شناسهٔ خبر: 71497628 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

نقش حیاتی در طرح استان خوزستان؛

لیکک ــ جایزان، طرحی که پس از ۸ سال فعال می‌شود

همه امیدوارند طرح جاده لیکک به جایزان استان خوزستان که نقشی حیاتی برای توسعه حدود ۸۵ هزار نفری در شهرستان بهمئی نفتخیز دارد و حدود هشت سال راکد بود اکنون دوباره فعال شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‌جم‌آنلاین از فارس؛ امروزه یکی از عوامل اصلی و زیربنایی توسعه درهر منطقه راه‌های ارتباطی است که این عامل در شهرستان نفت خیز بهمئی از توابع استان کهگیلویه وبویراحمد مورد غفلت قرار گرفته است.

شهرستان بهمئی دارای پتاسیل‌های زیادی در حوزه کشاورزی، گردشگری و معادن است، ولی به عقیده بسیاری از کارشناسان این سرزمین نفتخیز به دلیل نبود راه‌های ارتباطی مناسب همچنان محرومیت را با خود به یدک می‌کشد این شهرستان واقع در جنوب غربی کهگیلویه وبویراحمد با دارا بودن ۷۵ حلقه چاه نفتی یک منطقه نفت خیز و استراتژیک محسوب می‌شود.

بر اساس آمار از چاه‌های نفت بهمئی روزانه حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت از سوی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری در حوزه مناطق نفت خیز خوزستان استخراج می‌شود.

ضعف زیرساخت‌های جاده‌ای در بهمئی علاوه بر مشکلات جانبی خسارت‌های جانی در حقیقت پاشنه آشیل و یکی از ضعف‌های محسوس و عاملی برای توسعه نیافتگی این شهرستان زرخیز، اما محروم محسوب می‌شود.

عملیات اجرایی جاده لیکک به جایزان به عنوان یکی از محور‌های مواصلاتی مهم در منطقه از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و قرار بود این جاده شهرستان نفت خیز بهمئی را از بن بست محرومیت نجات دهد، ولی با توجه به گذشت هشت سال از آغاز عملیات اجرایی هنوز در پیچ و خم مشکلات اعتباری مانده است.

این مسیر ارتباطی علاوه بر کاهش ۵۰ کیلومتری مسافت شهرستان بهمئی با استان خوزستان می‌تواند بهمئی نفتخیز را در مسیر ترانزیتی و کریدر شمال و مرکز به جنوب کشور قرار دهد.

این مسیر ارتباطی بعد از عبور از جاده امیدیه، ماهشهر و آبادان و شهر لیکک پس از اتصال به شهر تشان به جاده ارتباطی "تشان-لنده و جاده ملی پاتاوه دهدشت" متصل خواهد شد.

با اجرای این طرح فاصله لیکک تا جاده ملی پاتاوه - دهدشت به ۶۰ کیلومتر و جایزان - امیده به ۲۵ کیلومتر کاهش خواهد یافت که علاوه بر پشتیبانی و نگهداری از چاه‌های نفت منطقه در شهرستان‌های امیدیه و آغاجاری، زمینه استفاده از مناطق گردشگری در شهرستان بهمئی را نیز فراهم خواهد کرد.

با توجه به این مزیت‌ها مهم و راهبردی بهره برداری از این جاده ارتباطی می‌تواند شهرستان بهمئی را از بنبست راه ارتباطی و محرومیت خارج کند.

استفاده عشایر منطقه از مسیر ارتباطی و تسهیل در رفت و آمد آنان، کم شدن ترافیک و کاهش تصادفات جاده لیکک به بهبهان و حومه بهبهان، کاهش چشمگیر فاصله شهرستان با دیگر شهر‌های استان‌های همجوار، کاهش بار ترافیکی مسیر قبلی در محور بهبهان به شهرستان بهمئی، رونق گردشگری و افزایش مبادلات بین دو استان کهگیلویه وبویراحمد و خوزستان از دیگر مزیت‌های اصلی این محور ارتباطی است.

زمان آغاز عملیات اجرایی جاده لیکک به جایزان استان خوزستان را سال ۹۵ می‌باشد که در آن زمان به دلیل عدم تامین منابع مالی به حالت راکد از سوی پیمانکار شرکت نفت رها شد.

با پیگیری‌های انجام شده از سوی مسئولان، این طرح در سال ۱۴۰۰ در ردیف اعتبارات استانی قرار گرفت و در این سال یک پل بزرگ در کیلومتر پنج به مناقصه رفت و نزدیک به ۴۰ درصد این پل نیز اجرایی شد.

به دلایل عدم تامین منابع مالی بار دیگر در سال ۱۴۰۲ روند اجرایی طرح دوباره متوقف شد.

با توجه به رویکرد و اولویت‌های توسعه محور دولت وفاق ملی و با توجه به تاکید استاندار در توسعه راه‌های ارتباطی به گفته مسئولان این طرح با تامین ۷۰۰ میلیارد ریال به مناقصه خواهد رفت و روند اجرای آن نیز به زودی آغاز خواهد شد.

با توجه به نقش مهم این طرح در توسعه همه جانبه شهرستان بهمئی پیش بینی می‌شود در کمترین زمان ممکن وارد مدار بهره برداری شود.

فاصله زیاد شهرستان بهمئی از مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و بن بست بودن راه‌های ارتباطی شهرستان بهمئی از مهمترین مشکلات این شهرستان است.

شهرستان بهمئی به مرکزیت شهر لیکک ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.