شناسهٔ خبر: 71454004 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

کنسرسیوم لجستیک دریایی خزر تشکیل می‌شود

سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر ضرورت ارتقای سطح همکاری‌های حمل و نقلی ایران با کشور‌های همسایه به ویژه همسایگان حاشیه دریای خزر، گفت: تشکیل کنسرسیوم لجستیک دریایی خزر، دیجیتالی کردن کریدور‌ها و توسعه ظرفیت کشتیرانی و حمل و نقل کانتینری دریای خزر از جمله موارد مدنظر در سومین اجلاس همکاری‌های اقتصادی کشور‌های حاشیه دریای خزر بود.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان -

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، سعید رسولی در مورد همایش اقتصادی خزر که با حضور معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر کشور‌های ساحلی خزر اعم از روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان برگزار شد و تاثیرات این همایش اقتصادی، اظهار کرد: توسعه روابط با کشور‌های همسایه از موضوعات بسیار مهم و در دستور کار دولت است و این نشست نیز، نشست همسایگان حاشیه دریای خزر بود که برای ما بسیار حائز اهمیت تلقی می‌شود و ریاست دوره‌ای آن بر عهده ایران بود.

برگزاری اجلاس به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور

وی ادامه داد: این نشست با برگزاری ۶ پنل در موضوعات مختلف برگزار شد که پنل حمل و نقل و لجستیک آن با وزارت راه با حضور معاونین حمل و نقل کشور‌های مربوطه برگزار شد و اجلاس اصلی نیز با ریاست معاون اول رئیس جمهور؛ جناب آقای دکتر عارف، برگزار شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نشست مذکور در جهت همکاری‌ها در شقوق مختلف حمل و نقل حائز اهمیت است، عنوان کرد: خوشبختانه ما طی موافقت‌نامه‌های دو جانبه و چند جانبه که پیش از این مدنظر قرار گرفته است، توانستیم موضوعات مهمی در پنل‌ها، قطعنامه و گزارش نهایی شاهد باشیم و در مسیر ارتقای سطح همکاری‌های ایران با کشور‌های همسایه دریای خزر گام برداریم.

امضای ۲ سند همکاری بین ایران و روسیه در وزارت راه و شهرسازی

رسولی در مورد نحوه همکاری‌ها، قدرالسهم، توسعه همکاری‌های فی مابین و...، خاطرنشان کرد: با حضور وزیر حمل و نقل روسیه در ساختمان وزارت راه و شهرسازی ایران، شاهد امضای ۲ سند بین وزرا بودیم که یک سند مربوط به نقشه راه همکاری‌های حمل و نقلی ۲۰۲۵ ایران و روسیه بود و یک سند نیز مربوط به همکاری شرکت ساخت زیر بنای حمل و نقل ایران با شرکت طرف مقابل خود بود.

وی با اشاره به ضرورت افزایش همکاری‌های دو و چندجانبه، خاطرنشان کرد: سطح این اجلاس به نحوی است که هر ۵ کشور برای توسعه همکاری‌های خود در حوزه خزر توافق و اجماع و بر موضوعات مختلفی از جمله انرژی، محیط زیست، حمل و نقل، تجارت و... تاکید دارند.

طرح تشکیل کنسرسیوم لجستیک دریایی خزر

سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی همچنین به ابتکار عمل وزارت راه و شهرسازی که توسط معاون اول قرائت شد، اشاره کرد و گفت: موضوع تشکیل کنسرسیوم لجستیک دریایی خزر از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح و برای این کنسرسیوم مأموریت‌های متعددی احصاء شد که یکی از آنها، تشکیل بانک اطلاعات جامع لجستیک مربوط به همه همسایگان دریای خزر بود.

