روزنامه ایران طی گزارشی از عملکرد دولت چهاردهم و میزان توجه به مسائل آموزشی نوشت: دولت چهاردهم از آغاز کار خود نشان داده که تعلیم و تربیت اولویت مهمی برای آن است. مسعود پزشکیان، رئیسجمهوری، بر موضوعاتی چون محرومیتزدایی، توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش تأکید دارد. کیفیت آموزش به عوامل مختلفی بستگی دارد، یکی از این عوامل اصلاح برنامه درسی است. در این راستا، رئیسجمهور پیشنهاد کرده که از تجربه کشورهای دیگر برای بهبود متون درسی و استفاده از ابزارهای نوین یادگیری استفاده شود و دولت نیز امکانات لازم را فراهم خواهد کرد. همچنین، پزشکیان از مسئولین آموزش و پرورش خواسته است ایدههای مختلف برای بهبود روشهای یاددهی و یادگیری را بررسی کنند و حتی در یک مدرسه طرحهای آزمایشی اجرا کنند. همچنین تأکید شده که اگر تغییری در محتوای درسی ایجاد شود، باید در تمامی مدارس اعمال گردد.
احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس غیردولتی، در این رابطه بیان کرده که تغییرات در محتوای آموزشی و شیوه آموزش ضروری است. وی اشاره کرده که رئیسجمهور به این موضوع عنایت ویژهای دارند و تأکید کردهاند که مشکلات سختافزاری مانند فضای مدرسه و نیروی انسانی باید در مدت یک سال حل شوند تا بتوان به مسائل نرمافزاری مانند محتوای درسی و برنامههای آموزشی پرداخته شود. محمودزاده معتقد است که پس از رفع مشکلات سختافزاری، باید اصلاح روشهای آموزشی انجام شود و معلمان نقشی مهم در این زمینه خواهند داشت. به گفته وی، آموزش و پرورش میتواند با استفاده از این فرصتها به تغییرات مثبت دست یابد.
در حال حاضر، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در حال اصلاح برنامههای درسی است و جلسات متعددی برای این امر برگزار شده است. جزئیات این تغییرات پس از اتمام اقدامات در زمینه تغییر محتوای کتب درسی منتشر خواهد شد.
حمیدرضا شیخالاسلام، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، نیز تأکید کرد که تغییرات در برنامه درسی با هدف توسعه و پیشرفت کشور انجام میشود. وی خاطرنشان کرده که تغییرات در آموزش و پرورش نیازمند نیروی انسانی با انگیزه و زیرساختهای مناسب است و این تغییرات میتواند به ارتقای کیفیت آموزش و رضایتمندی معلمان کمک کند.
شیخالاسلام همچنین بر اهمیت پیشدبستانی با کیفیت تأکید کرد و گفت که ریشه بسیاری از مشکلات آموزشی مانند افت تحصیلی در دوره کودکی نهفته است. به همین دلیل، آغاز زودهنگام آموزش میتواند نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد. وی همچنین از اهمیت آسیبهای اجتماعی در نظام آموزش و پرورش سخن گفت و بر لزوم پیشگیری و تشکیل کارگروههای مربوط به آسیبهای اجتماعی در استانها تأکید کرد.
در نهایت، شیخالاسلام بیان کرد که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در تلاش است تا به اهداف تعیینشده دست یابد و این سازمان باید زبان گویای جمعیتی میلیونی باشد که در مهمترین دوره شکلگیری شخصیت خود قرار دارند.