به گزارش ایرنا، ششمین جشنواره استانی شهر و رسانه به منظور توسعه فرهنگ رسانهای، اطلاعرسانی و مشارکت شهروندان در اداره امور شهر در سال ۱۴۰۰ آغاز شد، اما به دلایلی روند برگزاری و اعلام نفرات برتر این جشنواره به تعویق افتاد و روز چهارشنبه یکم اسفندماه ۱۴۰۳ در اهواز برگزار شد.
در این دوره از جشنواره شهر و رسانه هشت نفر از خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در بخش فیلم، عکس ، خبر ، بخش ویژه ، مصاحبه و گزارش موفق به کسب عناوین برتر شدند.
علی معرف و حمیدرضا ترابیفرد در بخش عکس اول و دوم، محمدرضا خبازان در بخش فیلم جایگاه دوم را کسب کردند. خاطره غفاری و شهره شیرالی در بخش ویژه به ترتیب به مقام اول و دوم دست یافتند. همچنین رقیه کردی در بخش مصاحبه و احسان کردی در بخش خبر مقام اول هر بخش را کسب کردند.
همچنین زهرا رضاپور خبرنگار پایگاه خبری 《کاوش》 و نادره وائلیزاده خبرنگار سابق ایرنا در بخش گزارش، به ترتیب مقام اول و دوم را کسب کردند. معصومه صالحی از خبرگزاری 《شبستان》 نیز در بخش گزارش سوم شد.
براساس این گزارش، در بخش عکس سمیه همتپور و محمد آهنگر از پایگاه خبری 《تابناک》 و خبرگزاری فارس به صورت مشترک به مقام سوم دست یافتند.
ثریا زندیار نیز در بخش سرمقاله و یادداشت به مقام نخست دست یافت. ایمان کاهکش از 《اولینها》 و مجتبی حلالی از 《شوشان》 نیز در این بخش دوم و سوم شدند.
مرتضی پورسامانی از 《بامداد زاگرس》 و رضا غلامی از 《فرهنگ جنوب》 در بخش طراحی و گرافیک به ترتیب دوم و سوم شدند.
در بخش مصاحبه نیز پدرام طاهری از 《تارنمای جنوب》 و قاسم آلکثیر از خبرگزاری مهر به ترتیب دوم و سوم شدند.
مهدی پورسامانی و ثریا زندیار از 《خوزنیوز و روزان》 در بخش تیتر به ترتیب اول و دوم شدند.
در بخش خبر نیز مینا رامی از روزنامه جمهوری اسلامی و مریم گروشاوی از قدس آنلاین به ترتیب دوم و سوم شدند.
علی میلاسی در بخش مقاله به مقام اول دست یافت. در این بخش هیچ اثر دیگری حائز رتبه های دوم و سوم نشد.
مرتضی میلانی از شبکه الاهواز نیز در بخش فیلم به مقام نخست دست یافت. در این بخش نیز تنها دو اثر حائز رتبه بودند.
شهردار اهواز در آیین اختتامیه ششمین جشنواره شهر و رسانه در اهواز اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در راستای جهاد تبیین و خنثیسازی روایتهای دروغین دشمن، کنشگری را به عنوان راهبرد اصلی جمهوری اسلامی معرفی کردند.
رضا امینی افزود: امروز فعالیت متعهدانه رسانهای نیز یک کنش جهادی است و رسانهها امروز مانند دوران دفاع مقدس در عرصه جنگ نرم از کشور دفاع میکنند.
وی بیان کرد: یکی از آسیبهای جدی اهواز که بیشتر به حوزه شهرداری و رسانهها بازمیگردد، شعارزدگی در شناخت و عدم استفاده از ظرفیتهای این سرزمین مقدس است.
شهردار اهواز ادامه داد: رسانه حوزه مقدسی است؛ قدرت رسانه و رسانه قدرت، باعث ایجاد شرایط موجود اهواز شده است.
وی تصریح کرد: امروز کشورها با حوزه رسانهها تسخیر میشوند؛ رسانه قدرت نقش تخریب دارد و به کشور ما، بهویژه اهواز، نیز آثار زیانباری توسط برخی افراد در قالب فعال اجتماعی و شهروند-رسانه وارد شده است.
امینی گفت: مسئولیت سربازان حوزه رسانه در اهواز سنگینتر از سایر شهرها است؛ رسانهها باید در زمینه عقبماندگی ناشی از دفاع مقدس و فعالیتهای دشمن، بیشتر کار کنند.
نقطه امید در کشور اسلامی ما مورد هدف دشمنان است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: فعالیتهای فرهنگی، هنری و رسانهای در شهرستان اهواز با کمک شهرداری اهواز باید افزایش یابد تا الگویی برای سایر شهرستانها باشد.
