محمد جعفری، دوم اسفندماه در همایش تقدیر از خیرین مدرسهساز شهرستان کاشمر که با نام «خشتهای بهشتی» برگزار شد، گفت: خیرین بزرگترین سرمایه نظام هستند و باید قدر آنها را دانست.
وی افزود: امروزه در کشور بزرگترین وزارتخانه را وزارتخانه آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت میدانیم و نظام تعلم و تربیت هم تمام نقشه راهش بر اساس سند تحول بنیادین است.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: براساس سند تحول بنیادین به دنبال تربیت تمام ساحتی دانشآموزان هستیم. این سند برای این ترسیم شده که به آن حیات طیبه برسیم.
وی افزود: ما به دنبال تربیت دانشآموزی هستیم که در تمامی ابعاد فرهنگی، زیستی، بدنی، هنری، اجتماعی و... تربیت شود و صرف آموزش کافی نیست.
جعفری کار خیرین مدرسهساز را بسیار بزرگ و حائز اهمیت دانست و گفت: هر اقدامی که ما انجام دهیم در قبال کمکی که خیرین به پرورش و تربیت تمام ساحتی دانشآموزان میکنند قابل مقایسه نیست.
وی کاری که خیرین انجام میدهند را صرفاً ساختمانسازی ندانست و افزود: شما به تربیت دانشآموزان، باورها، تفکرها و ایدهها کمک میکنید.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: خیرین به تربیت نسل آینده و شکوفایی تمدن اسلامی و ایرانی کمک میکنند.
وی در ادامه به رویکرد دولت چهاردهم به حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ریاست جمهور بر عدالت آموزشی و تربیتی تأکید بسیاری دارند به طوری که تاکنون ۱۸ جلسه کاری فقط برای وزارت آموزش و پرورش با رویکرد عدالت آموزشی و تربیتی در دو محور برگزار شده است.
جعفری بیان کرد: ریاست جمهور معتقدند اگر قرار باشد اتفاقی در کشور بیفتد باید از آموزش و پرورش شروع کنیم. در واقع اگر بخواهیم آموزش و پرورش را آباد کنیم باید در توسعه فضاهای آموزشی و تربیتی فعالیت کنیم.
وی با اشاره به اینکه خیرین نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد بیشتر در راستای کمک به نهضت مدرسهسازی مشارکت داشتهاند، افزود: این نوع ایده، تفکر و رویکرد را یک فرصت برای وزارت آموزش و پرورش میدانیم.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای رفع مشکلات آموزش و پرورش امیدواریم خیرین ورود جدیتری داشته باشد، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد پروژهها به سرانجام برسد باید اقدامات به صورت تیمی انجام شود.
وی در همین خصوص گفت: در بازدیدی که از تعدادی پروژه آموزش و پرورش کاشمر داشتم، قرار شد که کمک کنیم تا پیشرفت این پروژه به درصدی برسد که نوسازی مدارس بتواند آن را تکمیل کند.
تنوعبخشی به محیطهای یادگیری از اهداف سند تحول بنیادین است
وی در ادامه به سخن رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت ورزش به خصوص ورزش پهلوانی اشاره کرد و گفت: ورزش باستانی و پهلوانی تنها یک ورزش نیست بلکه تاریخ و فرهنگ است، باید این فرهنگ و ورزش در بین مدارس و دانشآموزان ترویج شود.
جعفری افزود: در راستای فرهنگسازی و ترویج ورزش باستانی وزارت آموزش و پرورش طی چند سال گذشته با همراهی فدراسیون ورزش زورخانه و پهلوانی طرحی را تحت عنوان «شهید طوقانی» آغاز نموده است. براساس آن به دنبال تربیت دانشآموزان در راستای مرشد خوانی و ضرب آهنگ زورخانهای هستیم تا نرمش صبحگاهی به خصوص در مدارس ابتدایی پسرانه شروع شود.
وی با بیان اینکه تلاش میشود ورزش پهلوانی که هویت و فرهنگ کشور ما است در مدارس بیشتر تقویت و ترویج داده شود، اظهار کرد: این ورزش و فرهنگسازی نمونهای از کار تعلیم و تربیت تمام ساحتی است.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از مدرسه به عنوان بستر تحول و کانون تربیت محله نام برد و افزود: مدرسه کانون علمآموزی، تربیت و پرورش جسم و روح است.
وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین و در کنار شش ساحت تربیتی از جمله اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، هنری و زیباشناختی، فن آورانه و... ساحت زیستی و بدنی تعریف شده است.
جعفری تنوعبخشی به محیطهای یادگیری را از اهداف سند تحول بنیادین دانست و گفت: تلاش میشود دانشآموزان در مکانهای آموزشی و تربیتی به گونهای آموزش ببینند و تربیت شوند که وقتی وارد جامعه شدند صرف اینکه یک مدرک گرفتهاند نباشد بلکه انسانی باشد که بتواند در جامعه همه مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی، تربیتی و ... را رعایت کند.
وی در ادامه از خیرین تقاضا نمود اگر در مدرسهسازی و مدرسه یاری ورود میکنند به فضاهای ورزشی هم توجه داشته باشند، باید نگاه صرف آموزش تغییر کند و نگاه همه جانبه باشد. دانشآموز باید در همه ابعاد تربیت شود.
در این همایش علاوه بر امضای تعدادی تفاهمنامه مبنی بر اعطای تسهیلات قرضالحسنه ۱۰ میلیارد ریالی به خیرین از سوی صندوق امام حسین (ع)، توسعه طبقه دوم دبستان معلم و احداث ۴ زمین چمن مصنوعی، از خیرین مدرسهساز و مدرسهیار کاشمر طی یک سال گذشته تجلیل شد.
انتهای پیام