شناسهٔ خبر: 71405584 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس

فولکس واگن تیگوان L پرو با پیشرانه ۲ لیتر توربو به‌زودی به ایران برمی‌گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به لطف کارخانه‌های فولکس واگن در چین، تنوع محصولات این برند آلمانی برای بازار ایران، رو به افزایش است. شاسی‌بلندهای برقی iD۴ کروز و  iD یونیکس به کشور ما رسیده و سال ۱۴۰۴، تیگوان L پرو نیز عرضه خواهد شد.  

به نقل از پدال، خودروسازی فولکس واگن ۸۶ سال قدمت دارد و برای ساکنان سراسر جهان با خودروی بیتل (فولکس قورباغه) شناخته می‌شود. امروزه انواع محصولات فولکس‌واگن همراه ابعاد مختلف و پیشرانه‌های متنوع احتراقی و برقی، در کشورهای گوناگون تولید می‌شوند. سود خالص فولکس‌واگن، سالانه حدود ۲۲ میلیارد یورو برآورد می‌شود و گردش مالی ۲۸۰ میلیارد یورو دارد.

شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس

مردم ایران، تیگوان را با نسل دوم می‌شناسند که بین سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ وارد کشور شد. مشهورترین شاسی‌بلند فولکس واگن، سال ۲۰۲۴ به نسل سوم رسید و حالا در دو کارخانه‌ی آلمان و چین، با تیراژ سالانه ۸۰۰ هزار دستگاه تولید می‌شود. تیگوان L پرو، نسخه‌ای با فاصله‌ محوری بیشتر نسبت به مدل اصلی است که طی همکاری مشترک با سایک موتورز، در چین مونتاژ شده و به کشورهای آسیایی صادر می‌شود.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی فولکس واگن تیگوان L پرو

تولیدات فولکس، عموما با سبک ساده و کم‌هیجان در محصولات خود شناخته می‌شود. این مورد، به وضوح در خودروهای عامه‌پسند مثل پاسات وجود دارد؛ اما تیگوان جدید  نسبت به دیگر محصولات فولکس واگن، حس اسپرت بیشتری القا می‌کند. این خودرو شباهت زیادی به کراس‌اورهای برقی iD۴ کروز و  iD یونیکس دارد.

شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس

فولکس واگن تیگوان L پرو یک خودروی بنزینی فاقد جلوپنجره است که هوای مورد نیاز تجهیزات فنی را از مجرای بزرگ داخل سپر می‌گیرد. نوار روشنایی روز، در بالای چراغ‌های اصلی وجود دارد و پیوستگی تا محل نصب نشان تجاری VW را فراهم می‌کند. این ترکیب، حالت تهاجمی فولکس واگن iD۴ را افزایش می‌دهد. ادوات پلاستیکی در این کراس‌اور، پرحجم هستند و توی ذوق می‌زنند.

شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس

در نمای جانبی، چرخ‌های بزرگ با رینگ  آلومینیوم ۲۰ اینچ، حس اسپرت و جوان‌پسند تیگوان L پرو را تقویت می‌کنند. خطوط مواج روی بدنه، چشم‌نواز هستند و فرم آیرودینامیک این کراس‌اور را نشان می‌دهند. پایین درها و رکاب، ادوات سیاه پلاستیکی ندارد و باعث می‌شود تیگوان L پرو فراتر از خودروهای اقتصادی ساخت چین باشد.

شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس

حجم‌دهی بدنه در پشت خودرو، قابل قبول است؛ اما برتری خاصی نسبت به غالب کراس‌اورهای چینی ندارد.  پیوستگی چراغ‌های عقب، مشابه روشنایی جلو، تکراری به نظر می‌رسد. تقریبا تمام سپر پلاستیکی است و همراه ادوات سیاه‌رنگ در چراغ‌ها و بال انتهای سقف، مجموعه‌ای تیره تشکیل می‌دهد.

شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس

فولکس واگن تیگوان L پرو با طول ۴,۷۳۵  و عرض ۱,۸۵۹  و ارتفاع ۱,۶۸۲  و فاصله محوری ۲,۷۹۱  میلی‌متر عرضه می‌شود. این کراس‌اور، کمی بزرگ‌تر از هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ موجود در ایران است.

