به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، آیین اختتامیه چهاردهمین دوره محافل هماندیشی سینمای انقلاب «جایزه سینمایی ققنوس» شامگاه امروز (جمعه) با حضور ابراهیم حاتمیکیا کارگردان فیلم کارگردان فیلم موسی کلیمالله، سید محمود رضوی تهیهکننده فیلم موسوی کلیمالله، آرش زینالخیری تهیهکننده فیلم پیشمرگ، حسین دارابی کارگردان فیلم خدای جنگ، مهدی فرجی تهیهکننده فیلم ناتور دشت، محسن مومنیشریف رئیس سابق حوزه هنری و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
سینما انقلاب جریان متعهد به تفکر شهید آوینی
در ابتدا، سعید مظاهری دبیر چهاردهمین دوره محافل هماندیشی سینمای انقلاب «جایزه سینمایی ققنوس» اظهار داشت: بعد از فقدان شهید آوینی خیلیها ایشان را به روایت فتح و جریان مستندسازی ایشان میساختند درحالی که داستان و تفکر ایشان مغفول واقع مسشد و بعد از جریان ۱۳۸۸ یکسری جریانها شکل گرفت که هر کدام خودشان را در مسیر آوینی میدانستند و یکی از این اتفاقات هماندیشی سینمای انقلاب «جایزه سینمایی ققنوس» که فکر میکردند خلا گفتمان و فکر وجود دارد.
دبیر چهاردهمین دوره محافل هماندیشی سینمای انقلاب «جایزه سینمایی ققنوس» تصریح کرد: از سال ۱۳۸۹ هرساله نخبگان علوم انسانی و سینما دور هم جمع شدند و در این محفل فیلمها را از منظر مسائل اساسی روز کشور و جهان بررسی کردند.
وی افزود: امسال سینما انقلاب در سه حوزه نشستهای نخبگانی و دانشجویی را به مدت ۱۰ شب در ۳۰ سانس برگزار کرد. حوزه دوم فعالیتهای امسال در حوزه دانشآموزی بود که محافل ویژه سینمای نوجوانان را برای اولینبار با نقد و فعالان و انسانرسانههای نوجوان برگزار کردیم که جدید هزار نوجوان طی ۱۰ روز در فرهنگسرای رازی به نقد این آثار پرداختند. اتفاق سوم امسال نقد ۹ جریانی بود که بعد از حماسه ۹ دی سال ۱۳۸۹ شکل گرفته بود که صورت گرفت.
مظاهری درباره مراسم پایانی این رویداد و تجلیل از برگزیدگان جایزه ققنوس گفت: امسال در چهاردهمین جایزه ققنوس از شش فیلم برتر جایزه ققنوس و چهره سال هنر انقلاب تجلیل خواهیم کرد.
نگاه جدید دانشجویی و نوجوان در داوری آثار جایزه سینما انقلاب
در ادامه، محسن دوباشی بیانیه چهاردهمین دوره محافل هماندیشی سینمای انقلاب «جایزه سینمایی ققنوس» را قرائت کرد و گفت: در ارزیابی همیشه این بحث وجود دارد که چرا باید چند نفر درباره آثار صحبت کند.
وی با بیان اینکه داوری آثار در سینما انقلاب با تجمیع نخبگان سینما و رسانه صورت گرفت، ادامه داد: امسال رویداد سینما انقلاب با دو نگاه جدید دانشجویی و انرژی فضای نوجوانان با یک جمع ۵۰۰ نفری داوری آثار جشنواره فیلم فجر را داوری کرد و در نهایت ۱۰ فیلم موسی کلیمالله، بچه مردم، ناتور دشت، خدای جنگ، صیاد، افسانه سپهر، پیشمرک، اشک هور، ۱۹۶۸ و زیبا صدایم کن برگزیده جشنواره انتخاب شدند.
در ادامه آرش زینال خیری تهیهکننده فیلم سینمایی پیشمرگ تجلیل شد . وی در سخنانی با بیان اینکه امیدواریم مردم از آثار جبهه انقلاب در اکران عمومی حمایت کنند تا دلگرمی در عرصه تولید صورت گیرد.
سپس، از مهدی جعفری جوزانی تهیهکننده انیمیشن افسانه سپهر تجلیل شد. جعفری در سخنان کوتاهی به حضور ابراهیم حاتمیکیا در این مراسم اشاره کرد و با بیان اینکه از سال ۱۳۷۷ با آژانس شیشه عاشق سینماست شدیم، درباره انیمیشن افسانه سپهر گفت: بیش از ۲۴۰ متخصص طی دو سال به صورت مستمر در یک فضای بسته برای تولید افسانه سپهر زحمت کشیدند که از آنها قدردانی میکنم و امیدواریم در اکران عمومی فیلم مورد حمایت مردم قرار بگیرد.
