به گزارش خبرنگار ایرنا، علی بک باکایف عصر یکشنبه در جریان بازدید از بخشهای مختلف بندر شهید رجایی و نشست با معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان و تعدادی از مدیران ارشد بنادر هرمزگان بت تاکید بر انعقاد تفاهمنامه تجاری بین بندر شهید رجایی و قزاقستان، اظهار کرد: قزاقستان سومین کشوری بوده که در بندرعباس کنسولگری دارد.
باکایف با اشاره به نقش راهبردی ایران و قزاقستان در توسعه تجارت دریایی گفت: کشور ما یک کشور ترانزیتی محسوب میشود که بهدنبال راهیابی به آبهای آزاد از طریق بندر شهید رجایی هستیم.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی هرمزگان نیز به حجم سرمایهگذاریهای ایران و قزاقستان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ارزش مبادلات تجاری بین ۲ کشور ایران و قزاقزستان حدود ۳۰۲ میلیون دلار بوده که از این میزان ۲۱۹ میلیون دلار آن سهم صادرات ایران به قزاقستان بوده و مابقی به واردات اختصاص داشته است.
مهدی دسینه اظهار کرد: قزاقستان درحال تبدیل شدن به یکی از اقتصادهای پیشرو در منطقه است و براساس مطالعات ما آستانه در حال سرمایهگذاری در حوزه زیرساختهای جادهای، ریلی و بندری و طرحهای بانک جهانی است.
نماینده وزارت اقتصاد در هرمزگان همچنین وجود دریا و سواحل طولانی در این استان را یک فرصت طلایی دانست که سرمایهگذاران قزاقستانی میتوانند در حوزههای مختلف از جمله گردشگری شیلات (پرورش میگو) و سایر فعالیتهای بندری و دریایی همکاری مشترکی با یکدیگر داشته باشند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز گفت: بازدید معاون وزیر خارجه قزاقستان و هیات همراه وی از بندر شهید رجایی منجر به توسعه همکاریهای اقتصادی دوجانبه و افزایش روند ترانزیت محمولههای تجاری بین این بندر تجاری و بنادر قزاقستان شود.
حسین عباسنژاد ضمن تشریح فرآیند عملیات بندری در بزرگترین بندر تجاری ایران به بازدید سفیر قزاقستان و هیاتهای تجاری این کشور از محوطههای بندری و کانیتنری بندر شهید رجایی در دورههای گذشته اشاره کرد و ادامه داد: آمادگی هر نوع فعالیتی بندری که منجر به توسعه سرمایهگذاری بین ۲ کشور باشد، داریم.
وی همچنین با اشاره به برگزاری نشست مشترک معاون وزیر امور خارجه قزاقستان و هیات تجاری این کشور که با همراهی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان و تعدادی از مدیران ارشد بنادر این استان اظهار کرد: این نشست پیرو سفر هیات عالی رتبه قزاقستان به ایران و مذاکرات دوجانبه ۲ کشور که به ریاست نخستوزیر این کشور در روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته درحال انجام است، برگزار شده است.
عباسنژاذ، انعقاد قراردادهای تجاری را یکی از موضوعات مهم بندر شهید رجایی در توسعه سرمایهگذاری خارجی از جمله با کشور قزاقستان دانست و با اشاره به افزایش حجم تبادلات اقتصادی ایران و قزاقستان، بر توسعه لجستیک و حمل و نقل ریلی برای همکاری ۲ طرف در بندر شهید رجایی تاکید کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان نیز در این نشست به مزیتهای تجاری بندر شهید رجایی از طریق کریدور شمال- جنوب اشاره کرد و گفت: تجارت دریایی از این کریدور به صرفهترین مسیر محسوب میشود.
عادل شهرزاد با بیان اینکه ایران مطمئنترین شریک تجاری برای قزاقستان است، بیان کرذ: بهطور قطع سرمایهگذاریهایی که بین تجار ایرانی و قزاقستانی در بندر شهید رجایی انجام شود، برای ۲ کشور بسیار بربرکت و نتیجهبخش خواهد بود.
وی ابراز امیدواری کرد: این بازدیدهای میدانی و گفتوگوهای حضوری از سوی سرمایهگذاران تجاری آستانه در بنادر استان هرمزگان هرچه زودتر منجر به انعقاد یک تفاهمنامه همکاری اقتصادی گردد.
شهرزاد پیشنهاد کرد: برای شروع همکاریهای بین ۲ کشور ایران و قزاقزستان در حوزههای بندری با بهرهگیری از کریدور شمال- جنوب درخواستهایتان به صورت مکتوب اعلام تا متناسب با درخواستها ضوابط حقوقی و قانونی از سوی ایران طراحی و تدوین شود.
افزایش مبادلات تجاری توسعه حمل و نقل ریلی ایران- آستانه و مزیتهای تجاری بندر شهید رجایی از طریق کریدور شمال- جنوب در بازدید معاون وزیر امور خارجه قزاقستان به همراه یک هیات تجاری از بخشهای مختلف این مجتمع بندری تشریح شد.
معاون وزیر امور خارجه کشور قزاقستان به همراه مدیرکل توسعه وزارت راه این کشور و یک هیات تجاری با همراهی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان و تعدادی از مدیران ارشد بنادر این استان از بخشهای مختلف بندر شهید رجایی بازدید کرد و در حاشیه این مراسم نیز در یک نشست مشترکی باهم به گفتوگو نشستند.
بندر شهید رجایی یکی از مهمترین مبادی ورودی کالای اساسی کشور محسوب میشود که دارای ۱۸ باب انبار مسقف به مساحت ۱۳۰ هزار مترمربع با ظرفیت بیش از ۳۵۰ هزار تن، تعداد شش پست اسکله ویژه کالای اساسی، ظرفیت ۱۰۰ هزار تن انواع کالاهای اساسی فله خشک، ۹۰ هزار مترمربع محوطه بارانداز و همچنین تعداد سه پایانه نگهداری فرآوردههای روغن خوراکی به ظرفیت ۳۷۰ هزار تن است.
این بندر با ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن کالای فله و هفت و نیم میلیون تن کالای کانتینری، بزرگترین و پیشرفتهترین پایانههای کانتینری کشور را در اختیار دارد و حجم گستردهای از عملیات جابهجایی کالاهای عمومی به خصوص محصولات فولادی، فله خشک(غله و سنگآهن)، فله مایع(روغنهای خوراکی) و فرآوردههای نفتخام در این بندر انجام میشود.