شناسهٔ خبر: 71434997 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

بر فراز یک منظومه

مجموعه فراز،  مستند روایتی از منظومه فکری مقام معظم رهبری درباره موضوعات مختلفی چون تسخیر لانه جاسوسی، مباحث موشکی، سبک زندگی، پیدایش گروهک داعش و سایر موضوعات مهم روز است که به‌صورت تلفیق تصاویر آرشیوی مستند و سخنرانی‌های رهبرمعظم انقلاب تدوین شده است.

صاحب‌خبر -
 
پخش این مجموعه از جمعه ۱۱ آبان با موضوع «لانه جاسوسی» آغاز شد. این مجموعه محصول مشترک مؤسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی و گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه اول سیماست که در ۲۰ قسمت ۲۶ دقیقه‌ای در حال تولید و پخش هفتگی است که ۱۴ قسمت از ۲۰ قسمت تابه‌حال پخش شده است. فراز جمعه‌ها ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه اول سیما پخش می‌شود.
   
رهبری به روایت سخنرانی‌ها
حسن جعفری، مدیر گروه مستند مؤسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی و مدیر گروه مستند مرکز سیمافیلم درخصوص تولید و پخش برنامه فراز به جام‌جم می‌گوید: پیش از آغاز این سری ازبرنامه فراز، ابتدا۱۲ قسمت مستند با همین نام و محوریت صحبت‌های رهبری در موضوعات مختلف، روی آنتن رفته بود. درنهایت فراز از اواخر بهار تحقیقاتش شروع شد و قرارمان این بود که به شکل هفتگی روی آنتن برود. موضوع آن هم روایتی از منظومه فکری رهبری در موضوعات مختلف و ملی است؛ موضوعاتی مثل روز دانشجو، جمعیت، دفاع موشکی و‌... . درحوزه معنوی وفرهنگی هم موضوعات متنوعی داشتیم تا به منظومه فکری رهبری بپردازیم. بحث‌هایی مثل تهاجم فرهنگی، سبک زندگی، جمعیت و تقوا از‌جمله مسائلی است که در این حوزه تولید کردیم. تلاش کردیم از آنجایی که رهبر انقلاب در نمازجمعه وسخنرانی‌های مختلف درباره موضوعات متنوع صحبت کرده‌اند،بتوانیم روایتی از صحبت‌های رهبری در سال‌های مختلف را داشته باشیم تا حتی‌المقدور چهره ایشان را دردهه‌های مختلف نشان دهیم. وی با اشاره به بحث‌هایی مثل مسأله موشکی، تاکید می‌کند: بیشتر صحبت‌های رهبری در دهه۹۰ صورت گرفته و به همین نسبت در برنامه فراز هم، چهره رهبری در موضوع موشکی رابیشتر در همین دهه می‌بینیم.موضوعاتی مثل روز زن و بحث بانوان، رهبر انقلاب از ابتدای دهه۶۰ صحبت‌هایی داشته‌اند. کمااین‌که همان روزی که رهبری ترور شدند، درحال صحبت درباره مسائل مربوط به زنان بودند. در‌عین‌حال در قسمت‌های مختلف به نوعی درپژوهش و نویسندگی، این نگاه را اعمال کردیم که روایت منسجمی شکل بگیرد و پراکندگی نداشته باشد. 
   
از روز زن تا تهاجم فرهنگی 
مدیر گروه مستند مرکز سیمافیلم با اشاره به روایت موضوعی نگاه رهبری، می‌افزاید: در برخی قسمت‌ها به شکل موضوعی و در برخی دیگر، به شیوه واقعه‌محور، سراغ نگاه رهبری رفتیم. حتی گاهی به شکل سوژه‌ای برنامه را جلو بردیم تا پیش‌بینی لازم و رصد صورت گیرد و برنامه را به شکل متنوعی، جلو ببریم. البته اتکای ماصرفا به تقویم نیست. تلاش کردیم روایت برنامه به‌گونه‌ای باشد که تأثیر گرفته از صحبت رهبری بوده و متن و نریشن هم در خدمت صحبت‌های ایشان باشد. روایتگر متن وحید رونقی است و می‌خواستیم نریشن، مکمل برنامه باشد. تلاش کردیم تا جایی که می‌شود روایت براساس صحبت رهبری باشد. به‌طور کلی در قسمت‌های پخش شده، بحث‌های متنوعی را در صحبت‌های ایشان بررسی کردیم.روز تاسیس بسیج مستضعفین، سبک زندگی، بحث‌های دفاعی، روز زن، تهاجم فرهنگی، تقوا، جمعیت، روزغزه،بحث مردمی‌سازی اقتصاد و خصوصی‌سازی از‌جمله موضوعاتی است که تاکنون به آن پرداخته شده است. 
   
استفاده از ابزارهای گرافیکی برای انعکاس محتوا 
یکی از نکات برنامه فراز، تلفیق گرافیک و کارهای جذاب بصری برای انتقال محتوا به مخاطب است. جعفری درخصوص استفاده ازتکنیک‌های مختلف برای نمایش یک برنامه خلاقانه پیرامون منظومه فکری رهبری،می‌گوید:چون برخی ازتصاویربه شکل آرشیوی موجود بود و کیفیت چندان مطلوبی نداشت، تلاش کردیم با استفاده از ابزارهای گرافیکی،عیار و کیفیت کار را بالا ببریم. در هفته‌های اول بحث آرشیو را داشتیم و این خلأ را احساس می‌کردیم که کل صحبت‌های رهبری به شکل جامع، در جایی موجود نبود. پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر انقلاب هم خیلی از سخنان ایشان را با لوگوی شبکه یا با کیفیت موبایلی موجود داشت. به همین خاطر، باید آرشیو‌های مختلف را رصد می‌کردیم. در عین‌حال برای وفاداری به تصویر، با برخی افکت‌های تصویری روی آن کار کردیم تا هم تصویر را داشته باشیم و هم به لحاظ گرافیکی کامل‌تر شده باشد. از مهدی یزدانی که در حوزه گرافیک توانمند است، کمک گرفتیم. 
   
محتوای جذاب برای مخاطب روز 
نکته دیگر در مورد برنامه فراز، مناسب بودن آن برای مخاطب این روزهاست که به‌دنبال یک محتوای آماده برای رسیدن به آگاهی است. جعفری در این‌خصوص تاکید می‌کند: تلاش کردیم کار با کیفیت و خوش‌ریتم ارائه کنیم که برای مخاطب جذاب باشد و افراد مختلف بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند چرا که مخاطب امروز دنبال محتواهای سرراست‌تر است. از آنجایی که درگیر تولید هفتگی برنامه هستیم، خیلی نتوانستیم در حوزه تبلیغات کار کنیم. در عین‌حال به‌نظرم برنامه فراز این ظرفیت را دارد که در شبکه‌های مختلف بازپخش شود چرا که محتوای آن قابل استفاده برای دیگر شبکه‌هاست.