شناسهٔ خبر: 71433538 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایجاد پایانه، ضرورت سامان گرفتن حمل و نقل بار در جنوب خراسان رضوی

گناباد- ایرنا- صنعت حمل و نقل از ارکان مهم توسعه و رونق اقتصادی است و ساماندهی فعالیت‌های این بخش از طریق ایجاد بسترها و زیرساخت‌های لازم در کاهش مشکلات فعالان این بخش نقش زیادی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شهرستان گناباد در جنوب استان خراسان رضوی، با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و واقع شدن در حدفاصل استانهای جنوبی و شمالی کشور، از ظرفیت های زیادی در بخش حمل و نقل بار برخوردار است و با وجودی که شاید بتوان گفت بیشترین تعداد کامیون و ناوگان نقلیه سنگین را در این منطقه دارد، همچنان از نبود پایانه باربری رنج می‌برد.

این در حالی است که پایانه های باربری در اموری چون ساماندهی حمل و نقل بار، تعیین قیمت حمل بار، ایجاد رقابت سالم ،‌کاهش ترافیک تردد وسائل نقلیه سنگین در جاده ها با ساماندهی و نوبت دهی مناسب حمل و نقل بار، تامین امنیت بار و کالا، صدور بارنامه و سایر خدمات جانبی به رانندگان و کامیون داران و ارائه خدمات مشاوره به صاحبان بار، انجام امور مربوط به گمرک و نیز ارائه خدمات حمل و نقل بین المللی نقش موثری دارند.

شهرستان گناباد با وجود داشتن سه هزار دستگاه کامیون و پنج هزار و ۶۱۷ نفر راننده و مالک که به صورت مستقیم در بخش حمل و نقل بار فعالیت داشته و از این راه امرار معاش می کنند، به دلیل نداشتن پایانه حمل و نقل بار با مشکلات زیادی مواجه شده است.

بیشتر بخوانیم:‌

نبود پایانه،‌ حمل و نقل بار گناباد را با مشکلات جدی مواجه کرده است

یک دست‌اندرکار: فعالیت دلالان به صنعت حمل و نقل گناباد آسیب می‌زند

ایجاد پایانه، ضرورت سامان گرفتن حمل و نقل بار در جنوب خراسان رضوی

ناعدالتی در توزیع و حمل و نقل بار

یکی از کامیون داران و رانندگان گنابادی که از ۳۶ سال گذشته در زمینه حمل و نقل بار فعالیت دارد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ناعدالتی در توزیع کالا و حمل و نقل بار را از مشکلات مهم ناشی از نبود پایانه بار ذکر کرد و گفت: برخی از شرکت های حمل و نقل بار و یا صاحبان کالا جابه جایی کالاهای خود را تنها از طریق برخی رانندگان و افراد انجام می دهند.

محمد خدابنده تصریح کرد: این در حالی است که برخی رانندگان و کامیون داران گنابادی از مدتها قبل در انتظار نوبت بار هستند و این تبعیض و بی عدالتی مشکلات زیادی برای فعالان این بخش که امرار معاش آنان تنها از طریق جابه جایی کالا انجام می شود، ایجاد کرده است.

وی وجود دلالان را از مشکلات مهم این بخش ذکر کرد و گفت:‌ گناباد با وجود داشتن ظرفیت بالایی در زمینه ناوگان حمل و نقل و وسائط نقلیه سنگین، از داشتن پایانه بار بی بهره است و این مساله موجب تشدید مسائل و مشکلات فعالان این بخش شده است.

وی گفت: ایجاد پایانه حمل و نقل بار از سال های گذشته به عنوان یک مطالبه عمومی فعالان حمل و نقل بار گناباد مطرح بوده است ولی متاسفانه این مساله به جایی نرسیده است.

