به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، اسد مجیدخان امروز در جمع فعالان اقتصادی بخش خصوصی و حوزه حمل و نقل بین الملل خراسان رضوی اظهارداشت: با توجه به اینکه سیستم ها و سامانه های اقتصادی جهانی در دنیای امروز کارکرد تسلیحاتی پیدا کرده است که مسئله جدید و معضل مهمی محسوب میشود بنابراین الان شرایط در خصوص تحریم های اقتصادی نسبت به گذشته بدتر شده است و البته موضوع تحریمها فقط مختص ایران نیست بلکه به صورت جهانی دیگر کشورها نیز با مسئله تحریم ها درگیر هستند.
وی افزود: برای خود من همیشه جای سئوال وجود داشته که کشورهای اکو که دارای مرز مشترک بوده و در مسیر تاریخی جاده ابریشم قرار دارند و دارای اشتراکات دینی و حتی زبانی هستند چرا هنوز نتوانستهاند به همکاریهای مشترک تجاری دست یابند و این در حالی است که برخی کشورها که دارای تنوع بیشتری بودهاند توانستهاند همکاری مشترک بیشتری نسبت به اکو داشته باشند لذا معتقدم ارتباط بین اعضا با بهرهگیری از مسیرهای حمل و نقل بین آنها امکان پذیر است.
مجیدخان خاطرنشان کرد: طی فعالیت 6 ماه گذشته خود به موضوع دلیل تعلل حمل و نقل کالاها در مبادی تجاری و موضوعات مرتبط مانند صدور ویزا، تامین سوخت و مسئله حمل و نقل متمرکز شده ام چنان که قبلا در وزارت خارجه پاکستان با همین موضوعات در تجارت آشنا بودم.
دبیرکل سازمان همکاریهای اقتصادی اکو ادامه داد: به خاطر تحریمها مشکل حمل و نقل از مرزها و مسئله جابهجایی پول را داریم و این در حالی است که فقط هشت درصد تجارتمان در داخل کشورهای اکو انجام میشود، از طرفی 67 درصد تجارت ما با اتحادیه اروپا و 33 درصد دیگر با کشورهای آسیایی است.
مجیدخان اضافه کرد: مسئله بسیار مهم دیگر پیدا کردن راه های انتقال پول است، راه هایی که به ما کمک کند تا از محدودیت های ایجاد شده به واسطه تحریم ها عبور کنیم.
وی لازمه موفقیت در مبادله و تجارت کالا را ایجاد یک سیستم آسان و موثر حمل و نقل دانست و افزود: تحقق این مهم نیازمند نگاه منسجم و سازمان در میان کشورهاست.
مجیدخان تاکیدکرد: هم اکنون نگاه یکپارچه و جامع وزارت خارجه ترکمنستان نشان دهنده اراده سیاسی محکمی در خصوص رونق حمل و نقل است و در این خصوص آنها تمایل به راهاندازی مناطق تجاری مشترک دارند.
وی تصریح کرد:رفع مشکلات یاد شده فقط مربوط به یک وزارتخانه و نهاد دولتی نیست چنان که وزارت کشور در دول مختلف در حوزه صدور ویزا نقش دارد یا در مساله تجارت نیز وزارت حمل ونقل و یا در بخش گمرک، نهاد دولتی دیگری عهدهدار مسوولیت است از این رو برطرف کردن مشکلات در این حوزه نیاز به هماهنگی بین وزارتی در کشورهای مختلف دارد.
وی با اشاره به اینکه کشورهای عضو زیادی در اکو داریم اما نقش کلیدی ایران در حلقه و ارتباطات ترانزیتی بین کشورهای تاثیرگذار اکو یعنی ایران، پاکستان و ترکیه بسیار مهم است،گفت: به خصوص در ایران شهر مشهد به عنوان مرکزی است که این ارتباط را معنی دار و موثر میکند و در راستای توسعه مناسبات حمل و نقلی اقدام ارزشمندی مبنی بر دعوت از وزرای حمل و نقل عضو اکو به مشهد را خواهیم داشت و امیدوارم هر چه زودتر بتوانیم تاریخ قطعی این نشست را اعلام کنیم.
محیدخان اذعان کرد: اگر بخواهیم هر دو منطقه از جهان را به هم مرتبط کنیم، مهم ترین عامل، جاده، راه آهن و یا خط هوایی برای ارتباط حمل و نقلی است. چرا که نشست یاد شده بخش مهم تری نیز خواهد داشت که همان دیدار ها و گفت و گوهای حاشیه آن است که بخش خصوصی کشورها یا اعضای اکو با دیگر کشورها را درگیر مباحث تجاری می کند و تلاش داریم آنها را در قالب کارگاه های مختلف در کنار هم جمع کنیم تا برای دغدغه های مشترک فعالیت کنند.
انتهای پیام/282
∎