیفیجات مانند کیوی و سیب زمینی با کمبود عرضه و در نهایت افزایش قیمتهای جهشی روبهرو شوند. عدم برنامهریزی مناسب برای تأمین نیازهای کشاورزان، مشکل در سیستم توزیع و نظارت ناکافی بر بازار، موجب شد تا قیمت این محصولات در بازار به طور ناگهانی و بیسابقهای افزایش یابد. این وضعیت نشاندهنده ضعف در مدیریت منابع کشاورزی و تأمین نیازهای بازار است که در نهایت بر قیمتها و قدرت خرید مصرفکنندگان تأثیرات منفی گذاشته است.
با توجه به تقاضای بالای مردم در آستانه عید نوروز و ماه رمضان و همچنین عدم نظارت مناسب بر توزیع میوهها، احتمال بروز چالشهای مشابهی برای عرضه میوههای شب عید وجود دارد. ناتوانی در تأمین و نظارت بر قیمتها و عرضه میوه در این دورههای پر تقاضا، میتواند باعث افزایش قیمتهای بیرویه و مشکلات فراوان برای مصرفکنندگان شود. این شرایط نشان میدهد که اگر تدابیر پیشگیرانه و نظارتی مناسب اتخاذ نشود، ممکن است شاهد افزایش جهشی قیمتها و نارضایتی عمومی در ایام نزدیک به عید باشیم.