منوچهر صفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: راه آهن شمالغرب کشور یکی از پرترددترین محورهای کشور محسوب می شود که روزانه بیش ۱۸ رام قطار از این مسیر تردد می کند.
وی اظهار داشت: انتظار بر این است که با توجه به جذب بارهای ریل پسند، طی سال های آینده راه آهن سهم بیشتری از حمل و نقل محصولات و بارهای استان را به خود اختصاص دهد.
صفری یادآور شد: این اقدام به طور قطع در صرفه جویی سوخت، امنیت جاده ها و کاهش تصادفات نقش سازنده ای خواهد داشت.
وی با بیان اینکه عملیات یکی از مهمترین طرح های ملی کشور دو خطه کردن راه آهن زنجان- قزوین است که از سال ۹۵ به طول ۱۸۱ کیلومتر آغاز شد، ادامه داد: هم اکنون این پروژه پیشرفت خوبی دارد اما تکمیل آن نیازمند تزریق منابع مالی مورد نیاز است.
مدیرکل راه آهن منطقه شمالغرب کشور تصریح کرد: در واقع پرداخت نشدن سهم اعتبارات مصوب استانی تکمیل این طرح را با چالش جدی مواجه کرده است.
این مسوول یادآور شد: این در حالی است که در دور اول و دوم سفر دولت سیزدهم به این استان به ترتیب هشت هزار میلیارد ریال و ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تسریع در اجرای این طرح مصوب شده بود که در نهایت به نقدینگی منجر نشد.
وی با بیان اینکه این طرح ملی است و تکمیل آن می تواند موجب توسعه ریلی کشور و این منطقه شود، تاکید کرد: تزریق اعتبارات لازم می تواند به شتاب اجرا و تکمیل طرح کمک کند.
مدیرکل راه آهن منطقه شمالغرب کشور یادآور شد: پیش از این یکی از مشکلات اتمام پروژه ۲ خط کردن راه آهن زنجان به قزوین به محدوده شهر تاکستان مربوط می شد که این مهم با پیگیری های ملی و استانی برطرف شد.
وی خاطرنشان کرد: با افتتاح این طرح مهم، مقدار حمل بار از راه آهن استان حدود ۷۰ درصد رشد و زمان سیر قطارها نیز کاهش قابل توجهی خواهد داشت.
صفری افزود: با تحقق این طرح مهم در آینده نزدیک فاصله زنجان تا تهران ۷۰ دقیقه کاهش خواهد یافت که علاوه بر آن توسعه استان و افزایش سرمایه گذاری را در پی خواهد داشت.
این طرح مهم ملی در سفر سال ۱۳۸۲ رهبر معظم انقلاب به زنجان تصویب و عملیات اجرایی آن از سال ۹۵ آغاز شد.