به گزارش ایرنا، سیدکمال حسینی روز چهارشنبه به مناسبت ۹۰مین سالگرد تاسیس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران از دفتر این خبرگزاری در سنندج بازدید و اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل پیشرفت در هر سازمان و بنگاهی وجود نیروی انسانی بادانش و آگاه و متخصص است.
وی اضافه کرد: دولت، بخش خصوصی و رسانه تلاشهای زیادی برای بهبود وضعیت جامعه در بخشهای مختلف به ویژه اقتصادی کرده و می کنند ولی همچنان خروجی این فعالیتها رضایت بخش نیست.
نایب رئیس اول اتاق بازرگانی سنندج افزود: انتظار میرود رسانهها به ویژه رسانه باقدمتی مانند ایرنا، بدون غرض اعم از سیاسی و غیره و با شجاعت و درک واقعیت جامعه، مسائل گوناگون را بیان و منتشر کند.
حسینی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی تاکنون تعامل مطلوبی با ایرنا داشته است، افزود: رسانه باید قدرتمند، شفاف و بدون هیچ ترسی به بیان مسائل بپردازد چراکه پنهان کردن و نادیده گرفتن مشکلات به ضرر دستیابی به توسعه در استانهایی هم چون کردستان است.
دستیابی به گفتمان مشترک بین رسانه و بخش خصوصی
وی یادآور شد: اگر رسانه و بخش خصوصی به گفتمان مشترکی در ارتباط با تاثیرگذاری دیدگاههایشان در جامعه برسند، مهمترین گام برای کمک به توسعه جامعه برداشته می شود.
رئیس خانه، صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه تا دهه هشتاد شمسی بخش خصوصی سهم کمی در اقتصاد کشور داشت، افزود: در کشورهای پیشرفته تا ۹۰ درصد اقتصاد آنها در اختیار بخش خصوصی است چراکه آنها پی بردهاند به اینکه در فضای رقابتی رشد و توسعه روی میدهد.
حسینی با بیان اینکه در دنیای پیشرفته سیستم بروکراسی حذف شده است، گفت: پایه دستیابی هر کشوری به رشد و توسعه همه جانبه، اقتصاد مبتنی بر بخش خصوصی است.
به گزارش ایرنا، سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی بهعنوان نخستین کانون گردآوری خبر با عنوان «آژانس پارس» در وزارت امور خارجه تشکیل و شروع به فعالیت کرد. پایه گذاری وزارتخانه تازه تاسیس «اطلاعات و جهانگردی» در سال ۱۳۵۳ سبب شد تا خبرگزاری پارس نیز از نظر تشکیلاتی دگرگونیهایی را تجربه کند.
در این دگرگونی ها، خبرگزاری پارس از اداره کل خبرگزاری به سازمان خبرگزاری تبدیل و به عنوان یک شرکت سهامی دولتی شناسایی شد. اساسنامه آن نیز با ۲۳ ماده و هفت تبصره در سال ۱۳۵۴ به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسید.
سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، خبرگزاری رسمی و اولین نهاد حرفهای گردآوری، انتشار خبر، عکس و تولید محصولات رسانه ای – خبری در تاریخ ایران است.
سه سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در دی ماه ۱۳۶۰، با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی با نام اختصاری «ایرنا (IRNA) » تغییر نام داد و فصل تازهای در فعالیتهای این رسانه گشوده شد.
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، خبرگزاری در راستای اهداف نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران به بازتعریف رسالت خبری خود پرداخت و برپایه اهدافی چون انعکاس دستاوردهای انقلاب اسلامی و مخابره واقعیتهای ایران و جهان به ویژه کشورهای اسلامی فعالیت خود را ادامه و گسترش داد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی رسانهای شناخته شده به شمار میرود و به عنوان بنگاه خبری مادر و ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی، مورد توجه دیگر بنگاههای خبری جهان قرار دارد.
با توجه به جایگاه ایرنا، بخش مهمی از استنادهای رسانه های داخلی و خارجی به رویدادهای ایران، منطقه و حتی جهان، موضع گیری های مسوولان و سیاست های رسمی کشور معطوف به خبرگزاری جمهوری اسلامی است.