حداقل هشت برند در بازار لوازم خانگی ایران سراغ داریم که ممکن است بنا به دلایل مختلف مصرفکنندگان را دچار اشتباه کنند.
محصولات دوو
دوو زمانی برندی کرهای به حساب میآمد و به واسطه ماشینها و لوازم خانگی خود محبوبیت داشت، اما پس از ورشکستگی در کره جنوبی، تکهپاره شد و در نهایت گروه انتخاب به خاطر شهرت مثبت آن بین مردم، تصمیم گرفت با پرداخت مبلغی حق استفاده از این برند در ایران را بخرد. از آن موقع یک سلسله اتفاق مانند بیلبوردها، ویدئوهای تبلیغاتی و اظهارات خلاف واقع گروهی از فروشندگان باعث میشود مردم اشتباه کنند و محصول داخلی را به جای کالای خارجی بخرند. مشابه همین اشتباه تحت تاثیر تبلیغات محیطی یا روی سایت برندهایی از جمله زیرووات، کندی و این اواخر aiwa محتمل به نظر میرسد. این نوشته کمک میکند بفهمید در بازار لوازم خانگی واقعا به چی طرف حساب هستیم؟
شرکت دوو یکی از بزرگترین شرکتهای کره جنوبی بود که سال ۱۹۶۷ تأسیس شد. این شرکت تقریبا در هر زمینهای، از خودروسازی و کشتیسازی گرفته تا لوازم الکترونیک، ساختوساز و لوازم خانگی فعالیت داشت.
ماشین دوو در دهه ۷۰ با مدلهایی مثل سیلو، ریسر، اسپرو و ماتیز ظرف مدتی کوتاه مورد توجه قرار گرفت و بعد نوبت به انواع لوازم خانگی از جمله یخچال، ماشین لباسشویی، تلویزیون، اجاق گاز و مایکروویو رسید ولی عمر شرکت دوو به دنیا نبود.
شرکت دوو، اواخر دهه ۱۹۹۰، با بحران مالی روبهرو شد و در نهایت سال ۱۹۹۹ ورشکست شد. پس از ورشکستگی، بخشهای مختلف این شرکت از جمله بخش خودرو و لوازم خانگی به شرکتهای دیگر فروخته شدند. شرکت «انتخاب الکترونیک» امتیاز و حق استفاده از برند دوو را خریداری کرد و به تولید و مونتاژ لوازم خانگی با این نام تجاری پرداخت. چند نوبت تبلیغات محیطی و تیزرهای ویدئویی برای دوو و شرکت انتخاب الکترونیک دردسرساز شد، چون به نظر میرسید در اوج تحریمها و ممنوعیت واردات کالای خارجی، خواسته و ناخواسته تلاش کردهاند همچنان خود را به کرهجنوبی مرتبط بدانند.
لوازم خانگی دوو که در حال حاضر در ایران وجود دارند، ارتباط مستقیمی با شرکت دوو کره جنوبی ندارند. حتی این ادعا که لوازم خانگی دوو موجود در ایران، تحت لیسانس دوو تولید نمیشوند تا حدودی درست است. شرکت انتخاب سرویس، اگرچه این محصولات را با نام تجاری دوو به فروش میرساند، اما ارتباطی با شرکت اصلی دوو در کره جنوبی ندارند و تولید و مونتاژ محصولات همانطور که روی جعبه درج کردهاند، به طور کامل در ایران انجام میشود.
پشت پرده محصولات aiwa در ایران
آیوا برندی ژاپنی است. سال ۱۹۵۱ در توکیو تاسیس شده و از اول خودش را به تولید دستگاههای صوتی و تصویری سرگرم میکند. برند Aiwa در دهه ۷۰ و ۸۰، حضور فعالی در ایران داشت و حتی میتوانست اسپانسر لباس پرسپولیس و استقلال باشد.
آیوا، در دهه ۹۰ میلادی و اوایل سالهای ۲۰۰۰، رقابت شدیدی با دیگر شرکتهای ژاپنی از جمله Sony و Panasonic داشت. سال ۲۰۰۲ اوضاع ناگهان تغییر کرد. به دلیل کاهش فروش و اشتباهات استراتژیک آیوا شکست خورد و اعلام ورشکستگی کرد. سونی بلافاصله aiwa را خرید و چهار سال بعد آن را تعطیل کرد. یک شرکت سرمایهگذاری در سال ۲۰۱۵، تلاش کرد آیوا را احیا کند و تولید تجهیزاتی مثل تلویزیون، بلندگوهای بلوتوث، هدفون و اسپیکرهای قابل حمل را از سر بگیرد.
حضور دوباره aiwa در ایران عجیب است، چون از یک طرف تحریمها و از طرف دیگر منع واردات لوازم خانگی اجازه فعالیت عادی برندهای خارجی را نمیدهد. به همین خاطر باید تلویزیونهای aiwa موجود در بازار ایران را ساخت داخل بدانیم که توسط شرکت گاندو سرویس تولید و گارانتی میشوند و با شیطنت بعضی فروشندگان با نام لوازم خانگی ژاپنی به دست مشتریان میرسند.