مجید منادی افزود: اکنون نقطه امید در کشور اسلامی ما مورد هدف دشمنان است؛ استکبار جهانی تلاش میکنند مردم را نسبت به آینده کشور، زندگی و نظام مأیوس کنند.
وی تصریح کرد: در خوزستان به دلایل مختلف هجمههای رسانهای و فرهنگی و پمپاژ ناامیدی توسط دشمنان بیشتر است. به همین جهت باید بیشتر از سایر استانها کارهای فرهنگی انجام شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خاطرنشان کرد: امروز شرایط خدمترسانی به مردم آنطور که شایسته است، نیست؛ میزان رشد فضاهای فرهنگی، رتبههای برتر کشوری در حوزه فرهنگ و رسانه را شاید خیلیها نمیدانند اما زمانی که حادثهای رخ دهد، سراسر کشور از آن مطلع میشوند.
وی بیان کرد: امروز لشکر غم و ناامیدی برای ایجاد یأس در جامعه کمر همت بسته است و باید برای مقابله با این هجمههای دشمن در عرصه خدماترسانی و اطلاعرسانی تلاش کنیم.
منادی گفت: اکنون ابتداییترین درخواست ما از دستگاهها این است که به صورت مستمر پاسخگوی رسانهها باشند؛ عدم بروز اطلاعات صحیح به رسانهها شایعات را ایجاد میکند که برگزاری جشنوارههای شهر و رسانه میتواند تعامل خوبی باشد.
رسانهها حس تعلق خاطر شهروندان به شهر را افزایش میدهند
مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شهرداری اهواز گفت: با توجه به اهمیت این جشنواره، ردیفی برای استمرار آن مشخص شده و برگزاری آن بهصورت ملی نیز در دستور کار قرار گرفته است.
سروش بزاز یادآور شد: رسانهها با قلم خود حس تعلق شهروندان به شهر را افزایش میدهند و همواره در تمامی عرصههای خدمترسانی به شهروندان در کنار مجموعه شهرداری بودهاند.
وی تصریح کرد: اگر در زمینه پروژههای شهری سخنی میگوییم، تنها با هدف ارتقای شهر است تا آمار و اخبار مناسب و امیدآفرین به کشور منتقل شود.
مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شهرداری اهواز با اشاره به برخی از فعالیتهای این مجموعه در ۲ سال اخیر گفت: از ۲ سال گذشته تاکنون حدود یکصد معبر نامگذاری شده، بیش از یک هزار برنامه رادیویی در بازه زمانی ۲۰ ماه برگزار شده و نورپردازی عرشهها و سطح شهر و ساخت یک هزار تابلوی معبر نیز انجام شده است.
جشنواره رسانه، ویترین مطبوعات است
رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات خوزستان گفت: صرفنظر از دیدگاههای سیاسی مختلف، بهعنوان صنف خانه مطبوعات، رابطه مؤثری با سازمانها و دستگاهها برای انعکاس رویدادهای مختلف استان برقرار کردهایم.
ابراهیم افتخار افزود: جشنواره رسانه نیز همواره ویترین مطبوعات بوده و دارای اهمیت بالایی است، چراکه بهترین خبرنگاران و عکاسان در این رویدادها با مهمترین آثار خود معرفی میشوند.
وی تصریح کرد: اهواز خواهناخواه زیباییهایی دارد اما انتقاداتی نیز در زمینه مسائل شهری وجود دارد که بعضاً از طریق رسانه در راستای رفع نواقص و مشکلات منعکس میشود.
رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات خوزستان گفت: جشنوارههای محلی آثار ارزشمندتری نسبت به جشنوارههای ملی معرفی میکنند و امیدواریم بتوانیم این جشنوارهها را استمرار دهیم.
به گزارش ایرنا، در این جشنواره روزنامهنگاران، خبرنگاران، مدیران مسئول، سردبیران نشریات استانی، خبرگزاریها، فیلمسازان و هنرمندان آثار تولیدی خود را در زمینههای مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.
این آثار در موضوعاتی همچون مشارکت شهروندان در اداره امور شهر، نوسازی بافتهای فرسوده، حملونقل عمومی و ترافیک، خدمات شهری، پرداخت بهموقع عوارض شهری، شهروندان و آسیبهای اجتماعی، شهرسازی، زیباسازی و طراحی المانهای شهری، پاکیزگی شهر و مدیریت تفکیک پسماندها، پارکها و فضای سبز و همچنین فعالیتهای عمرانی در شهر ارائه شدند.