شناسهٔ خبر: 71435256 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بازی‌های ویدیویی می‌تواند به تشخیص اوتیسم با دقت 80 درصد کمک کند

صاحب‌خبر -

شفقنا- پزشکان ممکن است به زودی قادر باشند با استفاده از یک بازی ویدیویی که از ابزاری برای ردیابی حرکت بهره می‌برد، کودکان مبتلا به اوتیسم را تشخیص دهند.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه روزنامه الشرق الاوسط نوشت: «طبق گزارش سایت علمی ساینس الرت، این ابزار که به آن ارزیابی محاسباتی تقلید حرکتی گفته می‌شود، می‌تواند با دقت 80 درصد بین کودکان مبتلا به اوتیسم و همتایان غیر مبتلا به این اختلال تفاوت قائل شود».

علاوه بر این، بازی قادر به تمایز بین کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی دو تشخیصی که اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند با دقتی حدود 70 درصد است.

محققان این ابزار جدید را روی 183 کودک بین 7 تا 13 سال آزمایش کردند. از این گروه، 21 کودک مبتلا به اوتیسم، 35 کودک مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی، 63 کودک دارای هر دو اختلال اوتیسم و کم‌توجهی-بیش‌فعالی و 65 کودک سالم بودند.

در این بازی، از کودکان خواسته شد که حرکات کامل بدن شخصیت روی صفحه نمایش را برای یک دقیقه تقلید کنند. در همین حال، دو دوربین – یکی در جلو و دیگری در پشت – حرکات کودک را ضبط کردند و سپس ابزار «ارزیابی محاسباتی تقلید حرکتی» میزان تقلید کودک را ارزیابی کرد که امتیازات این ارزیابی از صفر (عدم وجود تقلید حرکتی) تا یک (تقلید ایده‌آل) متغیر بود.

محققان دریافتند که این ابزار توانست اوتیسم را با دقت 80 درصد تشخیص دهد و بازی قادر به تمایز بین کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی با دقت 70 درصد بود.

در حالی که تعریف سنتی اوتیسم غالباً بر مشکلات ارتباط اجتماعی تمرکز دارد، تحقیقات نشان داده‌اند که مشکلات حسی و حرکتی نقش بزرگی در این اختلال دارند و حتی ممکن است اساس برخی از چالش‌های ارتباطی باشند.

کودکان مبتلا به اوتیسم معمولاً در تقلید حرکات و بیانات، که از طریق زبان بدن جزء اصلی ارتباط انسانی هستند، مشکل دارند.

بهار تونشغینک، محقق روان‌شناسی در دانشگاه ناتینگهام ترنت، که در این مطالعه شرکت داشت، می‌گوید: «ابزار (ارزیابی محاسباتی تقلید حرکتی) از این مشکلات حسی و حرکتی برای تشخیص اوتیسم و تمایز آن از اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی استفاده می‌کند».

تیم تحقیقاتی خاطرنشان کردند که سادگی ابزار آن‌ها یکی از مزیت‌های بزرگ آن است؛ بازی‌های ویدیویی بسیار محبوب هستند و برای کودکان سرگرم‌کننده‌اند و نتایج سریعی ارائه می‌دهند که پزشکان به راحتی می‌توانند تفسیر کنند.

آن‌ها امیدوارند که این ابزار در نهایت در سراسر جهان در عمل‌های بالینی استفاده شود.

این خبر را در الشرق الاوسط ببینید