شناسهٔ خبر: 71457775 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بررسی طرح تفصیلی جدید منطقه ۲۱ در شورای عالی شهرسازی

شهردار منطقه ۲۱ تهران گفت:بازنگری طرح تفصیلی منطقه ۲۱ تهران در شورای عالی شهرسازی ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محسن امیدیان صبح امروز در نشست خبری گفت: تا ۶ ماه آینده طرح تفصیلی جدید منطقه در شورای عالی شهرسازی مطرح می‌شود که امیدواریم با تصویب آن مشکلات منطقه کاهش یابد.

 وی با اشاره به اینکه منطقه ۲۱ تهران ۵ هزارو ۲۰۰ هکتار وسعت دارد و ۷ درصد مساحت شهر را در بر می‌گیرد، افزود: جمعیت منطقه بر اساس سرشماری سال ۹۵ بالغ بر ۱۸۶ هزار نفر است و از لحاظ وسعت رتبه چهارم را دارد. ۴۵۰ واحد صنعتی فعال در منطقه وجود دارد و بزرگترین واحد‌های صنعت خودروی کشور در منطقه ۲۱ واقع شده‌اند.

وی گفت: ادغام صنعت و سکونت باعث پراکندگی بافت مسکونی منطقه شده که برخی از بافت‌های مسکونی بر اساس ضرورت از ۵۰ سال پیش در کنار صنایع ایجاد شده‌اند.

شهردار منطقه ۲۱ ادامه داد: منطقه‌ای هستیم که ساخت مسکن در آن اولویت دارد. ۲۲ هزار واحد مسکونی از مجموعه تعهدات ۲۰۰ هزار واحدی شهرداری که ۱۱ درصد آن را شامل می‌شود در این منطقه قرار دارد.

همچنین ۴۰ کیلومتر شبکه بزرگراهی داریم. ۹ درصد از مساحت منطقه مسکونی، ۱۱ درصد فضای سبز، ۱۹ درصد نظامی و ۳۵ درصد از فصای منطقه صنعتی است.

آقای امیدیان با بیان اینکه نگاه شهرداری مبتنی بر ارائه خدمت با محوریت مردم است، افزود: در حوزه توسعه شبکه معابر دو طرح فرامنطقه‌ای در حال اجرا داریم؛ که شامل زیرگذر فتح - باغستان و طرح دوگاز است که انتقال کرمان خوردو به شهید فهمیده را در مرحله اول آن داریم.

وی گفت: اصلاح گذرگاه‌های میانی و تیر‌های چراغ برق را در دست اقدام داریم که حداکثر تا فرودین سال آینده به اتمام می‌رسد.

 آقای امیدیان در پاسخ به پرسشی درباره بازنگری در طرح تفصیلی گفت: در طرح تفصیلی جدید اقتضائاتی دیده شده است، در حوزه زیرساخت‌ها موارد مورد نیاز شامل توسعه شبکه معابر، طراحی جدید فضای سبز، زیرساخت سرانه‌های درمانی و مراکز تجاری و نمایشگاهی در نظر گرفته می‌شود. همچنین به روز رسانی ارتباط صنعت با بافت مسکونی نیز باید انجام شود. علاوه براین طراحی مدل همزیستی مسالمت‌آمیز صنعت و سکونت باید انجام شود، امری که تا به حال به آن توجه نشده است. همچنین در طرح تفصیلی در نظر داریم که امکان ایجاد پارک‌های فناوری در منطقه ۲۱ فراهم شود تا ارتباط صنعت با بخش‌های دانشگاهی را داشته باشیم.

وی درباره محدودیت ارتفاع در ساخت و ساز در محدوده فرودگاه مهرآباد نیز گفت: تا سال ۱۴۰۱ در شهرک کاظمیه تمامی مجوز‌هایی که برای ساخت صادر شده ۵ طبقه بوده، اما فرودگاه مهرآباد ادعایی دارد که باید محدودیت ارتفاع را در حریم فرودگاه رعایت کنیم. این محدودیت به ۳ طبقه کاهش پیدا کرده و این باعث شده که در بین خانه‌های ۵ طبقه که از قبل ساخته شده یکی درمیان و به صورت دندانه‌ای بافت فرسوده مسکونی وجود داشته باشد.

وی یاد آور شد:سازمان هواپیمایی کشوری ارتفاع مجاز را ۲۱ متر می‌داند که برای ۵ طبقه مناسب است، اما فرودگاه مهرآباد اصرار بر ارتفاع حداکثر ۱۵ متری دارد. اگر پیگیری‌ها انجام شود و مطالبات مردم در رسانه‌ها انعکاس یابد، می‌توان این مشکل را حل کرد.

او در ادامه درباره رفع کمبود پارکینگ در منطقه گفت: به سرمایه گذارانی که برای ساخت پارکینگ در منطقه اعلام آمادگی کنند تسهیلات مناسب و ویژه‌ای داده می‌شود.

 آقای امیدیان درباره فضای اطراف بوستان دستواره و انتقال سوله‌ها از آن و تبدیل این فضا به شهربازی نیز گفت: یکی از نکاتی که در طرح تفصیلی به دنبال آن هستیم ایجاد یک شهربازی جامع است، اما از طریق کار‌های جزیره‌ای و اقدامات نقطه به نقطه جواب نمی‌گیریم؛ امیدواریم طرح تفصیلی جدید به ما کمک کند که نظام مسائل را به صورت جامع حل کنیم.