یکی دیگر از کامیون داران و رانندگان وسائل نقلیه سنگین گناباد نیز با اشاره به اینکه به دلیل نبود پایانه نظارت کافی بر حمل و نقل و جابه جایی کالا در این شهرستان صورت نمی گیرد، افزود: برخی دلالها با سوء استفاده از این مساله و در قبال دریافت مبالغی از صاحبان کالا ، بارهای مورد نظر آنان را برای جابه جایی به سایر نقاط کشور در اختیار برخی رانندگان و کامیون داران مورد نظر خود قرار می دهند.

محمد غلامیان که از ۲۶ سال گذشته در این بخش فعالیت دارد، اضافه کرد: به دلیل نبود پایانه هیچ گونه نظارتی هم بر کرایه های جابه جایی کالا وجود ندارد در صورتی که با فعالیت پایانه بار علاوه بر عدالت در توزیع و حمل و نقل کالا ،‌ نرخ های این بخش هم سامان می یابد.

دبیر انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل بار گناباد نیز با بیان اینکه فعالیت دلالان موجب زیان و آسیب اقتصادی قابل توجهی به صنعت حمل و نقل شده است، افزود: واسطه گری و وجود دلالان متعدد علاوه بر مشکلات زیاد برای این بخش، موجب افزایش قیمت تمام شده انتقال کالاها و خدمات و به دنبال آن قیمت آنها در سطح بازار می‌شود.

علی میر ادامه داد: دلالان بدون آنکه مالیات پرداخت کنند با فعالیت های غیرمتعارف سودهای بسیاری کسب می کنند و در مقابل مشکلات بسیاری برای رانندگان و ناوگان حمل و نقل بار ایجاد می‌کنند.

رییس انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل بار گناباد هم ایجاد پایانه بار را از نیازهای مهم ساماندهی فعالیت ها و حمایت از فعالان این بخش ذکر کرد و افزود:‌ نظارت لازم بر جابه جایی کالا توسط ناوگان وسائل نقلیه سنگین در این شهرستان انجام نمی شود و شرکت های حمل و نقل به دلیل ضعف نظارتی مسوولان و دست اندرکاران ذیربط، با ناعدالتی در توزیع کالا بر مشکلات فعالان این بخش افزوده اند.

جواد ساعدی فر ادامه داد: جریمه هایی شرکت های حمل و نقل خاطی توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای بازدارنده نیست و این جرائم به نوعی به صورت غیرمستقیم توسط این شرکت ها از محل حق کمیسیون که رانندگان و کامیون داران دریافت می کنند،‌ پرداخت می شود.

وی از مسوولان مربوط خواست در کنار سرعت بخشی در ایجاد پایانه بار در گناباد با افزایش نظارت بر حمل و نقل کالا و خدمات به صورت بازدارنده با شرکت ها و افراد متخلف در این بخش برخورد کنند.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گناباد نیز گفت: با توجه به حجم ناوگان حمل و نقل سنگین در این شهرستان، ایجاد پایانه بار از نیازهای مهم گناباد به شمار می‌رود.

حسین محمدی افزود: راه اندازی پایانه حمل و نقل نیازمند ایجاد زیرساخت ها و تامین اعتبار لازم است.

وی خواستار پیگیری و توجه مسوولان مربوطه در سطوح استانی و ملی و نیز نماینده شهرستان های گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی برای ایجاد پایانه حمل و نقل بار در گناباد شد.

بیشتر بخوانیم:

رانندگان خودروهای سنگین در گناباد خواستار ساماندهی سیستم نوبت دهی بار شدند

رانندگان گنابادی خواستار توجه رییس جمهوری به حل مشکلات شان شدند

ایجاد پایانه، ضرورت سامان گرفتن حمل و نقل بار در جنوب خراسان رضوی

ساماندهی نوبت دهی بار مطالبه کامیون داران گنابادی

نبود سامانه مجازی نوبت دهی حمل و نقل بار در کنار نبود پایانه از سال های گذشته موجب بروز مشکلات و ناخرسندی هایی در بین رانندگان شهرستان گناباد شده بود.