رسولی افزود: همچنین موضوع دیگر توسعه گردشگری و مسافری دریایی در دریای خزر بود که این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از سوی همه اعضا، مورد تاکید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه افزایش کشتیرانی منطقه، تکمیل و ایجاد سامانه مبادله اطلاعات الکترونیک برای تسهیل حمل و نقل در دریای خزر برای همه کشور‌های همسایه دریای خزر، ذیل این کنسرسیوم تعریف شده است، عنوان کرد: بعد از اتمام این اجلاس با تصمیم جمهوری اسلامی ایران، قرار شد کارگروه‌هایی تصمیمات اتخاذ شده را به صورت جدی و عملیاتی دنبال کنند، مسئله‌ای که موجب می‌شود خیلی سریع بتوان بر تصمیمات جامعه عمل پوشاند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره اجرای استراتژی گسترش روابط کشور با همسایگان و غلبه بر سیطره سیاسی برخی کشور‌ها و نیز تاثیر این همایش بر گشایش‌های اقتصادی، اظهار داشت: در این اجلاس از سوی جمهوری اسلامی ایران تاکید شد که بر اجرای توافقات و تفاهم نامه‌های امضا شده تاکید کنیم چرا که در این خصوص، کار کارشناسی انجام شده و اراده دو کشور بر این بوده است.

رسولی افزود: گاهی اوقات به هر دلیلی به تصمیمات قبلی کمتر عمل می‌شود و اسناد جدیدی به امضاء می‌رسد که در این اجلاس قرار شد با تشکیل کمیته‌های مشترک کاری، موضوعاتی مطرح شده به صورت جدی مورد عمل قرار گیرد که به طور مثال می‌توان به حذف موانع گلوگاهی و فرایندی در مرز‌های مشترک بر اساس مفهوم متعالی مرز محل عبور بلامانع و بدون توقف است، اشاره کرد.

ضرورت دیجیتالی کردن کریدور‌ها

وی با اشاره به اینکه هر کدام از کشور‌ها در فرایندها، بخشنامه‌ها، قوانین و مقررات، موضوعاتی را مدنظر قرار داده‌اند که مجموع آنها می‌تواند حرکت در مرز‌ها را کند کند تحت الشعاع قرار قرار دهد، عنوان کرد: این مسئله ترانزیت را تسهیل نمی‌کند و باید به آن توجه ویژه داشت.

سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه موضوع دیجیتالی کردن کریدور‌ها مقوله خیلی مهمی است که همه اعضا بر آن تاکید داشتند، گفت: این هدف گذاری باید خیلی سریع محقق شود و باید بتوانیم از تکنولوژی در حوزه کریدور‌ها بهره‌مند شویم تا شاهد فعالیت کریدور‌های دیجیتالی، باشیم.

اهمیت ویژه توسعه ظرفیت کشتیرانی و حمل و نقل کانتینری دریای خزر

رسولی ادامه داد: استفاده حداکثری از ظرفیت کشتیرانی و رونق بخشی حمل و نقل کانتینری در دریای خزر دیگر موضوع مهمی بود که همه شرکت کنندگان در مورد آن اتفاق نظر داشتند و موضوع دیگر مربوط به تشکیل شرکت‌های مشترک همکاری حمل و نقلی بود چرا که اگر شرکت‌های مشترکی داشته باشیم که ذی نفعان در آن شرکت دارای منفعت باشند، ترانزیت به خوبی شکل می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه دیگر موضوع مهم در حوزه حمل و نقل هوایی بود که مورد تاکید قرار گرفت، بیان کرد: جابه‌جایی مسافر و کالا دیگر مسئله مهم مطرح شده بود و در پنل مربوطه، فرصت در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت و به جز ۵ معاون وزیر کشور‌های حاشیه خزر که سخنرانی داشتند به ۲ نفر از فعالان اتاق بازرگانی فرصت سخنرانی داده شد تا مسائل خود را به صورت عملیاتی بیان کنند که خوشبختانه پیشنهادات بسیار خوبی هم داشتند و ما در عملیاتی کردن نظرات آنها مصمم هستیم.

انتهای پیام/