به گزارش خبرنگار ایلنا، سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا امروز چهارشنبه اول اسفند در جلسه کمیته هماهنگی طرح نوروزی ۱۴۰۴ درباره زمان شروع این طرح گفت: ما با دو مسئله مواجهیم اول اینکه تا ۲۵ اسفند درگیر طرح زمستانه هستیم و تلفیق این دو چندان منطقی نیست. نکته بعدی این است که آمار و ارقام باید در پایان طرح نوروزی از لحاظ مقایسه عملکرد با سال گذشته ارائه شود.
وی توضیح داد: امسال سال کبیسه است و اسفند ۳۰ روزه است پس منطقی است که این ۳۰ روزه بودن را در نظر بگیریم و طرح را از شنبه بیست و پنجم شروع کنیم.
وی از ورود رئیس جمهور به موضوع تصادفات قدردانی کرد و گفت: بر اساس پیشنهاد وزیر بهداشت به این جمعبندی رسیدیم که پویشی به نام نه به تصادف شروع کنیم که اطلاعرسانی آن را آغاز کردهایم.
حسینی به خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: کسی که خودروی برقی میخرد قدری نگران است که آیا در کشور ماشین برقی جواب میدهد یا نه. پس ما باید بهگونهای عمل کنیم که دغدغه جامعه نسبت به استفاده از این خودروها به حداقل برسد.
وی افزود: شنیدهها حاکی است که تعرفه خودروهای برقی با خودروی بنزینی و هیبریدی برابر خواهد بود. نمیدانم طراح، این طرح مشعشع را از کجا آورده است. از طرفی از تشویق به استفاده از آنها میگوییم و از طرفی چنین طرحی میدهیم. با این شرایط چه کسی به سراغ خرید خودروی برقی میرود؟
حسینی با بیان اینکه امسال در نوروز ۱۴۰۴ برای اولین بار فاصله طولی خودروها در جادهها سنجیده میشود، گفت: اگر فاصله وسیله نقلیه با خودروی جلویی کمتر از ۲ ثانیه باشد جریمه میشوند و مبلغ جریمه آن هم ۱۵۰ هزار تومان است.
بنابراعلام رئیس پلیس راهور فراجا تمامی جریمههای رانندگی در ایام نوروز یک سوم بیشتر از رقم اصلی اعمال میشود و این موضوع در اصلاح جدید آیین نامه تصادفات هم درج شده است.
حسینی گفت: پلیس، برنامه جدی در برخورد با تخلفات حادثهساز دارد. عمده تخلفات را افراد بومی هر استان انجام میدهند و برخورد با تخلفات به معنی برخورد با مسافران نیست. تأکیدم به روسای پلیس راه و راهور این است که موضوع برخورد جدی و بدون اغماض با تخلفات را در دستور کار داشته باشید.
حسینی با اشاره به تصادف دانشآموزی استان کرمان بیان کرد: ما بهشدت از عملکرد شرکتهای حمل و نقل بار و مسافر غفلت کردهایم. این شرکتها تنها وظیفه صدور بارنامه ندارند. کامیونی که از این شرکتها بارنامه میگیرید باید از مبدا تا مقصد تا تخلیه بار برای شرکت مسئولیت داشته باشد. شرکت با دستگاهی ارزانقیمت و ساده میتواند رفتار راننده را تا مقصد کنترل کند.در ماجرای اتوبوس کرمانی ما بهشدت با مرکز معاینه فنی و شرکت حمل و نقلی برخورد کردیم. منبعد همین رفتار با شرکتهای حملونقلی خواهیم داشت. حتما یکی از برنامههای سال آینده ما رفتن به سمت قابلیت خودروهای متصل است و فعلا از ناوگان بار و مسافر شروع میکنیم اما باید بهجایی برسیم که آن را برای هر ۴۱ میلیون دستگاه وسیله نقلیه اجرا کنیم.
حسینی تصریح کرد: یکی از طرحهایی که باید امسال به اجرا گذاشته شود طرح برخورد با امدادهای غیرمجاز است که باعث میشود در ازای ارائه خدماتی ضعیف مبالغ غیرمنطقی از مردم گرفته شود و جادههای ما نباید جولانگاه این افراد باشد.