طراحی داخلی و کابین فولکس واگن تیگوان L پرو

سبک مدرن با نمایشگر ایستاده روی داشبورد و پنل دیجیتال پشت فرمان، برای تیگوان جدید استفاده شده است. حالت داشبورد و چیدمان کلیدها نیز، چند انحنا دارد تا سادگی کابین، کمتر شود.

شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس

نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ برای تیگوان L پرو ارایه شده و کمی به سمت راننده، متمایل است. مدل‌های سفارشی از نمونه‌ی ۱۲ و ۱۲/۹ اینچ استفاده می‌کنند. صفحه دیجیتال پشت فرمان، بزرگ است و داخل قاب داشبورد جای گرفته. ابعاد فرمان، فضای دید مناسب برای دیدن این قسمت فراهم می‌کند و  حالت ساده مشابه دیگر خودروهای فولکس واگن دارد.

شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس

حالت مبله داخل تودری‌ها رضایت‌بخش است. همچنین از چرم و مواد نرم برای سطح داشبورد و بخش میانی استفاده شده است تا حس لوکس خودرو بهبود یابد. بین صندلی‌ها، عملا خبری از دسته دنده و کلیدهای متنوع نیست. طرح خلاقانه برای جالیوانی و محل استفاده از شارژر وایرلس استفاده شده است.

شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس

طراحی صندلی‌ها و تودری‌ها بسیار خوب به نظر می‌رسد و نزدیک به کلاس لوکس، مثل شاسی‌بلندهای آئودی است. فولکس واگن تیگوان L پرو برای ۴ سرنشین بلند قد، فضای کافی فراهم می‌کند و کاملا مناسب سفرهای بین شهری است. در صندوق، ۶۵۲ لیتر برای حمل بار وجود دارد؛ ضمن اینکه قابلیت خواباندن صندلی‌ها و افزایش این بخش تا ۱۶۵۰ لیتر نیز هست.

پیشرانه و تجهیزات فنی فولکس واگن تیگوان L پرو

مدل‌های مختلف تیگوان، شامل هیبرید، تمام بنزینی و دیزل در چین تولید می‌شوند. برای ایران، قوی‌ترین نمونه با موتور ۲ لیتر توربوشارژ انتخاب شده است تا ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور فراهم کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه، نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر، مهم‌ترین مشخصات فولکس واگن تیگوان L پرو وارداتی هستند. وزن خالص این خودرو، ۱۸۰۰ کیلوگرم است و همراه سیستم دو دیفرانیسل ۴Motion با گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تر ارایه می‌شود.

شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس

فهرست مشخصات تیگوان L پرو برای بازار ایران هنوز مشخص نیست. در نمونه‌ی وارد شده، رینگ ۲۰ اینچ، تایرهای ۲۵۵ میلی‌متر، صندلی‌های چرم باکیفیت، رادار و سیستم هدایت بین خطوط، هشدار نقطه کور، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار برخورد از جلو و پشت، کروز کنترل تطبیقی با کاهش و افزایش سرعت، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تهویه اتوماتیک سه کاناله، شارژر وایرلس، صندلی‌های جلو برقی با گرم‌کن و سردکن وجود دارند.

قیمت تیگوان L پرو در چین و پیش‌بینی برای ایران

ظاهرا این شاسی‌بلند وارداتی از طریق سامانه جانبازان عرضه می‌شود و هنوز برای عموم، آماده نشده. به هر شکل، فولکس واگن تیگوان L پرو مشابه نسخه‌ی وارداتی، در چین ۲۶ تا ۳۰ هزار دلار قیمت دارد و به دلیل عدم بهره‌گیری از فناوری پلاگین هیبرید یا پیشرانه تمام برقی، تخفیف مالیاتی نخواهد داشت. اگر نرخ ارز را ۹۰ هزار تومان فرض کنیم، احتمالا نسخه‌ی وارداتی برای مشتری دست اول، نزدیک به ۵ میلیارد تومان هزینه خرید دارد.

۵۸۳۲۲

شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس شاسی‌ بلند آلمانی به ایران برگشت / عکس