پس از مدتها گمانهزنی و شایعه، بالاخره اولین مراسم State of Play سال ۲۰۲۵ پلیاستیشن برگزار شد و نکته عجیبی که از مراسم بهجا ماند، غیبت برخی از بازیهای انحصاری بزرگ این برند بود. در این مراسم، نه خبری از بازی Death Stranding 2 بود، نه بازی Ghost of Yotei و در این نمایش، تنها شاهد معرفی بازی Saros از استودیوی هاوسمارک (به عنوان استودیوی داخلی پلی استیشن) بودیم که برای انتشار در سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است. با این اوصاف، آیا میتوان به برنامه پلیاستیشن در سال ۲۰۲۵ امیدوار بود؟ در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.
چه خبر از بازیهای بزرگ؟

سال ۲۰۲۴ برای پلیاستیشن به نسبت سال آرامی به نظر میرسید، اما پلیاستیشن توانست به دستاوردهای بزرگی در این سال برسد. بازی Helldivers 2 موفق شد به فروش ۱۲ میلیون نسخهای برسد و بازی Astro Bot هم موفق شد تا لقب بازی سال را از مراجع مهمی مثل گیم اواردز و DICE بهدست بیاورد. اگرچه که در این میان، نقاط منفی مثل بازی کانکورد هم وجود داشت که تنها در دو هفته از فروشگاهها برداشته شد و استودیوی سازنده (Firewalk) هم بسته شد. پلی استیشن در این سال، تلاش داشت تا با استودیوهای تردپارتی همکاری داشته باشد تا بازیهای انحصاری بیشتری منتشر کند. برنامهای که نتیجه آن ختم به انتشار انحصاری عناوینی مثل Stellar Blade و Final Fantasy VII Rebirth شد. در این میان به بازی Lego Horizon Adventures هم باید اشاره داشته باشیم که چندان مورد استقبال طرفداران و منتقدان قرار نگرفت.
اما سال ۲۰۲۵ قرار است چگونه پیش برود؟ راستش را بخواهید امسال، یکی از مبهمترین چشماندازها را نسبت به استودیوهای پلی استیشن داریم. از سمت استودیوهای داخلی تنها میدانیم که بازی Ghost of Yotei قرار است که امسال منتشر شود و بازی Death Stranding 2: On The Beach هم از طرف یک استودیوی تردپارتی یعنی Kojima Productions قرار است به شکل انحصاری برای کنسولهای PS5 منتشر شود. مسئلهای که اینجا باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که پلی استیشن تعداد زیادی بازی معرفی کرده که بعید است بخش زیادی از آنها در طول ده ماه آینده آماده و منتشر شوند.
بازی ماراتون، ولورین، Intergalactic: The Heretic Prophet و FairGames از جمله بازیهای معرفی شده هستند و گزارشات حاکی از آن است که با انتشار هر چهار عنوان ذکر شده، فاصله زیادی داریم. سوال مهمی که در این نقطه مطرح میشود، این است که آیا واقعا فقط یک استودیوی داخلی قرار است بازی بزرگش را در سال ۲۰۲۵ عرضه کند؟ اگر پاسخ سوالمان بله است، چرا راندمان استودیوها در پایینترین سطح ممکن قرار دارد؟ اینها چالشهایی است که به نظر توجه مدیران سونی را هم جلب کرده بود که باعث شد تغییرات مدیریتی را در نظر بگیرند.
اما امسال هم قرار است تا بازیهای تردپارتی زیادی بهطور انحصاری برای پلیاستیشن عرضه شوند؛ این بازیها عبارت هستند از:
- بازی Lost Soul Aside (انتشار بهطور همزمان برای PS5 و PC) در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۴
- بازی Midnight Walk در تاریخ نامشخصی در سال ۲۰۲۵
- بازی Ballad of Antara در تاریخ نامشخصی در سال ۲۰۲۵
با این حال همچنان این احتمال وجود دارد که بازیهایی مثل Death Stranding 2 در نمایشی اختصاصی و احتمالا خارج از برنامههای پلیاستیشن تاریخ انتشار دریافت کند و بعید نیست این بازی تا قبل از پاییز امسال منتشر شود.
احتمال برگزاری یک شوکیس در اوایل تابستان

