شناسهٔ خبر: 71395697 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

روس ها تعمیر هواپیماهای خود را به ایران سپردند

حدود یک قرن از آغاز فعالیت صنعت هوانوردی ایران می گذرد که حتی تحریم های آمریکا نتوانسته آن را متوقف کند و ایران امروز، در نگهداری و تعمیر هواپیما در سطح بین المللی خوش آوازه است.

صاحب‌خبر - روس ها تعمیر هواپیماهای خود را به ایران سپردند
تین نیوز |

حدود یک قرن از آغاز فعالیت صنعت هوانوردی ایران می گذرد که حتی تحریم های آمریکا نتوانسته آن را متوقف کند و ایران امروز، در نگهداری و تعمیر هواپیما در سطح بین المللی خوش آوازه است.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس؛ صنعت هوانوردی ایران از دهه ۱۹۳۰ میلادی آغاز شد و با تأسیس شرکت های هواپیمایی مانند «هما» (شرکت هواپیمایی ملی ایران) و «ایران ایر» گسترش یافت.هواپیمایی غیر نظامی ایران، برای نخستین بار در سال ۱۳۰۳ هجری شمسی با پرواز باکو-انزلی-تهران شروع به کار کرد و بین سال های ۱۳۰۵ تا ۱۳۱۰ با استفاده از ناوگان غیرایرانی (آلمانی) در بخش مسافری و حمل بار پستی فعالیت داشت. سپس شرکت هواپیمایی ایران در سال ۱۳۲۳ توسط گروهی از بازرگانان ایرانی تاسیس شد که اولین ناوگان خود را در سال ۱۳۲۶ از ایالات متحده آمریکا خریداری کرد. این خط هوایی در دهه ۲۰ و۳۰ شمسی به ۱۴ کشور دنیا خدمات حمل و نقل هوایی ارائه می کرد.شرکت هواپیمایی ایران در سال ۱۳۴۱ با هواپیمایی پارس ادغام و به عنوان شرکت هواپیمایی ملی ایران شناخته شد.

بعد از آن تا سال ۱۳۵۷ شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) فعالیت های تجاری خود را افزایش داد به طوری که نخستین بهره بردار هواپیماهای ایرباس در غرب آسیا لقب گرفت.با پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا قراردادهای شرکت هما را لغو کرد و این سرآغازی بر محدودیت های صنعت هوانوردی غیرنظامی ایران بود، به طوری که از ابتدای انقلاب، آمریکا با ایجاد محدودیت در فروش هواپیما و قطعات به ایران ایر این شرکت را رو به تضعیف برد.در طول سال های گذشته که صنعت هوایی کشور با تحریم دست و پنجه نرم می کرده است، فعالان و دست اندرکاران این صنعت شبانه روزی تلاش کرده اند که هواپیماهای ایران سر پا بمانند.این تلاش ها به خودباوری در این عرصه تبدیل شد و ایران را به یکی از کشورهای توانمند در حوزه نگهداری و تعمیر هواپیما تبدیل کرده است.

دیمیتری یادروف، رئیس آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه با اشاره به تعمیر و نگهداری تعدادی از هواپیماهای مسافربری این کشور در ایران گفت: کیفیت کار شرکت های ایرانی در این زمینه عالی است. دیمیتری یادروف افزود: در چارچوب همکاری ما با سازمان هواپیمایی کشوری ایران، شرکت هواپیمایی ایرفلوت روسیه چندی پیش یکی از هواپیماهای خود را برای نگهداری و تعمیر به ایران فرستاد و این کار انجام شد. بر اساس ارزیابی شرکت ایرفلوت، کیفیت کار شرکت های ایرانی در بحث حفظ شرایط صلاحیت پروازی بسیار عالی و راضی کننده بوده است.

یادروف به همکاری بین ایران و روسیه در عرصه صنعت هوایی اشاره کرد و گفت: ما اخیراً یک سند همکاری با سازمان هواپیمایی کشوری ایران امضا کرده ایم و بر اساس آن، منتظر دریافت درخواست های شرکت های نگهداری و تعمیر و دفاتر طراحی ایرانی از طریق سازمان هواپیمایی کشوری ایران هستیم تا فرایند بررسی و صدور مجوز فعالیت آن ها در روسیه پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۲۱ میلادی تاکنون، تفاهم دیگری میان دو کشور موجود است که به دنبال آن، سه شرکت صنعت هوایی ایران، برخی تأییدیه ها و مجوزهای لازم برای ارائه خدمات در زمینه حفظ شرایط و صلاحیت پروازی هواپیماهای روسیه را اخذ کرده اند.

یادروف درباره معاهده جامع راهبردی ایران و روسیه که ۲۸ دی ماه ۱۴۰۳ به امضای مسعود پزشکیان و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهور دو کشور رسیده بود، گفت: بدون شک، امضای این معاهده در تقویت همکاری ها در این عرصه نیز تأثیرگذار خواهد بود.به گزارش فارس؛ براساس ماده ۲۱ متن معاهده ایران و روسیه، طرف های متعاهد همکاری در زمینه حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی، دریایی و ترکیبی و نیز آموزش متخصصان در زمینه حمل و نقل را گسترش خواهند داد.

از طرفی، طرف های متعاهد از هماهنگی نزدیک در سازمان های بین المللی صنعت حمل ونقل حمایت خواهند نمود، بین نهاد های اجرایی در زمینه حمل ونقل و شرکت ها همکاری سودمند متقابل ایجاد خواهند کرد و مشارکت آن ها را در رویداد های بین المللی صنعت حمل ونقل تسهیل خواهند نمود.