قطعات تلویزیون aiwa یا حداقل بخشی از آنها در چین ساخته میشود، اما در نهایت روی جعبه عبارت ساخت ایران به چشم میخورد.
پشت پرده محصولات Bost در ایران
در مورد برند Bost، اطلاعاتی مبنی بر فعالیت آن در خارج از کشور یا ثبت آن در کشور دیگر وجود ندارد. به نظر میرسد این برند به طور خاص برای بازار ایران و توسط گروه صنعتی انتخاب ایجاد شده است. برند Bost یکی از برندهای ایرانی تولید کننده لوازم خانگی است که زیر مجموعه گروه صنعتی انتخاب محسوب میشود. این گروه صنعتی، برندهای معروفی مانند اسنوا و دوو را نیز در کارنامه دارد.
خط تولید برند Bost، سال ۱۳۸۷ با هدف تولید لوازم خانگی، با قیمت مناسب آغاز به کار کرد. این برند سعی میکند با عرضه محصولات با قیمت رقابتی شناخته شود و محصولاتش شامل انواع لوازم خانگی از جمله یخچال، تلویزیون و ماشین لباسشویی میشود.
برخی قطعات مورد استفاده در ساخت و مونتاژ برند Bost احتمالاً در داخل ایران و توسط شرکتهای داخلی تولید خواهد شد و برخی دیگر از کشورهای دیگر، به ویژه چین وارد شوند. چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده قطعات الکترونیکی و لوازم خانگی در جهان که امکان دور زدن تحریمهای ظالمانه علیه ایران را دارد، یکی از منابع اصلی تامین قطعات برای تولیدکنندگان ایرانی از جمله برند Bost است.
گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات Bost با توجه به اینکه زیرمجموعه گروه صنعتی انتخاب محسوب میشود، توسط شرکت انتخاب سرویس انجام میگیرد.
پشت پرده محصولات Candy در ایران
برند Candy در اصل یک نشان تجاری ایتالیایی تولید کننده لوازم خانگی بوده است. این شرکت سال ۱۹۴۵ در شهر مونزا ایتالیا تاسیس شد و سراغ تولید قطعات یدکی برای لوازم خانگی رفت ولی به تدریج فعالیت خود را گسترش داد و خودش به تولیدکننده ماشین لباسشویی، یخچال، ماشین ظرفشویی، اجاق گاز و ... تبدیل شد.
Candy در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به واسطه طراحیهای نوآورانه و کیفیت محصولاتش، به یکی از برندهای مطرح در بازار اروپا تبدیل شد. بهعنوان مثال، Candy به روایتی اولین ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک را در اروپا تولید کرد و با استفاده از روشهای بازاریابی و تبلیغاتی مؤثر، توانست برند خود را در اروپا سر زبانهای بیندازد، اما عمرش به دنیا نبود و با پشت سر گذاشتن دوران طلایی، نهایتا سال ۲۰۱۸ به گروه هایر چین فروخته شد.
بازگشت این همه برند خارجی در ایران را باید مشکوک ارزیابی کنیم، چون تحریمها و قانون منع واردات، اجازه فعالیت عادی را به آنها نمیدهد
اگر فروشندهای مدعی باشد محصولات کندی، با اخذ لیسانس از ایتالیا، تولید یا مونتاژ شدهاند بلوف زده است. لوازم خانگی کندی در ایران توسط شرکت پاکشوما تولید میشوند و این شرکت ایرانی حق استفاده از نام تجاری (برند) Candy را دریافت کرده است. در بهترین حالت شرکت پاکشوما با اخذ لیسانس از شرکت چینی هایر، توانسته به تولید و مونتاژ محصولات برند Candy در ایران اقدام کند و قطعات مورد نیازش را هم از چین میآورد.
پشت پرده محصولات Zerowatt در ایران
برند Zerowatt سال ۱۹۴۹ در ایتالیات تاسیس شد. فعالیت خود را با تولید ماشینهای لباسشویی آغاز کرد و به سرعت به یکی از برندهای محبوب در ایتالیا تبدیل شد. هشت سال بعد این شرکت مدعی شد اولین ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک را در اروپا تولید کرده و در سالهای بعد دامنه محصولات خود را گسترش داد و شروع به تولید یخچال، ماشین ظرفشویی و سایر لوازم خانگی کرد.
Zerowatt در دهه ۸۰ میلادی با پیوستن به گروه Hoover، برندی بین المللی شد و محصولات خود را در سراسر جهان عرضه کرد. تغییرات گسترده در اوایل سالهای ۲۰۰۰ دامن زیرووات را گرفت و آنها مانند کندی قبل از نابودی کامل به چینیها فروخته شدند.
