شناسهٔ خبر: 71432894 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

فلاحت پیشه: موضوع ایران اولویت سیاست خارجی ترامپ نیست

مذاکره‌ غیر مذاکره مستقیم با ترامپ نتیجه نمی‌دهد

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی: رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ۴۵ درصد پولشویی دنیا در دو کشور آمریکا و چین صورت می‌گیرد ولی همین آمریکا و چین بازیگران اصلی FATF هستند یا حتی برخی از کشورهای ثروتمند منطقه ما جزو بازیگران فعال FATF هستند در صورتی که خود آن‌ها کانون پولشویی هستند و در چنین شرایطی به ویژه اینکه ایران در شرایط تحریم قرار دارد، دغدغه‌هایی مطرح می‌شود.
 
به گزارش منیبان،حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،  درباره FATF گفت: تجربه سالیان اخیر نشان داده است که در موضوعاتی چون FATF و مذاکرات برای رفع تحریم‌ها دو دسته حساسیت وجود دارد و باید این دو دسته را از هم تفکیک کرد.
 
او تصریح کرد: یک جریان دلسوز در کشور با توجه به نوع تفسیر و نوع طرح اخبارِ مربوط به سیاست خارجی دغدغه‌هایی در ذهن آن‌ها شکل می‌گیرد و عمدتا  دغدغه دارند. به این گروه درباره FATF به دروغ گفته می‌شود که با پیوستن به FATF، سرداران کشور را باید تحویل آمریکا بدهند و یا دروغ‌هایی از این نوع مطرح می‌شود که هرگونه مذاکره را به معنای تسلیم ایران، قلمداد می‌کنند.
 
 

رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: افراد مختلفی تفسیرهای غیر واقع گرایانه فوق را در مجامع ارائه می‌دهند و بخش عمده‌ای از افراد دلسوز هم دچار دغدغه می‌شوند. وظیفه دولت این است که در قبال این افراد کار اقناعی انجام بدهد و وظیفه دیپلماسی عمومی اصولا همین است که در قالب سیاست‌های رسمی و یک دیپلماسی عمومی به گونه‌ای عمل کند که به مردم گزارش داده و به دغدغه‌ها پاسخ داده شود.
 
 
 
فلاحت پیشه در ادامه یادآور شد: بخش دیگری از مخالفت‌ها کارشکنی است و این کارشکنی کار کسانی است که سود آنها در تحریم است. متاسفانه از زمانی که کشور دچار تحریم شد ما می‌بینیم که مافیای تحریم و تنش در کشور شکل گرفت و عده‌ای سود خودشان را در تنش دیدند و برخی افراد در مبادلات پرسود خارجی صاحب رانت و امتیاز شدند. هرچه کشور بیشتر تحریم شود، سود بیشتری به این افراد می‌رسد و کاسبان تحریم و کاسبان فیلتر به مافیا تبدیل می‌شوند.

او اضافه کرد: اگر کشور یک مسیر عادی در مناسبات خارجی در پیش بگیرد و تحریم‌ها کنار برود و از طرفی همکاری شفاف با FATF در مناسبات اقتصادی شکل بگیرد امکان مبادله‌ و کاسبی سیاه از بین می‌رود به همین دلیل معتقدم این دو گروه را باید از هم جدا کرد. 

رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ۴۵ درصد پولشویی دنیا در دو کشور آمریکا و چین صورت می‌گیرد ولی همین آمریکا و چین بازیگران اصلی FATF هستند یا حتی برخی از کشورهای ثروتمند منطقه ما جزو بازیگران فعال FATF هستند در صورتی که خود آن‌ها کانون پولشویی هستند و در چنین شرایطی به ویژه اینکه ایران در شرایط تحریم قرار دارد، دغدغه‌هایی مطرح می‌شود.
 
 

فلاحت پیشه گفت: در حقوق بین‌الملل سازوکاری وجود دارد به اسم حق شرط یا حق تحفظ و ما در مجلس چیزی حدود ۱۵ حق شرط قوی بر دو کنوانسیون تعیین کردیم که دغدغه‌ها برطرف شود و حتی یک حق شرط را ما در شب آخر در "سی‌اف‌تی" آوردیم که اگر شروط ایران را نپذیرند، دولت حق عضویت در FATF را ندارد. دغدغه‌ها رفع شد ولی عده‌ای تعلل و کارشکنی کردند که این کارشکنی‌ها قابل قبول نیست.

او یادآور شد: یکی از روسای قوا اعلام کرد که ۳۰ درصد ارزش پول ملی ایران در مبادلات خارجی به دلیل نپیوستن به FATF و تحریم‌های مرتبط با آن از بین می‌رود و این هزینه کلانی بوده که کشور گرفتار آن شده است.رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در دولت مرحوم رئیسی دو کار خوب صورت گرفت که عبارت بود از عضویت در شانگهای و عضویت در بریکس اما دیدیم که همین عضویت‌ها هنوز سود لازم را برای ایران به همراه ندارد؛ چون ما در لیست سیاه FATF قرار داریم.
 
 
 
فلاحت پیشه درباره سیاست رئیس جمهور آمریکا گفت: دونالد ترامپ سیاست ملی گرایانه در پیش گرفته است و او به خاطر دیگران در سیاست خارجی هزینه نخواهد کرد. اگر موضوع ایران را شامل دو بخش فشار و مذاکره بدانیم، ترامپ سعی می‌کند کشورهای اروپایی و حتی چین را وادار به فشار به ایران کند.

او تاکید کرد: در زمان پاره کردن برجام ترامپ معتقد بود که هزینه کشاندن ایران پای میز مذاکره را آمریکا داد ولی سود آن را کشورهای دیگر بردند به همین دلیل، معتقدم مذاکره‌ غیرمستقیم با ترامپ نتیجه نمی‌دهد ولی هنوز زمان برای مذاکره فراهم نیست چون اصولاً موضوع ایران اولویت سیاست خارجی ترامپ نیست. بخش اعظم اولویت‌های داخلی آمریکا مسائلی هستند که به داخل آمریکا ارتباط دارد و ایران از این مقوله دور است.

رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر سیاست خارجی ترامپ را یک سیاست خارجی ملی گرایانه بدانیم به طور طبیعی زمانی ایران و آمریکا می‌توانند پای میز مذاکره بیایند که اولا هیچ کدام تهدیدی علیه امنیت ملی طرف مقابل نباشند و بعد هم دیپلمات‌ها به روش‌های مختلف بتوانند یک بسته‌ای را روی میز بگذارند که این بسته منافعی را برای دو طرف در مذاکرات داشته باشد. من معتقدم آمریکا به خاطر طرف‌های دیگر نه به ایران حمله می‌کند نه اینکه حاضر است میزی را بچیند که سود مذاکرات آن حتی به متحدان اروپایی آمریکا برسد.

او در پایان افزود: تا وقتی که شرایط واقعی برای مذاکره شکل نگرفته است هرگونه چراغ سبز سیاستمداران ایرانی به ترامپ یک نشانه ضعف برای ایران به حساب می‌آید؛ چراغ سبزهایی که اخیرا هم متاسفانه زیاد شده است و سودی برای منافع ملی ندارد. هنوز شرایط عملی مذاکره فراهم نشده و تا آن وقت زمان داریم. به طور طبیعی کاری که ایران باید انجام بدهد این است که سیاست فشار حداکثری تا حد امکان به تعویق بیفتد و یا حتی سیاست موجود دوباره احیا نشود. اگر شرایط مذاکراتی فراهم شد و آثار ملموسی در کاهش تحریم‌ها وجود داشته باشد می‌توان برای مذاکره تابوشکنی کرد.