مراسم State of Play بیشتر به عناوین تردپارتی اختصاص داده شد و خبر زیادی از استودیوهای پلی استیشن دریافت نکردیم. با این حال برخی گزارشها میگویند که پلی استیشن برای بازه بهار و تابستان حداقل دو برنامه متفاوت را در نظر گرفته است. یکی از آنها به بازی ماراتون مرتبط میشود که براساس شایعات قرار است یک نمایش اختصاصی از طرف بانجی در ماه آوریل دریافت کند.
گزارش دیگر اشاره میکند که سران سونی برگزاری یک شوکیس (نه یک State of Play) را برای بازه قبل از تابستان در نظر گرفتهاند. از آنجا که کارگردان بازی ساروس در استیت آو پلی اعلام کرد که در ادامه سال شاهد نمایش گیمپلی بازی خواهیم بود، میتوانیم احتمال برگزاری یک شوکیس و نمایش گیمپلی در آن را بالا بدانیم. اگرچه که سپتامبر سال گذشته هم شایعات حاکی از برگزاری یک شوکیس بودند، اما در لحظات آخر بهنظر تصمیم سران سونی عوض شد و یک استیت آو پلی برگزار شد.
با توجه به وضعیت یک سال گذشته و استیت آو پلی اخیر، طرفداران پلی استیشن انتظار یک شوکیس مفصل را از دارند. چرا که در طرف مقابل، ایکس باکس همواره در بازه زمانی ژوئن، یک شوکیس مفصل برگزار میکند و نمایشهای زیادی از بازیهایش ارائه میدهد. اتفاقی که حداقل در طول یک سال گذشته در طرف پلی استیشن دیده نشده است. این اتفاق در شرایطی رقم خورده که از وضعیت بسیاری از استودیوهای پلی استیشن اطلاعات دقیقی نداریم. سانتامونیکا طبق شایعات روی دو بازی مختلف کار میکند و هنوز هیچکدام رونمایی رسمی نداشتند. استودیوی بند و گوریلا گیمز مشخص نیست روی چه عناوینی کار میکنند. شایعات درباره اینسامنیاک گیمز زیاد است، در حالی که هیچ خبر رسمی از سمت آنها نداشتیم. بلوپوینت پس از کنسل شدن بازی لایو سرویس گاد آو وار، مشغول چه پروژهای شده؟ اینها تماما ابهامات و سوالاتیست که به نظر باید یک جواب قطعی پیدا کنند و برگزاری یک شوکیس اختصاصی و مفصل، میتواند مکان خوبی برای پاسخدهی سوالات باشد.
ایکس باکس؛ یار تازهنفس ساموراییها؟

شاید عجیب به نظر بیاید، اما بهار نسبتا خلوت پلیاستیشن را قرار است ایکس باکس به بهترین شکل ممکن برای دارندگان کنسول PS5 پوشش دهد. تا به الان انتشار سه بازی Age of Mythology: Retold، بازی Indiana Jones and The Great Circle و بازی Forza Horizon 5 برای بهار امسال تایید شده و علاوه بر این بازیها، میدانیم که بازی DOOM: The Dark Ages هم بهطور همزمان برای کنسول پلیاستیشن هم منتشر میشود.
درست در زمانی که پلیاستیشن تا انتشار این متن، هیچ بازی انحصاری آمادهای برای بهار ندارد، ایکس باکس قرار است سه بازی انحصاری بزرگ خودش را برای کنسولهای رقیب عرضه کند. اتفاقی که در عین حال که عجیب است، اما این فرصت را به مایکروسافت میدهد تا بازیهایش را در یک بازه زمانی خوب و نسبتا خلوت به فروشگاهها بیاورد و بفروشد.
کنسول هفتصد دلاری چه زمانی خودش را ثابت میکند؟

کنسول PS5 Pro با جنجالهای زیاد به بازار آمد و همچنان بسیاری از کاربران نسبت به تگ قیمت هفتصد دلاری در قبال قابلیتهای این کنسول انتقاد دارند. با توجه به وضعیت استودیوهای پلی استیشن، یک سوال دیگر که مطرح میشود، آن است که این کنسول هفتصد دلاری دقیقا چند بازی اختصاصی دارد که میتواند از تمام قابلیتهای این سختافزار پشتیبانی کند. تا به الان، بیش از پنجاه بازی برای کنسول میان نسلی پلیاستیشن بهینهسازی شده و مشخص نیست که تعداد این عناوین قرار است امسال چقدر باشد. اما معمولا وقتی یک سختافزار پراهمیت عرضه میشود، طرفداران انتظار دارند تا بازیهای مهم و جدیدی را روی سختافزار جدید تجربه کنند.
اتفاقی که حداقل تا به امروز رخ نداده یا اگر هم رخ داده با عنوانی مثل Lego Horizon Adventures اتفاق افتاده است که قطعا انتخاب درستی برای سنجش قدرت کنسول PS5 Pro نیست. به نظر میآید تمام مشکلاتی که حول پلیاستیشن رخ داده، ناشی از عدم مدیریت درست پروژهها و قدم گذاشتن در مسیری اشتباه بوده است. اما منظورمان از مسیر اشتباه چیست؟
لایو سرویس، یک آیندهنگری اشتباه؟

