شناسهٔ خبر: 71400098 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

جوانان مؤمن و کاربلد؛ رمز تحول در عرصه رسانه‌ای

سید رضا حسینی‌ زاده، دبیر کارگروه جوان انقلابی ستاد تحول رسانه ملی درباره اقدامات رسانه ملی در خصوص شخصیت‌سازی جوان مومن انقلابی در یادداشتی اختصاصی چنین نوشت: برای موضوع جوان مؤمن انقلابی با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری در این موضوع، شخصیت‌سازی مناسبی صورت نگرفته است. جامعه نیاز به موضوعات و افرادی دارد که قدرت الهام‌بخشی داشته باشند و باعث ایجاد هویت و همبستگی ملی شوند. پرداختن به خط نیروی جوان جهاد، راهبردی امیدبخش و بن‌بست‌شکن است. این جریان در اقصی نقاط کشور حضور دارد و در بحران‌ها با ظرفیت عظیمی‌پای کار آمده و قدرت حل مسائل را داشته و با مردم ارتباط خوبی برقرار کرده است.

صاحب‌خبر -

باید به این جریان روحیه و جهت داد تا بتواند در بخش‌های دیگر مجال بروز پیدا کند. این جریان باید نظریه‌پردازی شود، تا بتواند انسجام اجتماعی فوق‌العاده‌ای ایجاد کند. از طرفی نمایاندن شیوه بازتولید نسل جدید انقلاب اسلامی، بر بستر نهاد‌هایی مانند مسجد، هیئت، دانشگاه و مدرسه بسیار مهم و نشان‌دهنده زایا بودن انقلاب است.

در جامعه ایرانی، جریان غرب‌زده با تکیه‌بر گفتمان خود سعی در معرفی جریان خود به‌عنوان طبقه پیشران اجتماعی دارد. در این معرفی ابعاد مختلف این طبقه شامل سبک زندگی، اخلاق، عقاید، تفریحات نوع پوشش و ... به‌عنوان الگوی مطلوب ازطریق ابزار هنری برای تغییر جامعه ترویج و تزریق می‌شود. ناامیدی جریان جوان مؤمن انقلابی و خارج شدن جامعه از مسیر تمدن‌سازی اسلامی، جزو تبعاتی است که این الگو شدن برای جامعه ایرانی به همراه خواهد داشت، اما برای اینکه بتوانیم در برابر شتاب این حرکت ضدگفتمانی بایستیم، چاره‌ای نداریم جز آنکه «جوان مؤمن انقلابی» را ضریب‌دهی کنیم. این جوان ویژگی‌های دارد که در اندیشه رهبر معظم انقلاب می‌توان به آن‌ها رسید.

حال باید به این سوال پاسخ داد که چرا با وجود اینکه رسانه ملی به مصادیق متعددی از جوان مؤمن انقلابی می‌پردازد، این مصادیق تبدیل به جریان یا تیپ اجتماعی نمی‌شود؟ اگر بخواهیم به‌صورت مختصر به این سؤال پاسخ دهیم، سه دلیل به نظر می‌رسد. اول اینکه رسانه به روایتی ژورنالیستی و گسسته بین سوژه‌های جوان مؤمن انقلابی اکتفا کرده و روایت‌ها ژورنالیستی و فردی است. این الگو، روایت منتج به بالا آمدن و هویت‌دهی به یک جریان نمی‌شود، چون روایت‌ها عمق و سیر تاریخی ندارند. روایت فردی و ژورنالیستی نمی‌تواند پیوستگی و جریان بودن این طیف و تیپ را نشان دهد. به‌تعبیری، مفهومی‌که امتداد تاریخی و جغرافیایی دارد فقط مربوط به زمان ما و فقط مختص به ایران نیست. ما باید نشان دهیم که این تفکر و این مفهوم، مصداقی در همه جغرافیا‌ها و مقاطع مختلف تاریخ داشته و توانسته است مسائل اصلی و اولویت‌دار دوره و زمانه خود را حل کند.

دلیل دوم شاید به روایت ناقص و تک‌بعدی ما از مصادیق جوان مؤمن انقلابی برگردد. ما در روایت جوان مؤمن انقلابی صرفاً کنش کاری او را روایت می‌کنیم و به ابعاد دیگر سبک و سیره زندگی او نمی‌پردازیم. شهید فقط در فضای جبهه روایت می‌شود و ما کمتر روایتی از او را در تعاملات خانوادگی، محلی، سیاسی و اجتماعی می‌بینیم.
دلیل سوم، عدم تولید نشانه، گفتمان و کلیدواژه مشترک بین مصادیق جوان مؤمن انقلابی است. باید متناسب با ویژگی‌های شاخص این جریان، گفتمان و نشانه‌شناسی آن تولید شود و در خروجی‌های رسانه ضریب پیدا کند.

اولویت‌هایی که در تولیدات مرتبط با این موضوع وجود دارد، در حوزه مفردات شامل آشنایی با سیره شهیدان علم‌الهدی، حججی، صدرزاده و زینب کمایی برای برنامه‌های سال جاری است. همچنین باید در سال آینده معرفه‌سازی یک پایگاه بسیج در هر استان صورت بگیرد. علاوه‌بر این معرفه‌سازی روز حرکت‌های جهادی و معرفه‌سازی یک مسجد فعال شاخص در هر استان جزو اولویت‌های کارگروه جوان مؤمن انقلابی است.

مهم‌ترین گزاره‌های اولویت‌دار کارگروه عبارت‌اند از: سبک زندگی جوان مؤمن انقلابی، دوست‌داشتنی و خواستنی. گستره حضور جوان مؤمن انقلابی با وجود گمنامی از روستا‌های دورافتاده تا شهر‌های کوچک و بزرگ امتداد دارد. هر کسی در هر موقعیتی می‌تواند کار جهادی انجام دهد.

همچنین هدف کارگروه در خلال تولیدات باید منجر به افزایش کمّی جهادگران، افزایش حضور نوجوانان و جوانان در مسجد، پایگاه بسیج، راهیان نور، سفر اربعین و افزایش درختکاری با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی شود. در پایان باید به برنامه‌های شاخص که در حال طراحی‌اند اشاره کرد که عبارت‌اند از: خرده‌روایت‌های شهدای مدافع حرم، مجموعه موشن‌گرافی شهید ناصر کاظمی، مجموعه تولیدات کوتاه شهید علم‌الهدی، رئالیتی‌شو گروه‌های جهادی، سریال خانواده محترم رجبی، سریال رضا رهنورد، سریال نورالدین و سریال کالج محمدحسن.