به گزارش ایرنا، بنا به داده های آماری اداره کل ورزش و جوانان مازندران این استان مازندران قطب اول ورزش کشور است و در ۳۵ رشته ورزشی دارای قهرمان و ملی پوش مدالآور رده های مختلف جهانی، آسیایی و المپیک دارد و قهرمانان به نامی همچون "بهداد سلیمی"، "حسن یزدانی"، "کمیل قاسمی"، "فاطمه چالاکی" و ... از این خطه برخاستند و توانستند در میادین جهانی و المپیک ورزشی مدال آوری کنند.
بخشی از شناسایی و کشف استعدادهای ورزشی در جامعه از سنین کودکی و میانسالی در مدارس امکانپذیر است و در این میان زنگ ورزش فرصت خوبی برای این کار است.
کم توجهی به زنگ ورزش ۲ دلیل عمده دارد که مشکلات مربوط به درون مدرسه و مشکلات مربوط به بیرون مدرسه می باشد چرا که نگاه بیشتر دانش آموزان به ورزش نگاهی درسی است که نمره آن صرفا برای تاثیر در معدل حایز اهمیت است برای امتحان آن چهارچوب خاصی مشخص شده اما حرکت در این چهارچوب و ارزشیابی آن بر عهده خود دبیر است.
دانش آموزان گاه زنگ ورزش را به عنوان یک واحد درسی عملی در نظر می گرفتند که تاثیر در معدل دارد و می تواند حتی سخت تر از شیمی و ریاضی باشد و گاه تعریفشان از زنگ ورزش یک جفت راکت و توپ و یک میز تنیس و درنهایت، زنگ تفریح بود و تصور اینکه معلم ورزش- اگر وجود داشته باشد- یک ربع دیرتر از سایر معلمان سر کلاس می آید و تا هفته دیگر آن ها را به امان خدا می سپارد.
عمده مشکلات دراین حوزه به وضعیت مالی و کمبود امکانات بر می گردد که باعث کمرنگ شدن زنگ ورزش در مدارس شده است و در واقع مسولان آموزش وپرورش به علت کمبود فضا و زمان مناسب تلاش می کنند مشکلات آموزشی را حل کنند و برای مسایل پرورشی وقت چندانی ندارند و ورزش جزء نگرانی های دست چندمی سیستم آموزش و پرورش محسوب می شود.
از سوی دیگر از همه مهمتر در سایه زندگیهای مدرن و آپارتماننشینی، از تحرک فرزندانمان کاسته شده و اغلب درگیر تماشای تلویزیون یا بازیهای موبایلی و رایانهای هستند و نه جایی برای جست و خیز و تحرک دارند و نه حسی برای آن، لذا ساعات ورزش مدارس میتواند این کم تحرکی فرزندانمان را جبران کند هر چند ورزش در مدارس با چالشهایی مواجه است.
مازندران دوم اسفند ماه میزبان برگزاری سومین همایش ملی دانش آموزش محتوا در آموزش تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان است که در این همایش استادان، دانشجو معلمان و معلمان درس ورزش از سراسر کشور حضور دارند تا ایده ها و ابتکارات نو خود را در عرصه ورزش در مدارس ارائه کنند.
در همین پیوند تعدادی از کارشناسان تربیت بدنی مازندران از نادیده گرفتن زنگ ورزش به عنوان عاملی نام بردند که می تواند ظرفیت خوب برای حفظ سلامتی و همچنین قهرمان پروری و شناسایی استعدادهای ورزشی را خدشه دار کند.
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان مازندران در رشته تربیت بدنی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه تربیتبدنی و ورزش یکی از پایههای اصلی تعلیم و تربیت هر جامعه به حساب میآید که به عنوان یک روش تربیتی برای متعادل ساختن و تکامل یافتن ابعاد وجودی انسان در زندگی او مطرح است اما نه مسئولان به این حوزه نگاهشان مثبت است و نه خانوادهها.
علی وفایی مقدم افزود: هرچند ورزش بخشی از تربیتبدنی است که انجام دادن آن منوط به کسب انواع مهارتهای حرکتی و ورزشی است اما همواره شاهد بوده و هستیم که دیدگاه مسئولان نسبت به ورزش مثبت نیست و خیلی راحت حاضرند ساعاتی را که در برنامه درسی دانشآموزان به ورزش اختصاص دارد در اختیار سایر برنامهها و دروس قرار دهند.
دبیر اجرایی سومین همایش ملی دانش آموزش محتوا در آموزش تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: با اهمیت دادن به موضوع تربیتبدنی و ورزش در مدارس تا حدودی امکان رفع مشکلاتی از جمله ضعف عضلانی، ضعف انعطافپذیری عضلات فراهم میشود و در ایجاد نشاط روحی، اجتماعی نمودن دانشآموزان، تقویت سیستم قلبی عروقی، تقویت حواس و ذهن مؤثر است.
