به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در سالهای اخیر رنگ صورتی فراتر از تداعیهای سنتی خود تکامل پیدا کرده و به عنصری پیچیده و همهکاره در معماری و طراحی داخلی تبدیل شده است. صورتی در فضای داخلی معاصر نقش برجستهای دارد و فراتر از انتخاب رنگ صرف است. انتخاب این یک رنگ نوعی استراتژی طراحی محسوب میشود. رنگ صورتی چنانچه بهطور متفکرانه استفاده شود، فضاها را متحول میکند و موجب احساس جذابیت، گستردگی یا جاودانگی میشود.
صورتی در فرهنگ و معماری
جالبتوجه اینکه صورتی مدتهاست در سنتهای فرهنگی و معماری سراسر جهان ایفای نقش میکند. در ژاپن سایههای ظریف به رنگ شکوفههای گیلاس (ساکورا) نماد زیبایی و گذرا بودن است و مضامین ناپایداری را منعکس میکند که در جشنوارههای هانامی جشن گرفته میشود. در چین صورتی هلویی از نظر تاریخی با طول عمر مرتبط است و این امر در ادبیات کلاسیک همچون سفر به غرب منعکس شده است.
رنگ صورتی همچنین از خانههای صورتی ملایم سافولک با در انگلستان گرفته تا نماهای سفالی هوامحل (Hawa Mahal) در شهر صورتی جیپور هند، در سنتهای معماری سراسر جهان نیز نقش داشته است. در مکزیک و اسپانیا، لوئیس باراگان و ریکاردو بوفیل بهطور ماهرانهای از این رنگ در معماری مدرنیستی در راستای افزایش عمق فضایی و تعامل با نور طبیعی استفاده کردهاند.
رنگ صورتی فراتر از نمادهای تاریخی و فرهنگی، ابزاری قدرتمند برای ساختن محیطها بهواسطه بافت و ظرفیتی است که به معماران و طراحان ارائه میدهد. دیوارهای صورتی مات میتوانند حس لطافت و گرما را ایجاد، نور را بهطور یکنواخت پخش و فضایی آرام فراهم کنند، در مقابل روسازیهای صورتی براق یا لاکی عنصری از پیچیدگی را ارائه میدهند، نور را منعکس میکنند و به فضا عمق میبخشند.
رنگهای صورتی مخملی کمرنگ میتوانند کیفیت مجسمهسازی را تداعی کنند و شیشه یا رزین صورتی شفاف میتواند جلوههای لایهبندی ظریفی را ایجاد کند که به نور اجازه میدهد با درخشش گرم عبور کند. تداخل رنگ صورتی با مواد مختلف نهتنها بر تجربه بصری، بلکه بر ادراک لمسی یک فضا نیز تأثیر میگذارد و به طراحان اجازه میدهد تا حالت و محیط را با دقت شکل دهند.
صورتی، شکلدهنده جو آرامشبخش
رنگ صورتی با تنظیم خلقوخو، تقویت ادراک فضایی و تقویت ارتباطات عاطفی نقش مهمی در دگرگونی فضاها ایفا کند. صورتی موسوم به غبارآلود را میتوان بهعنوان رنگی یکپارچه معرفی کرد که گرما و شخصیت را به یک فضای داخلی تکرنگ القا و فضای آن را آرام میکند. ادغام یکپارچه رنگ صورتی در چیدمانی جمعوجور، حس انسجام و جریان را افزایش میدهد. ترکیب رنگ صورتی با سایر رنگهای پر جنب و جوش به ایجاد یک فضای لایهبندی بصری کمک میکند که در آن نور طبیعی با رنگهای پررنگ در تعامل است تا یک تجربه فضایی همیشه در حال تغییر ایجاد کند.
رنگ صورتی در پروژههای زیر چه از طریق رنگهای ملایم و آرام در یک منطقه مسکونی و رنگهای پر جنب و جوش در یک فضای فرهنگی یا بهکمک بافت انرژیزا در یک محیط آموزشی، تطبیقپذیری خود را بهعنوان ابزاری برای شکل دادن به محیط ثابت میکند.
فروش در سایه رنگهای صورتی
رنگ صورتی وقتی با بافتهای خاص و طراحی فضایی استراتژیک همراه میشود، با انتخاب درست طیف رنگی بهعنوان یک عنصر برندینگ نیز عمل میکند. امروزه این رنگ توسط طراحان برای بالا بردن ارزش درکشده محصولات خود استفاده میشود. یک فروشگاه زنانه فروشی در لیوبلیانا با رنگهای صورتی ملایم یک تجربه خرید همهجانبه برای مشتریان خود ایجاد کرد. پردههای مخملی و مبلمان روکش مخملی این فروشگاه به ایجاد فضایی مملو از حریم خصوصی و ظرافت برای بانوان کمک کرد، در حالی که کفها و سقفهایی به رنگ صورتی غبارآلود جلوهای یکپارچه و پیلهمانند به وجود آورد. این استراتژی طراحی سعی دارد با تشویق زمان طولانی حضور در محل، انحصاری بودن محصولات را تقویت کند.
صورتی در بعضی فروشگاهها بهصورت پویا در تضاد با مناطق آبی تیره و خاکستری روشن استفاده میشود. قرارگیری استراتژیک این رنگها با ایجاد اجتماعیترین فضای ممکن همراه است. این استفاده عمدی، همراه با نورپردازی و مبلمان سفارشی، جریان کلی مشتری را افزایش میدهد و با رعایت عنصر آرامش همراه است.
صورتی و معماری
رنگ صورتی بهعنوان وسیلهای برای آزمایشهای معماری میتواند به شکلدهی یک فضا از طریق بازتابها، بافتها و مواد پاسخدهنده به نور کمک کند که بهطور مداوم تجربه فضایی را بازتعریف میکنند. طراحان رویکرد مرسوم رنگآمیزی تمام سطوح به رنگ صورتی را رد کرده و در عوض استفاده از شیشههای رنگی را برای ایجاد فضای صورتی از طریق انعکاس نور انتخاب کردهاند. رنگهای صورتی با رنگهای خاکستری و پرداختهای فلزی تعامل دارند و جلوهای پویا ایجاد میکنند که با نور و حرکت تغییر میکند.
آرایشگاهی در ژاپن صورتی را از طریق کاشیهای آجری با اندازههای سفارشی در طیف رنگهای مختلف، با الهام از معماری مراکشی و خاورمیانه به کار گرفته است که نقشی بافتی به خود میگیرد. این کاشیهای دستساز، همراه با دیوارهای رنگآمیزیشده با تکنیک دو رنگ، محیطی را ایجاد میکنند که بهطور ماهرانهای در طول روز تغییر میکند، زیرا نور طبیعی درک رنگ را تغییر میدهد. این رویکرد تضمین میکند که هیچکس در این سالن در دو لحظه مختلف احساس یکسانی نداشته باشد و به بازدیدکنندگان یک تجربه بصری در حال تکامل را ارائه میدهد. ایستگاهی در تایوان نیز از رنگ صورتی در پانلهای سقفی گلدار استفاده کرده که از مردم، سنت پل زدن و طراحی معاصر الهام گرفته است. ادغام رنگ صورتی در این ایستگاه با سطوح چاپشده در مقیاس بزرگ، به نوعی ادای احترام به صنایع دستی محلی تایوان است و در عین حال تجربه مسافران را از طریق فرهنگ محلی غنی میکند.