شناسهٔ خبر: 71463403 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پایداری پروژه‌ها و توسعه‌پذیری ثمره همراهی نوآوری و منطق اقتصادی است/ ایجاد بستری برای نهادسازی و کارآفرینی

دکتر رحمانی در دوره توانمندسازی راهبران طرح امام صادق (ع)، گفت: مسئله کلیدی، وجود یک منطق اقتصادی و مسئله‌محوری در طرح‌هاست. اگر این دو وجه به‌درستی در کنار هم قرار گیرند، می‌توانند به پایداری پروژه‌ها و توسعه‌پذیری آنها کمک شایانی کنند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رحمانی مدیر مرکز نوآوری امید در دوره توانمندسازی راهبران طرح امام صادق (ع) عنوان کرد: در راستای حمایت از طرح‌های نوآورانه و تیم‌های مختلف در حوزه‌های کارآفرینی و حل مسائل اجتماعی، رویکرد فعلی بر مبنای ایجاد تغییرات مثبت در محیط‌های اجتماعی و اقتصادی متمرکز است. این رویکرد که به‌دنبال هم‌افزایی نوآوری و منطق اقتصادی است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: هدف اصلی از این اقدامات، نه تنها تولید محصولات یا خدمات نوآورانه، بلکه حل مسائل اساسی جامعه از طریق شیوه‌های کاربردی و مسئله‌محور است.

رحمانی گفت: تیم‌های مختلفی در این زمینه فعالیت دارند که هر یک در پی حل مشکلات خاص در حوزه‌های مختلف از جمله اشتغال، آموزش، صنایع دستی و فناوری هستند. یکی از تیم‌های شاخص که در این زمینه فعالیت می‌کند، در حال توسعه طرح‌هایی است که مشکلات واقعی و چالش‌های موجود در سطح شهرستان‌ها را هدف قرار داده است. این تیم‌ها به‌ویژه در تلاشند تا مشکلات معیشتی، فرهنگی و اقتصادی را از طریق نوآوری‌های جدید و در نظر گرفتن نیاز‌های بازار حل کنند.

مدیر مرکز نوآوری امید همچنین بر توجه به بومی‌سازی طرح‌ها و مدل‌های کاری نیز به عنوان یکی از ویژگی‌های بارز این پروژه‌ها تاکید کرد. یکی از مثال‌های این رویکرد، تیم‌هایی هستند که در حوزه تولید محتوا، انیمیشن و طراحی خدمات آموزشی کار می‌کنند. به‌طور خاص، تیم‌های انیمیشنی به‌دنبال ایجاد جریان‌های جدید در زمینه آموزش و توانمندسازی افراد هستند. این تیم‌ها نه تنها به تولید محتوای تصویری و انیمیشن می‌پردازند، بلکه در صدد ارائه ایده‌های نوآورانه در قالب آموزش‌های خلاقانه برای دانش‌آموزان و افراد جویای شغل هستند. این رویکرد به‌ویژه در نهادسازی و ایجاد تغییرات فرهنگی در جامعه، اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: در عین حال، توجه به این نکته ضروری است که هدف ما تنها تولید محصول نیست، بلکه ایجاد بستری برای نهادسازی و کارآفرینی است. برای نمونه، تیمی در حال طراحی یک مدل مبتنی بر هوش مصنوعی برای تربیت هنرمندان گرافیک و انیمیشن است. این تیم در راستای ارتقاء صنعت انیمیشن و به‌طور خاص تولید محتوای آموزشی در مدارس و موسسات آموزشی، در تلاش است تا از ظرفیت‌های جدید استفاده کند و به‌عنوان یک راهکار نوآورانه وارد بازار شود. این تیم همچنین به‌دنبال گسترش دامنه فعالیت‌های خود و استفاده از فناوری‌های روز برای تقویت پایه‌های اقتصادی و اجتماعی در سطح کشور است.

رحمانی بر ضرورت وجود منطق اقتصادی و مسئله‌محوری در طرح‌ها اشاره کرده و گفت: در این میان، مسئله کلیدی، وجود یک منطق اقتصادی و مسئله‌محوری در طرح‌هاست. از این رو، تمامی تیم‌ها و پروژه‌ها باید علاوه بر نوآوری، یک بُعد اقتصادی متناسب با بازار و نیاز‌های جامعه داشته باشند. اگر این دو وجه، یعنی نوآوری و منطق اقتصادی، به‌درستی در کنار هم قرار گیرند، می‌توانند به پایداری پروژه‌ها و توسعه‌پذیری آنها کمک شایانی کنند.

وی عنوان کرد: در همین راستا، فرآیند حمایت و سرمایه‌گذاری بر طرح‌های نوآورانه باید منظم و با استفاده از ظرفیت‌های مختلف انجام شود. به‌عنوان مثال، تیم‌هایی که به‌دنبال تغییرات جدی در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، و حتی فن‌آوری‌های نوین هستند، می‌توانند با دریافت حمایت‌های مالی و زیرساختی از مراجع مرتبط، پروژه‌های خود را توسعه داده و به مرحله عملیاتی برسانند.

وی با توجه به ضرورت توسعه‌محور بودن تمامی طرح‌ها گفت: ما به‌دنبال ایجاد فضایی هستیم که نه تنها در سطح فردی بلکه در سطح کلان و ساختاری به توسعه نهاد‌های نوآور و تولید محصولات جدید کمک کند. در این مسیر، شفافیت در فرایند‌های حمایتی، بازبینی دقیق و منظم طرح‌ها و همچنین توجه به نیاز‌های واقعی بازار، از جمله عوامل کلیدی برای موفقیت طرح‌ها به شمار می‌روند.