سال گذشته، پروژههای سرویسمحور پلیاستیشن با بالا و پایینهای زیادی روبهرو شدند. بازی هلدایورز 2 همانطور که پیشتر هم اشاره کردم، با فروشی چشمگیر همراه بود و در نقطه مقابل دقیقا بازی کانکورد قرار داشت که شکست بزرگش به یاد همه ماند. پلیاستیشن قصد داشت تا پایان سال ۲۰۲۶ نزدیک به ۱۲ بازی سرویسمحور عرضه کند اما این رقم احتمالا تغییر کرده باشد. چند هفته پیش بود که خبر لغو شدن چندین پروژه لایو سرویس به گوش رسید و بهنظر مدیران جدید پلیاستیشن متوجه شدند که استراتژی و برنامهریزی درستی برای این بازیها نداشتند.
از طرفی طبق صحبتهایی که سران پلیاستیشن انجام دادند، آنها گفتند که در طول یک الی دو سال آینده بازیهای تکنفره و داستانی بیشتری از سمت استودیوهای پلیاستیشن خواهیم دید. پروژههایی که به نظر تعداد زیادی از آنها یا معرفی نشدند یا هنوز در مرحله درستی از آمادهسازی قرار ندارند.
همانطور که اشاره کردم، اصلیترین مشکل پلیاستیشن در حال حاضر به مدیریت پروژهها برمیگردد. مشخصا سران پلیاستیشن حساسیت زیادی روی کیفیت پروژههایشان دارند و همین مسئله باعث شده تا مدت زمان توسعه بازیها به شکل عجیبی بالا برود. ناتی داگ برای ساخت یک بازی داستانی، نزدیک به شش سال زمان نیاز دارد یا حتی استودیوهای نسبتا کوچکتری مثل ساکرپانچ، برای ساخت بازی جدید باید پنج سال زمان برای توسعه در نظر بگیرند.
البته که صرف کردن منابع استودیوها، برای پروژههایی که ایدههای نامطمئنی داشتند، یکی دیگر از عواملی است که باعث شده راندمان انتشار بازیهای انحصاری پلی استیشن تحت تاثیر قرار بگیرد. لغو شدن پروژههایی مثل لست آو آس آنلاین، گاد آو وار لایو سرویس، یک بازی سرویسمحور از استودیوی سونی بند، لغو شدن دیالسیهای بازی اسپایدرمن 2 و بازی آنلاین این فرنچایز و پروژههای ناشناخته دیگر، باعث شده تا استودیوها در شرایط نرمالی به توسعه بازیها ادامه ندهند. شاید با کمی اغراق، میتوان گفت که تعداد پروژههای متوقف شده پلی استیشن در طول شش سال گذشته، با تعداد بازیهای منتشر شده برابری کرده چرا که دیدگاه درستی نسبت به بازیهای لایو سرویس و بازار آن وجود نداشته است.
بازار پیسی؛ جدیتر از همیشه

بازی مارولز اسپایدرمن 2 اخیرا برای پلتفرمهای پیسی منتشر شد و بهنظر تیم Nixxes Software اینبار پورت خوبی را تحویل بازیکنان پیسی نداده است. انتقادها نسبت به باگها و ایرادات فنی بازی بالاست و پلی استیشن وعده داده که با آپدیتهای مختلف این مشکلات را رفع خواهد کرد. اما نکته دیگری که درباره این موضوع حائز اهمیت است، انتشار نسبتا زود بازیهای انحصاری برای پلتفرم پیسی است. پیسی، در حال حاضر یکی از محبوبترین پلتفرمهای بازی محسوب میشود و بازیکنان زیادی ترغیب شدند تا پیسی، پلتفرم اصلیشان باشد. از طرفی فروش خوب بازیهایی مثل Helldivers 2 به پلی استیشن نشان داده که میتواند آمار و ارقام خوبی را در این پلتفرم ثبت کند و شانس موفقیت بازیها را در بازار بالاتر ببرد.
اگرچه که همچنان اولویت سونی، کنسول نسل نهمی خودش خواهد بود اما بعید نیست که برخی از بازیهای انحصاری در کمتر از یک سال برای پلتفرم پیسی عرضه شود. لازم به ذکر است که بازی Stellar Blade هم قرار است در تابستان سال آینده برای دارندگان پیسی در دسترس قرار بگیرد.
پلیاستیشن امروز با آن پلتفرم شاداب و مخاطبمحوری که در نسل هشتم دیدیم، فاصله دارد. سیاستهای اشتباه، برنامهریزیهای نهچندان درست و ریسکها و حساسیت زیاد روی پروژهها باعث شده تا این پلتفرم تحت تاثیر قرار بگیرد. پلیاستیشن باید ممنونِ استودیوی ۶۰ نفره آسوبی باشد که با ایدههای خلاقانه و البته پشتیبانی فوقالعادهاش، توانست موفقیتهای بزرگی برای این برند در سال گذشته رقم بزند. اما پلیاستیشن که حالا رقیب بزرگش را هم کنار زده، باید بهتر و فعالتر عمل کند. پلیاستیشن به بازیهای داستانی جذاب و خاص شناخته میشد اما تقریبا دو سال است که تعداد این بازیها بسیار کم است. خوشبختانه یا متاسفانه، پلیاستیشن در بازار بیرقیب است و صنعت بازیهای ویدیویی نمیتواند هر سال یک معجزه مثل استرو بات رو کند و این برند باید صنعت و بازیکنان را جدیتر بگیرد.
بیشتر بخوانید:
∎