مالکیت برند زیرووات در اختیار گروه Hoover است که به نوعی مالک Candy هم به حساب میآید. تولید محصولات زیرووات و کندی توسط گروه پاکشوما را با توجه به این مسئله میتوان توجیه کرد.
پاکشوما با برند زیرووات، ماشینهای لباسشویی متنوعی را با ظرفیتها و قابلیتهای مختلف تولید میکند. ماشینهای ظرفشویی زیرووات نیز از دیگر محصولاتی هستند که توسط پاکشوما تولید و عرضه میشوند. پاکشوما همچنین با برند زیرووات، یخچال و فریزرهای متنوعی را با اندازهها و قابلیتهای مختلف تولید میکند.
پاکشوما از ارائه اطلاعات مورد نیاز مصرفکنندگان خود ابایی ندارد و موضوع را هم روی سایتش، هم روی محصول درج میکند، اما بعضی فروشندهها با سوءاستفاده از رگ و ریشه ایتالیایی نام Zerowatt، دست به شیطنت میزنند.
پشت پرده محصولات Bosch در ایران
برند بوش Bosch تاریخچهای طولانی و پرفراز و نشیب دارد؛ سال ۱۸۸۱ توسط روبرت بوش و در حد اندازه کارگاهی کوچک حوالی اشتوتگارت آلمان تأسیس شد و به تولید قطعات الکتریکی و مکانیکی پرداخت. ۱۹۲۰ سراغ ساخت چکشهای برقی و دریل رفت و در سال ۱۹۳۳ اولین محصول لوازم خانگی خود که یک یخچال برقی کوچک با ظرفیت ۶۰ لیتر بود را به بازار فرستاد.
برند بوش، هفت سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، اولین غذاساز خود را معرفی کرد که شامل عملکردهای همزن، خردکن، پورهکردن و آسیاب کردن میشد. سپس به تولید ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و اجاق گاز رفت.
بوش در دهه ۸۰ میلادی به برندی بینالمللی تبدیل شد و این اواخر علاوه بر آلمان، در سایر نقاط دنیا از جمله ترکیه، چین و مالزی کارخانه تاسیس کرد. همزمان با تحریمها، بوش هم ایران را ترک کرد، اما شریک تجاری آنها با توجه به حسن شهرت زیاد این برند، توانست با دستوپا کردن خط تولیدی کوچک و به مونتاژ محدود محصولات خاص در ایران رو بیاورد.
پشت پرده محصولات Coral در ایران
برند Coral برخلاف تصوری که ممکن است از اسمش داشته باشید، یکی از برندهای ایرانی تولید کننده لوازم خانگی است و زیر مجموعه پاکشوما به حساب میآید. این گروه صنعتی، برندهای معروفی مانند کندی، زیرووات و کنوود را نیز در اختیار دارد.
خط تولید برند Coral، سال ۱۳۸۷ با هدف تولید لوازم خانگی اقتصادی به راه افتاد، اما پاکشوما اصرار دارد بگوید طراحی آن را با کمک کرهایها یا با الهام از ایده کرهایها انجام میدهد و توانسته محصولاتش را از لباسشویی و ظرفشویی گرفته تا جاروبرقی، علاوه بر ایران، به آذربایجان، عراق، تاجیکستان، ترکمنستان و ارمنستان صادر کند. در بعضی مواقع به سختی میتوان تفاوت بین محصولات Coral با زیرووات را تشخیص داد.
پشت پرده محصولات Kenwood در ایران
برند کنوود سال ۱۹۴۶ در ژاپن تاسیس شد و با اینکه اول به تولید رادیوهای آماتور میپرداخت، رفتهرفته سراغ لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، پخش خودرو و تجهیزات رادیویی رفت.
کنوود در دهه ۶۰ میلادی فعالیتش را در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا توسعه داد و محصولاتی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، اجاق گاز، مایکروویو، غذاساز، مخلوط کن و.. تولید کرد، اما دنیای تجارت با آنها هم مهربان نبود.
شرکت دلونگی ایتالیا، سال ۲۰۰۱، کنوود را خرید تا به بازارهای بیشتری دسترسی پیدا کند و تنوع محصولات خود را افزایش دهد، اما با اینکه دلونگی مالک شرکت کنوود است، هر دو شرکت به صورت جداگانه و با مدیریت مستقل به فعالیت ادامه میدهند.
کنوود و دلونگی هر دو در ایران حضور فعال و پررنگی داشتند که پس از تحریمها و ممنوعیت واردات، کم و کمتر شد تا اینکه پاکشوما دوباره پای بخشی از محصولات کنوود شامل یخچال، لباسشویی، ظرفشویی و کولر گازی را به ایران باز کرد. قطعا میتوانید حدس بزنید قطعات کلیدی مورد نیاز مونتاژ محصولات کنوود از کجا تامین میشود!