در بخش دیگر این مراسم از فیلم ناتور دشت تجلیل شد. مهدی فرجی تهیهکننده این فیلم از شیوه برگزاری جایزه سینما انقلاب تجلیل کرد و گفت: انشالله سینمای ایران روزی به جایگاهی برسد که ۱۰ فیلمساز مانند ابراهیم حاتمیکیا داشته باشد تا بتوانیم به آنها افتخار کنیم.
در ادامه، از حسین دارابی کارگردان فیلم خدای جنگ بخاطر پرداخت درست به شخصیت شهید حسن طهرانیمقدم تجلیل بهعمل آمد. حسین دارابی پس دریافت جایزه این بخش، در سخنانی از تیم سازنده قدردانی کرد و گفت: از محسن مومنیشریف و محمد حمزهزاده بخاطر کمکهایی که ۵ سال پیش برای تولید فیلم کردند و همچنین ابراهیم حاتمیکیا که مشاورههایی به من دادند، قدردانی کنم.
وی حمایت از فیلم خدای جنگ را خواسته خود از مخاطبین سینما انقلاب دانست و گفت: امیدوارم مخاطبین جایزه ققنوس و سینما انقلاب در سینما به تماشای فیلمها بیایند چراکه حمایت از این آثار در سینما موجب رونق تولید خواهد شد.
در بخش پایانی این مراسم از ابراهیم حاتمیکیا برای کارگردانی فیلم سینمایی موسی کلیمالله به عنوان چهره سال سینمای انقلاب تحلیل شد.
حاتمیکیا پس از دریافت این جایزه در سخنانی به روند تولید موسی پرداخت و گفت: من قبل از شروع فیلم موسی، مشغول یک پروژه درباره حاج قاسم در سوریه بودم که هفته آخر جنگ با داعش بود. توفیقی بود که من در آن تحقیقات که شش ماه طول کشید، با حاج قاسم بیشتر آشنا شدم.
وی با تاکید براینکه من آمده بودم آن کار را شروع کنم که نشد، افزود: موسی در یک شرایط خاص و بعد از فوت فرجالله سلحشور و مشکلات جمال شورجه که به نتیجه نرسید، به من پیشنهاد شد و آگاه به سختی کشیدن و تحمل فشارها برای این پروژه بودم.
حاتمیکیا با تاکید براینکه در منطق حاج قاسم جنگیدن قوائد و منطق خاص خودش را دارد و این منطق صرفا نظامی نیست که ما این منطقه را از شهید سلیمانی آموختهایم، گفت: فیلم موسی کلیمالله اینگونه و با این منطق آغاز شد هرچند هزار دلیل برای نساختن وجود داشت اما آنها را کنار گذاشتم و لا منطقه شهید سلیمانی شروع کردم.
کارگردان فیلم سینمایی موسی، به حمایتهای سید محمود رضوی در تولید این فیلم اشاره کرد و با بیان اینکه بدون حضور رضوی ساخت این فیلم که در اصل سریال است، تحقق پیدا نمیکرد، ادامه داد: ما برای این فیلم ۱۷ هزار مترمربع فضا میخواستم و باید میساختیم که نداشتیم و بودجه و شرایط این را نداریم و این فیلم را با یک ایده در فضایی ۱۷۰ متری انجام دادیم و اینها همه از آدابی بود که حاج قاسم یاد گرفتهایم تا پیش برویم.
وی ادامه داد: من در جریان سینمای جنگ زبان و منطق خودم را داشتم اما در حوزه قرآنی شرایط فرق میکرد و باید کسانی کمک میکردند. من چندی قبل بعد از سالها برای دیدن فیلم "مست عشق" مهدی فتحی به سینما رفتم و وقتی فضای مملو سینما را دیدم برایم جالب بود که این جمعیت مردم برای یک شخصیت ادبی و عرفانی به سینما میآیند و امیدوار شدم که سینما را میتوان با آثاری غیر از کمدی پر کرد.
حاتمیکیا به ذکر خاطرهای از تنها حضور پدرش در سینما پرداخت و ادامه داد: من تنها یکبار به همراه پدرم به سینما رفتم یعنی ایشان تنها یکبار به سینما آمدند و آن یکبار زمان پخش مستندی درباره خانه خدا بود چون مردم در آن ایام با نیت عبادت به سینما آمده بودند و من آرزوی مجدد آن روز را دارم که سینما و فیلم دیدن برای عبادت باشد.
انتهای پیام/ 121
∎