شناسهٔ خبر: 71421550 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

تأکید بر توسعه و تنوع زبانی و جغرافیایی مراکز آموزش زبان

وزیر آموزش و پرورش به توسعه و تنوع زبانی و جغرافیایی مراکز آموزش زبان با توجه بر سیاست‌ها و استانداردهای لازم تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش ایلنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در همایش رویداد ملی آموزش زبان‌های خارجی که پیش از ظهر امروز (دوشنبه، ۲۸ بهمن‌ماه) در سالن همایش معلم تهران برگزار شد، بر ضرورت توسعه و تنوع زبانی و جغرافیایی مراکز آموزش زبان در چارچوب سیاست‌ها و استانداردهای مشخص تأکید کرد. 

وی با اشاره به نقش زبان در توسعه علمی کشور، اظهار داشت: بخش مهمی از تعلیم و تربیت به آموزش زبان‌های خارجی اختصاص دارد. زبان نه‌تنها ابزار یادگیری علوم مختلف است، بلکه در ارتباطات بین‌المللی نیز نقش کلیدی ایفا می‌کند. ازاین‌رو، سیاست‌گذاری در این حوزه باید با دقت، انسجام و نگاه جامع همراه باشد. 

لزوم تقویت مراکز آموزش زبان و افزایش ضریب نفوذ آن‌ها

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به گزارش ارائه‌شده درباره وضعیت پوشش و تنوع مراکز آموزش زبان در سطح کشور، گفت: با وجود اهمیت و جایگاه این مراکز، همچنان فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم لذا ضروری است؛ ضریب نفوذ این مراکز در سطح کشور افزایش یابد و سیاست‌های حمایتی و تسهیل‌گرانه در راستای گسترش و تقویت آن‌ها اجرایی شود. 

کاظمی در ادامه تصریح کرد: تأسیس، توسعه و تقویت مراکز آموزش زبان باید از مهم‌ترین راهبردهای سازمان‌های مربوطه باشد. 

وی اظهار داشت: تسهیل‌گری، حمایت‌های لازم و حذف موانع اجرایی، در کنار تعریف استانداردهای آموزشی، زمینه رشد و گسترش این مراکز را فراهم خواهد کرد. 

استانداردسازی محتواهای آموزشی و نظارت بر فرآیند یادگیری

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت تدوین محتواهای آموزشی مطابق با معیارهای علمی و تربیتی، خاطرنشان کرد: ما در پی محدود کردن روش‌های آموزشی نیستیم، اما لازم است چارچوب‌های سیاست‌گذاری و استانداردسازی در این حوزه رعایت شود. 

وی افزود: مراکز آموزش زبان از متدهای مختلف پیروی می‌کنند که در سطح بین‌المللی نیز مرسوم است، اما نظارت کافی بر محتوا، شیوه‌های تدریس و صلاحیت اساتید امری ضروری است. 

کاظمی در ادامه گفت: باید استانداردهای مشخصی در تدوین محتواهای آموزشی لحاظ شود تا فرآیندهای یاددهی و یادگیری در این مراکز مطابق با سیاست‌های کلان نظام آموزشی کشور باشد. همچنین، تولید محتواهای آموزشی مکتوب باید با دقت ارزیابی و از صلاحیت علمی و انطباق با معیارهای آموزشی اطمینان حاصل شود. 

توجه به رویکرد تربیتی در آموزش زبان‌های خارجی

کاظمی با اشاره به لزوم درنظر گرفتن رویکرد تربیتی در مراکز آموزش زبان، اظهار داشت: هدف اصلی این مراکز صرفاً آموزش زبان نیست، بلکه باید نقش تربیتی و فرهنگی نیز در آن‌ها موردتوجه قرار گیرد. نگاه ما به آموزش زبان باید فراتر از یک مهارت ارتباطی باشد و در راستای ارتقای هویت ملی و ارزش‌های فرهنگی کشور تنظیم شود. 

هشدار نسبت به مخاطرات فرهنگی و ضرورت هوشیاری در برنامه‌ریزی‌ها

وزیر آموزش و پرورش ضمن تأکید بر لزوم دقت در سیاست‌گذاری‌های این حوزه، تصریح کرد: یکی از مسیرهای نفوذ فرهنگی، آموزش زبان‌های خارجی است. دشمن از این طریق به‌دنبال تأثیرگذاری بر بنیان‌های فکری و فرهنگی جامعه است. ازاین‌رو، لازم است در انتخاب نیروی انسانی، محتوای آموزشی و شیوه‌های تدریس دقت ویژه‌ای صورت گیرد و سیاست‌گذاری‌ها با حساسیت بیشتری انجام شود. 

تأکید بر سیاست‌های کلان آموزش زبان

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنان خود با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در این حوزه، بیان کرد: ما این رویداد را آغاز یک مسیر مهم در نظام تعلیم و تربیت می‌دانیم. توسعه و تنوع زبانی و جغرافیایی مراکز آموزش زبان با تأکید بر سیاست‌ها و استانداردهای مشخص، نظارت دقیق بر فرآیندهای آموزشی و توجه به رویکرد تربیتی، ازجمله مهم‌ترین تکالیف این حوزه است. باید تلاش کنیم ضمن افزایش کیفیت آموزش زبان‌های خارجی، از آسیب‌های احتمالی نیز جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/