وفایی مقدم اضافه کرد: پرورش قابلیتهای جسمانی، پرورش قوای ذهنی دانشآموزان، تقویت روحیه اجتماعی و مسئولیتپذیری، کمک به دانشآموزان در فراگرفتن مهارتهای صحیح حرکتی پایه و بنیادی، علاقهمند ساختن دانشآموزان به تقویت و سلامتی بدن از اهداف تربیتبدنی در مدارس به شمار میرود.
مرتضی همایون، دیگر عضو هیات علمی رشته تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان مازندران نیز درباره افزایش اهمیت به درس تربیتبدنی و زنگ ورزش در مدارس و اینکه اهمیت به ورزش صبحگاهی به رویکرد مسئولان مدرسه باز میگردد، گفت: دانشآموزان ما دیگر مانند گذشته قبول نمیکنند که زنگ ورزش مثلا به کلاس جبرانی برای سایر درسها تبدیل شود، بلکه از شب قبل با شور و علاقه و با اشتیاق خاصی خود را برای زنگ ورزش آماده میکنند و حتی لباس و کفش ورزشی با خود به همراه دارند.
دبیر علمی سومین همایش ملی دانش آموزش محتوا در آموزش تربیتبدنی با بیان اینکه علم تربیت بدنی امروزه از حوزه علوم انسانی خارج شده و در حوزه سلامت آمده است، افزود: هر چقدر فعالیت بدنی بیشتری در جامعه داشته باشیم، قطعا بیماران کمتری داریم و قطعا این شادی و نشاط در مدرسه به خانواده و جامعه منتقل میشود.
وی گفت: افرادی که روزانه ۳۰ دقیقه ورزش هوازی (مانند دویدن تند) داشته باشند؛ ۲۰ سال امید به زندگی آنها افزایش مییابد.
همایون نیا با اعلام اینکه امسال ۲۶۰ دانشجوی دختر و پسر رشته تربیتبدنی در دانشگاه فرهنگیان مازندران داریم، ادامه داد: علاوه بر آن نیز ۲ هزار دانشجومعلم دوره ابتدایی داریم که به دلیل ماهیت دوره ابتدایی که با سلامت جسم و روان دانشآموزان سرو کار دارند، وجود آنها برای ما خیلی مهم است.
رییس دانشگاه فرهنگیان مازندران و رییس سومین همایش ملی دانش آموزش محتوا در آموزش تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شاید شما هم به کرات شنیده باشید که عقل سالم در بدن سالم است و این جمله نشان میدهد که ورزش چقدر اهمیت دارد زیرا علاوه بر کمک به سلامت جسم، بر تقویت مهارتهای ذهنی هم اثر میگذارد.
لطف الله مهدوی اظهار کرد: در واقع انجام فعالیت بدنی منظم موجب سلامت ذهن میشود. از این رو که ضرورت توجه به مقوله ورزش در مدارس با توجه به اینکه دانشآموزان طی ۹ ماه از ۱۲ ماه سال را به مدرسه میروند و روزانه یک سوم وقت خود را در مدرسه میگذرانند احساس میشود و بیراه نیست که یک برنامه منظم ورزشی در مدارس در نظر گرفته شود تا ضمن تقویت جسم دانشآموزان، به افزایش مهارتهای اجتماعی و تقویت ذهنی آنها نیز کمک کند.
وی با اشاره به سابقه فعالیت و حضور قهرمانان در رشته های ورزشی مختلف در مازندران توضیح داد: ورزشکارانی از این استان بر روی سکوهای قهرمانی در میادین ورزشی بین المللی و ملی بالا رفتند که میدان اصلی پرورش آنها را می توان مدارس دانست.
به گفته رییس دانشگاه فرهنگیان مازندران همواره از کمبود و نبود امکانات و زیرساخت ها برای انجام فعالیت ورزشی یاد می شود اما این حرف و نکته تا حدودی می تواند درست باشد.
وی که خود پیشتر در سمت معاون اداره کل آموزش و پرورش مازندران فعالیت می کرد، گفت: در آن زمان که در این سمت فعالیت می کردم براساس داده های جمع آوری شده وسعت حیاط مدارس استان بیشتر از ۹۰ میلیون مترمربع بود این یعنی اینکه فضای خوبی برای انجام فعالیت های ورزشی وجود دارد.
مهدوی عنوان کرد: فضاهای مورد نیاز برای ورزش در مدارس استان مازندران وجود دارد اما با اندکی هزینه می توان این فضاها را بازسازی، بهسازی و احیا کرد تا برای دانش آموزان قابل استفاده باشد.