بهنام شانهساز، مدیر عملیات پالایشگاه تهران، در گفتوگو با تسنیم با اشاره به روند توسعه و نوسازی این پالایشگاه، از پیشرفت قابلتوجه برخی پروژههای کلیدی خبر داد و گفت: طرحهای مگاپروژهای که طی سالهای اخیر بهصورت اجارهای اداره میشدند، اکنون حدود 60 درصد مسیر اجرایی خود را طی کردهاند.
به گفته شانهساز، تکمیل این پروژهها منجر به افزایش محسوس ظرفیت پالایشگاه تهران و تولید محصولات باکیفیتتر خواهد شد.
مدیر عملیات پالایشگاه تهران درخصوص برنامههای افزایش تولید بنزین یورو 5 اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی ما، ارتقای ظرفیت تولید بنزین مطابق با استانداردهای یورو 5 است. با بهرهبرداری از واحدهای جدید، میزان تولید این نوع بنزین به حدود 8.5 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.
وی افزود: این افزایش ظرفیت، ضمن کاهش وابستگی کشور به واردات بنزین، موجب بهبود کیفیت سوخت توزیعی در کشور نیز خواهد شد.
شانهساز با اشاره به ارتقای مشخصات بنزین یورو 5 تولیدی در پالایشگاه تهران گفت: با راهاندازی واحدهای جدید نظیر سیسیآر، امکان تولید بنزینی با اکتان 92 و سطح آلایندگی تبخیری کمتر از استانداردهای جهانی فراهم میشود.
وی تأکید کرد: این اقدام تأثیر مستقیمی بر کاهش آلایندههای زیستمحیطی در کلانشهرهایی مانند تهران و کرج خواهد داشت.
مدیر عملیات پالایشگاه تهران از برنامه راهاندازی واحد جدید تولید نرمال هگزان در سال آینده نزدیک خبر داد و گفت: نرمال هگزان یکی از محصولات کلیدی در صنایع پتروشیمی و غذایی محسوب میشود و با بهرهبرداری از این واحد، کشور به سمت خودکفایی در تأمین این محصول پیش خواهد رفت.
شانهساز با اشاره به اقدامات انجامشده در زمینه بومیسازی کاتالیستهای مورد استفاده در صنعت پالایش کشور، تصریح کرد: در حال حاضر، بیش از 80 درصد از انواع کاتالیستهای پالایشی بومیسازی شدهاند و تلاشها برای داخلیسازی 20 درصد باقیمانده ادامه دارد. وی افزود: این اقدام، علاوه بر کاهش هزینههای پالایشگاهها، وابستگی کشور به تأمینکنندگان خارجی را نیز به حداقل میرساند.
مدیر عملیات پالایشگاه تهران تأکید کرد: این مجموعه در مسیر توسعه و بهروزرسانی مستمر قرار دارد؛ اجرای طرحهای در دست اقدام نهتنها موجب ارتقای کیفیت سوخت تولیدی خواهد شد، بلکه کاهش آلودگیهای زیستمحیطی و بهینهسازی مصرف انرژی در کشور را نیز به همراه خواهد داشت.