به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار محمدی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و هیئت همراه که در قم برگزار شد بر مسائل و مقوله های چون داشتن رویکرد و پیوست کاربردی علم و دانش در همه نهادهای علمی و حتی حوزه های علمیه، مهارت افزایی با رسالت های هر نهاد (ویژه مهارت آموزی خاص برای نهادهای مرتبط)، ارتقاء و تقویت سطح مهارتها در حوزه اقتصادی و زندگی را مورد توجه قرار داد و ضعف مهارت های کاربردی را از مشکلات جدی این روزهای کشور عنوان کرد.
مدیر حوزه های علمیه از مشکلات جدی قانون برنامه توسعه پنجم و ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را بی توجهی به مسائل مهارتی و اجرا نشدن آن دانست و گفت: تنها در بعضی از استانها مانند یزد شاهد وقوع برنامه پنجم و ششم توسعه به ۷۰ درصد بودیم و الا در سایر مناطق زیر ۵۰ درصد بود. امروز از مشکلات جدی در آموزش و پرورش همین بحث مهارت افزایی و توانمند سازی است. لازم است حوزه مهارتی و توانمندسازی همگام با حوزه دانشی پیش برود تا سبب تربیت نیروی کار ماهر و توسعه کشور شود.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه بیان داشت: ارتقاء مهارتی و توانمند سازی امری ممکن و شدنی است و اگر جوان دانشجو در کنار حوزه دانشی به فکر ارتقاء سطح مهارتی باشد، از نظر معیشت و زندگی برای او بهتر خواهد بود و در عین حال کشور از نظر نیروی کار ماهر تأمین خواهد شد.
وی از ویژگی های مهم برنامه توسعه هفتم را توجه به بحث مهارت افزایی و توانمندسازی نیروهای جوان کار و مراکز علمی دانست و عنوان کرد: در تلاش هستیم این موضوع مهم به جایگاه خوبی در کشور برسد تا کشور هم از نیروی کار ماهر توسعه یابد.
توافق همراه با برنامه مدون و عملیاتی اثر بخش است
مدیر حوزههای علمیه، توافق دو نهاد حوزه و آموزش فنی و حرفه ای کشور را در مواردی چون گفتمان سازی و تبیین مهارت های مختلف در کشور از طریق تبلیغ، ترویج مهارت آموزی در خانواده ها به وسیله مرکز خدمات حوزه های علمیه، تبیین و کاربردی کردن مهارت ها در میان حوزویان از طریق طرح درختوارههای دانشی و مهارتی حوزهای علمیه، تبیین و کاربردی کردن مهارت های خاص و ویژه در میان حوزویان برای گذراندن امور زندگی و معیشتی و تامین معاش در موارد مختلف و نهایتا کاربردی کردن بحث علمی فقهی عنوان کرد و بیان داشت: زمانی این توافق به جایی می رسد که این موارد بیان شده تبدیل به برنامه و به مرحله اجرا گذاشته شود.
نهضت مهارت آموزی در کشور توسعه پیدا می کند
محمدی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور نیز مهارت افزایی و توانمندسازی مراکز علمی و دانشجویان را از مسائل مهم برای کشور عنوان کرد و در همین رابطه نبود و فقدان امور مهارتی را از ضعفهای جدی مراکز علمی و دانشگاهای دانست و بیان داشت: متاسفانه دانش و امور مهارتی در کشور با هم پیش نرفته اند و کشور در این بحث مشکلاتی دارد. الان مراکز صنعتی هستند که نیاز به جوانان خلاق دارند ولی چون نیروی کار ماهر وجود ندارد اساسا مراکز صنعتی هم با مشکلاتی مواجه شدند.
وی ادامه داد: کشور همانطور که در عرصه سواد آموزی انقلابی ایجاد کرد و نهضتی به راه انداخت و بسیار از افراد با سواد شدند، در حوزه مهارتی و توانمند سازی جوانان و تربیت نیروی کار ماهر هم نیاز به انقلاب و نهضت داریم. در تلاش هستیم این اتفاق مهم را رقم بزنیم.
محمدی اظهار کرد: ایران در خاورمیانه بزرگترین مراکز آموزشی و مهارتی را در ۱۲ میلیون متر مکعب و ۷۰۰ آموزشگاه دولتی و ۲۰ هزار آموزشگاه خصوصی در حوزه آموزش و سنجش برای تربیت نیروی کار راه اندازی کرده و در اختیار دارد و سالانه به تربیت ۲ میلیون نیروی کار در حوزه های مختلف مهارتی اقدام می کند. این کار قرار است از طریق مراکز صنعتی و انسجام همه آموزش گاهای مهارتی به جای خوبی برسد.
حجت الاسلام عرب مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم نیز موضوع آموزش های مهارتی و توانمند سازی را جدی عنوان کرد و بیان داشت: در تلاش هستیم در توافق با حوزه های علمیه این امر مهم را در بین خانواده های طلاب و روحانیون به اجرا بگذاریم.
انتهای پیام