تست و بررسی وانت آریسان 2 ایران خودرو
صاحبخبر - در آخرین ویدیو بررسی گجت نیوز به سراغ وانت آریسان 2 ایران خودرو – Arisun 2 IKCO به عنوان جدیدترین محصول تجاری این شرکت رفتیم تا علاوه بر بررسی عملکرد آریسان دو در شرایط واقعی با 1.5 تن بار، عیار آن را بهتر بسنجیم.
بازار کامیونتها و وانتهای کاری در ایران آن چنان متنوع نیست و اگر به سراغ گزینههای چینی هم برویم، باید با قیمتهای عجیب و غریب بالای 1 میلیارد تومان طرف شویم. پس بهترین گزینه دسته وانتها کدام است؟ آیا نسخه جدید آریسان ارزش خرید دارد؟ در آخرین مطلب از سری اخبار خودرو گجت نیوز، علاوه بر تست و بررسی کامل وانت آریسان 2 به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد.
فهرست عناوین:
مشخصات فنی تفاوت نسخه 2 و 1 طراحی ظاهری و ابعاد طراحی داخلی، کابین و داشبورد سواری و حمل بار آریسان 2 از وسط خم میشود؟ قیمت گالری عکس
مشخصات فنی وانت آریسان 2
زیر کاپوت وانت آریسان دو دیگر خبری از موتور قدیمی پیکان OHVG II (نسخه ارتقا یافته) خبری نیست و اکنون با پیشرانه XU7P-CNG طرف هستیم که علاوه بر دو گانه سوز بودن، نسبت به نسلهای قبلی خود ارتقا پیدا کرده تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت، کارایی بهتر و راندمان گرمایی بالاتری نیز داشته باشد. موتور XU7P در آریسان 2 میتواند با حجم 1761 سی سی میتواند 97 اسب بخار قدرت در دور موتور 5500 و 146 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 4500 با گیربکس دستی 5 سرعته را از طریق چرخهای جلویی تحویل راننده دهد.
نکته مهم اینجاست که برخلاف آریسان 1، این خودرو در حالت بنزینی و سی ان جی افت و تفاوت گشتاور ندارد. همچنین ضرایب گیربکس هم برای حمل بار تغییر کرده است. مصرف سوخت وانت جدید آریسان 2 هم در حالت ترکیبی و روی بنزین برابر با 8.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است که این عدد برای سی ان جی به 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر تغییر پیدا میکند.
تفاوت آریسان 2 و 1
از مهمترین تفاوتهای آریسان جدید و 1 میتوان به جایگزینی موتور XU7P با OHVG II، شاسی یکپارچه، دی لایت، سنسور فشار باد لاستیک، رادار دنده عقب، دستیار حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری، تغییر ظرفیت مخزن سی ان جی به 75 لیتر و کاهش باک بنزین به 45 لیتر اشاره کرد.
طراحی ظاهری و ابعاد
از نظر ظاهری شاید فقط دی لایت ها و رنگ جدید تنها تفاوت این نسخه با مدل قبلی باشد. ابعاد و اندازه آریسان 2 همچنان شامل 4665 میلی متر طول، 1720 میلی متر عرض و 1465 میلی متر ارتفاع در کنار فاصله محوری 2600 میلی متر است. فضای لگن بار هم ابعاد به طول 1800 میلی متر، عرض 1360 میلی متر و ارتفاع 430 میلی متر دارد.
طراحی داخلی، کابین و داشبورد
کابین و اتاق آریسان 2 هیچ تفاوتی با آریسان 1 ندارد و صرفا با انتقال زاپاس به زیر خودرو، فضای پشت صندلیها بیشتر شده است و خود صندلی راننده و شاگرد نیز قابلیت تنظیم 4 حالته را دارند. روی داشبورد آریسان جدید هم میتوانید کلید سی ان جی و سیستم کنترل پایداری را پیدا کنید.
سواری و حمل بار در آریسان جدید
هرچند که به ادعای ایران خودرو ظرفیت حمل بار مجاز آریسان دو حدود 750 کیلوگرم است اما ما در تست و بررسی این خودرو به سراغ عدد 1 تن و 200 کیلوگرم رفتیم. هرچند که این عدد تقریبا کمتر از دو برابر آمار ایران خودرو بود اما وانت آریسان 2 در جاده و مسیرهای صاف و بزرگراهی، بدون هیچ مشکلی به سرعتهای حدود 80 کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکرد و در تستهای جادههای کوهستانی، خصوصا در سینه کشها و مسیرهای سربالایی، با چالش خاصی مواجه نمیشد. همچنین به لطف این بار سنگین متوجه شدیم که مشکل ضعف شاسی در نسخههای قبلی نیز به صورت کامل برطرف شده است.
آریسان دو از وسط خم میشود؟
یکی از مهمترین تفاوتهای آریسان 2 و آریسان 1، حضور شاسی یکپارچه و ارتقا اتصال قسمت کابین به لگن یا همان فضای بار است و ما هم در این تست به لطف حضور 1 تن و 200 کیلوگرم بار، تقریبا مطمئن شدیم که ایراد خم شدن وانت آریسان از وسط، اصلاح شده است.
قیمت آریسان 2
در تاریخ بهمن ماه 1403 قیمت وانت آریسان 2 از سوی ایران خودرو مبلغ 459 میلیون تومان اعلام شده است. با توجه به تعویض موتور و کاهش مصرف سوخت در کنار تقویت شاسی و نصب سیستم پایداری، به نظر میرسد که اکنون وانت آریسان دو ارزش خرید خوبی داشته باشد. هرچند این نکته را در نظر بگیرید که قطعات این خودرو با محصولات پژو یکی است و احتمالا از نظر استهلاک و هزینههای نگهداری مخارج بالاتری را داشته باشد.
گالری عکس
فیلمبردار، عکاس و ادیتور: آرش صیادی
اجرا و متن: پوریا خاکی∎