شناسهٔ خبر: 71400657 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

رسانه‌های آمریکایی: دولت نباید به خبرگزاری‌ها فشار بیاورد

پایگاه خبری آکسیوس اعلام کرد که دولت نباید به خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری درباره نحوه نوشتن مقالات و گزارش‌ها، فشار بیاورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، پایگاه خبری آکسیوس در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: استاندارد ما در تهیه گزارش ها، استفاده از نام خلیج آمریکا به جای خلیج مکزیک است زیرا اغلب شنوندگان ما در مقایسه با دیگر پایگاه های خبری که شنوندگان بین‌المللی دارند، آمریکایی هستند.

در این بیانیه آمده است: همزمان، دولت نباید به خبرگزاری ها و پایگاه های خبری درباره نحوه نوشتن مقالات و گزارش ها، فشار بیاورد. آسوشیتدپرس و دیگر پایگاه های خبری باید در تهیه گزارش آزاد باشند.

بیانیه آکسیوس یک روز پس از آن منتشر شد که کاخ سفید اعلام کرد دسترسی آسوشیتدپرس به دفتر بیضی کاخ سفید و هواپیمای ایرفورس وان رئیس جمهور به دلیل عدم استفاده از نام خلیج آمریکا در گزارش هایش، محدود خواهد شد.

در همین حال، تیلور بادوویچ معاون رئیس ستاد کاخ سفید در پستی در شبکه ایکس نوشت: آسوشیتدپرس به نادیده گرفتن تغییر نام قانونی جغرافیایی خلیج آمریکا ادامه می دهد.

این موضوع باعث ایجاد تنش هایی بین دولت و آسوشیتدپرس شده است، به طوری که این پایگاه خبری در بیانیه ای اعلام کرد آزادی بیان ستون دموکراسی آمریکاست و ارزش بنیادین مردم آمریکا است.

سخنگوی این خبرگزاری اذعان کرد اقداماتی برای محدود کردن پوشش خبری آسوشیتدپرس به دلیل ترجیح ما در استفاده از واژگان مورد نظر در تهیه گزارش ها انجام شده است.

آسوشیتدپرس در راهنمای نقشه ۲۳ ژانویه خود درباره فرمان اجرایی دونالد ترامپ درخصوص خلیج مکزیک، نوشته بود که ترجیح می دهد برای نامگذاری این آبراهه از "خلیج مکزیک" که نام اصلی آن است، استفاده کند در حالی که از نام انتخاب شده برای آن توسط دونالد ترامپ آگاهی دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ساعاتی پس از روی کار آمدن در ۲۰ ژانویه، در راستای بخشی از اقدامات اجرایی، دستور تغییر نام خلیج مکزیک به خلیج آمریکا را صادر و به وعده انتخاباتی خود عمل کرد. وزارت کشور آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: طبق دستور رئیس جمهور، «خلیج مکزیک» اکنون رسما به عنوان «خلیج آمریکا» شناخته می‌شود و بلندترین قله آمریکای شمالی، بار دیگر، نام کوه مک کینلی را به خود خواهد گرفت.

در پی این تغییر نام گوگل اعلام کرد نام خلیج مکزیک را در سیستم نقشه خود به روزرسانی کرده و به «خلیج آمریکا» تغییر خواهد داد.

این تغییر نام در آمریکا قابل مشاهده خواهد بود اما نام این خلیج در مکزیک، همچنان «خلیج مکزیک» خواهد ماند. خارج از دو کشور، کاربران هر دو نام را در «نقشه گوگل» مشاهده خواهند کرد.

گوگل که متعلق به شرکت آلفابت است، تغییر مشابه را برای کوه مک کینلی، اعمال خواهد کرد.

کلودیا شینبائوم، رئیس جمهور مکزیک، در واکنش به این تصمیم پیشنهاد کرد که آمریکای شمالی، از جمله ایالات متحده، به «آمریکای مکزیکی» تغییر نام یابد؛ نامی تاریخی که در نقشه اولیه این منطقه استفاده می‌شده است.

پیشتر آسوشیتد پرس در گزارشی درباره اقدام اخیر دونالد ترامپ برای تغییر نام خلیج مکزیک به خلیج آمریکا، نوشت: دونالد ترامپ فرمانی اجرایی را امضا کرد که براساس آن نام خلیج مکزیک به خلیج آمریکا تغییر کند. این پهنه آبی دارای مرزهای مشترک بین آمریکا و مکزیک است. دستور ترامپ فقط در داخل ایالات متحده اعتبار دارد اما مکزیک و برخی کشورها و مجامع بین‌المللی این تغییر نام را به رسمیت نشناختند.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، خلیج مکزیک بیش از ۴۰۰ سال این نام را داشته است. این خبرگزاری به عنوان یک رسانه جهانی باید اطمینان حاصل کند که نام جغرافیایی مکان ها به آسانی از سوی تمام شنوندگانش به رسمیت شناخته شود.

این خبرگزاری همواره راهنمایی سبک خود درباره تغییرات نام مکان ها را ارزیابی می کند تا اطمینان حاصل کند این راهنما، کاربرد عمومی داشته باشد. ما این رویکرد را در مورد این راهنمایی نیز ادامه می دهیم و در صورت نیاز به روز رسانی می کنیم.

در عین حال آسوشیتدپرس اعلام کرد که از تغییر نام رسمی کوه مک‌کینلی استفاده خواهد کرد. این قله تنها در آمریکا واقع شده و ترامپ به عنوان رئیس جمهور صلاحیت تغییر نام های جغرافیایی فدرال داخل کشور را دارد.