سامانه اعلام بار مکانیزه گناباد اردیبهشت پارسال راه اندازی شد ولی فعالیت آن پس از چند ماه، به گفته رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای این شهرستان به دلیل نبود زیرساخت های لازم و تفاهم نداشتن شرکت‌های حمل و نقل بار و انجمن رانندگان گنابادی متوقف شد.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گناباد اظهار کرد: سامانه مزبور، اردیبهشت ۱۴۰۲ بر اساس قرارداد بین شرکت شجریان (بارپین) به عنوان مجری و انجمن صنفی کارگری رانندگان و شرکت های حمل و نقل کالا و با نظارت اداره راهداری اجرایی گناباد راه‌اندازی شد.

محمدی افزود: انجمن شرکت‌های حمل و نقل پس از گذشت چند ماه از آغاز فعالیت این سامانه، نقص هایی را در زیرساخت‌های آن شناسایی و اعلام کرد که مقرر شد مجری آن ها را برطرف کند.

وی خاطرنشان کرد: پس از درخواست دوباره رانندگان و بررسی مشکلات آنان در نشست هایی در اداره کل راهداری خراسان رضوی، مقرر شد در صورت به تفاهم نرسیدن ۲ انجمن شهرستان گناباد، توسط کانون رانندگان استان اعلام نرم افزار انجام و اداره کل راهداری سامانه نوبت دهی اعلام بار گناباد را اجرایی کند و با پیگیری های این اداره سامانه نوبت‌دهی بعد از مدتی توقف دوباره فعالیت خود را آغاز کرد.

یکی از کامیون داران گنابادی گفت:‌ فعالیت مجدد سامانه پیامکی اعلام بار مکانیزه از یک ماه قبل هم در کاهش مشکلات این بخش تاثیر نداشته است و برخی از دلالان و شرکت های حمل و نقلی بدون توجه به این سامانه، باز کالاها را به رانندگان و افراد خاص و مورد نظر خود می دهند.

محمد خدابنده افزود: باید هر گونه جابه جایی کالا از طریق وسائط نقلیه سنگین در این شهرستان منوط به ثبت در سامانه اعلام بار مکانیزه باشد و مسوولان ذیربط نظارت بیشتری بر آن بکنند.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گناباد گفت: با وجود به تفاهم نرسیدن شرکت های حمل و نقل بار و رانندگان گنابادی برای رفع مشکلات این بخش، سامانه اعلام بار مکانیزه از یک ماه قبل با پیگیری این اداره دوباره راه اندازی شد.

محمدی با اشاره به اینکه بعد از راه اندازی دوباره سامانه اعلام بار مکانیزه هر گونه اعلام بار و جابه جایی کالا از گناباد به سایر نقاط استان خراسان رضوی و کشور تنها باید از طریق این سامانه صورت گیرد، تصریح کرد: هر گونه جابه جایی کالا خارج از سامانه تخلف و با آن برخورد می شود.

وی افزود: راه اندازی سامانه اعلام بار مکانیزه نقش مهمی در ساماندهی فعالیت های این بخش و کوتاه کردن دست دلالان در جابه جایی کالا از گناباد داشته است.

دبیر انجمن صنفی رانندگان راه اندازی سامانه فوق را در کاهش و حذف دلالان از ناوگان حمل و نقل در شهرستان گناباد بسیار مهم دانست و افزود: سامانه مکانیزه نوبت دهی اعلام بار علاوه بر حذف واسطه ها در جریان حمل و نقل بار، مزایا و آورده زیادی برای این بخش در شهرستان گناباد به همراه دارد.

میر تصریح کرد: رانندگان حمل و نقل بار گناباد می توانند ضمن دریافت و نصب نرم افزار باربین از پیام رسان بازار بر روی گوشی تلفن همراه خود و ارسال عدد ۱ به شماره ۱۰۰۰۱۴۵۴ نسبت به دریافت نوبت حمل بار اقدام کنند.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.