طبق اخبار جدید، انویدیا بهطور رسمی پشتیبانی از PhysX 32 بیتی را در کارتهای گرافیک RTX 50 خود متوقف کرده است.
تکنولوژی PhysX موتور فیزیکی انویدیا است که برای شبیهسازی واقعگرایانهتر جلوههای فیزیکی در بازیها طراحی شده است. این فناوری برای بهبود افکتهایی مانند ذرات، حرکت پارچهها و دیگر عناصر فیزیکی در بازیها استفاده میشود. خبر قطع پشتیبانی انویدیا بدان معناست که برخی از بازیهای قدیمیتر از جمله بازیهای محبوبی مانند Mirror's Edge، Mafia II و Batman: Arkham City دیگر از این فناوری بهطور کامل بهرهمند نخواهند شد و برخی از افکتهای فیزیکی آنها به شکلی کاهش یافته یا حذف میشود.
این تغییر در پیادهسازی ممکن است تجربهی بازی برخی از کاربران را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از کاربران انجمن انویدیا متوجه شد که در سیستم خود PhysX بهجای استفاده از کارت گرافیک RTX 5090 جدیدش، از پردازنده مرکزی (CPU) برای انجام محاسبات فیزیکی استفاده میکند که موجب افت شدید عملکرد بازیها میشود. در پاسخ به این مشکل، کارکنان انویدیا تاکید کردند که این رفتار طبیعی است چرا که پشتیبانی از برنامههای CUDA 32 بیتی در کارتهای گرافیک RTX 50 دیگر فعال نیست.
برای مقابله با این مشکل، سه راهحل برای کاربران کارتهای RTX 5080 و RTX 5090 وجود دارد. اولین گزینه، اضافه کردن یک کارت گرافیک دوم است که از PhysX 32 بیتی پشتیبانی کند. دومین گزینه، غیرفعال کردن PhysX در بازیهای 32 بیتی است که این مورد ممکن است منجر به کاهش کیفیت گرافیکی در بازیها شود. در نهایت، گزینه سوم این است که منتظر بمانید تا جامعهی کاربران راهحلی برای این مشکل پیدا کند.
حالا در نهایت، انویدیا بهطور جدی پشتیبانی از PhysX 32 بیتی را کنار گذاشته است، اما این تغییر هنوز بر روی برخی بازیها تاثیر خواهد گذاشت. بازیهایی همچون Borderlands 2 که پیش از این با مشکلات مشابه روبهرو بودند، ممکن است به دلیل این تغییر، مشکلاتی در پیادهسازی فیزیک و جلوههای بصری خود تجربه کنند.
∎