بررسی عملکرد جدیدترین عناوین این ناشر فرانسوی، ازجمله Star Wars Outlaws، Skull and Bones و XDefiant، نشان میدهد که این بازیها چه از نظر نقدهای منتقدان و چه از نظر فروش، نتایج ضعیفی داشتهاند. البته این قاعده همیشگی نبوده و گاهی استثناهایی نیز دیده میشود. برای مثال، Prince of Persia: The Lost Crown توانست انتظارات هواداران این فرنچایز محبوب را برآورده کند و موفقیتهای قابلتوجهی را برای یوبی سافت به ارمغان آورد.
در این میان، سری Assassin’s Creed همواره یکی از ستونهای اصلی یوبیسافت بوده است. به همین دلیل، تیم توسعهدهنده با تمام توان در تلاش است تا جدیدترین عنوان این فرنچایز، یعنی Assassin’s Creed Shadows، به سرنوشت بازیهای شکستخورده اخیر یوبیسافت دچار نشود. این بازی ابتدا برای انتشار در اواخر سال گذشته میلادی برنامهریزی شده بود، اما پس از بحران کاهش چشمگیر ارزش سهام یوبیسافت و همچنین حواشیهای متعدد پیرامون آن، شرایط پیچیدهتر از همیشه شد.
تحلیلگران بر این باورند که سرنوشت یوبیسافت به عملکردAssassin’s Creed Shadows گره خورده است. بههمیندلیل، پس از دو بار تأخیر برای بهبود کیفیت، رفع مشکلات فنی و کاهش حواشیها، این عنوان منتظره در آخرین روز از اسفند سالجاری روانه بازار خواهد شد. بههمینمناسبت به برخی از ویژگیهای آخرین امید یوبیسافت نگاهی انداختهایم.
یاسوکه: سامورایی آفریقایی با ریشههای تاریخی
یوبیسافت از همان ابتدای رونمایی از Assassin’s Creed Shadows تأکید کرده بود که داستان این بازی حول دو شخصیت اصلی به نامهای یاسوکه و نائوئه میچرخد. این دو شخصیت، هرکدام با پیشینه و سبک بازی متفاوت، بازیکنان را به قلب ژاپن دوره سنگوکو میبرند.
یاسوکه، یک سامورایی آفریقایی است که داستان او براساس رویدادهای واقعی تاریخ ژاپن شکل گرفته است. او در قرن شانزدهم میلادی توسط بردهداران پرتغالی به ژاپن آورده شد و بهدلیل جثه بزرگ و مهارتهای فیزیکی، توجه اودا نوبوناگا، یکی از قدرتمندترین دایمیوهای ژاپن، را به خود جلب کرد. تحت حمایت نوبوناگا، یاسوکه فنون رزمی را آموخت و به یک سامورایی قدرتمند تبدیل شد. حضور یاسوکه در بازی نهتنها تنوع فرهنگی را به داستان میافزاید، بلکه بخشی از تاریخ کمترشناختهشده ژاپن را نیز به تصویر میکشد.
نائوئه: شینوبی چابک با مأموریتی مرموز
در مقابل، نائوئه یک شینوبی (نینجا) چابک و فرزند فوجی بایاشی ناگاتو، یکی از شینوبیهای مشهور تاریخ ژاپن و رهبر قبیله نینجاهای ایگا است. داستان نائوئه با یک حمله ناگهانی به قبیلهاش آغاز میشود؛ حملهای که در آن خانوادهاش قتلعام میشوند و یک جعبه مرموز که او وظیفه حفاظت از آن را داشت، به سرقت میرود. این جعبه که ارزش و محتوای آن هنوز مشخص نیست، به یکی از عناصر کلیدی داستان تبدیل میشود. نائوئه در طول بازی دو هدف اصلی دارد: انتقامگرفتن از کسانی که خانواده و قبیلهاش را نابود کردند و پیداکردن آن جعبه گمشده.
تقاطع سرنوشتها و جنگهای داخلی ژاپن
در طول ماجراجویی، به نظر میرسد که یاسوکه و نائوئه ناخواسته درگیر جنگهای داخلی ژاپن در دوره سنگوکو و نبرد سکیگاهارا میشوند. هر دو شخصیت دشمنان مشترکی خواهند داشت که مانع از اتحاد ژاپن هستند. این تقاطع سرنوشتها نهتنها داستان را پیچیدهتر میکند، بلکه به بازیکنان این فرصت را میدهد تا از دو دیدگاه متفاوت به رویدادهای تاریخی نگاه کنند. با ترکیب داستانهای شخصی و تاریخی، Assassin’s Creed Shadows وعده یک تجربه غنی و جذاب را به هواداران این فرنچایز میدهد. آیا یوبیسافت میتواند با این بازی، شکستهای اخیر خود را جبران کند؟ پاسخ این سؤال را در روزهای آینده خواهیم دید.
تجربه خطی و سینمایی برای هواداران
یکی از ویژگیهای جذاب Assassin’s Creed Shadows، حالت Canon Mode است که به بازیکنان این امکان را میدهد تا داستان بازی را به شکلی خطی و سینماییتر تجربه کنند. این ویژگی بهویژه برای آندسته از هوادارانی که علاقهای به درگیر شدن با انتخابهای دیالوگها و تغییر مسیر داستان ندارند، طراحی شده است.
انتخاب دیالوگها و تأثیر آن بر داستان
مانند عناوین نقشآفرینی پیشین سری Assassin’s Creed ازجملهOdyssey و Valhalla، در Shadows نیز بازیکنان میتوانند دیالوگها و تصمیمهای کلیدی را انتخاب کنند. این انتخابها مسیر داستان و ماجراجویی را تغییر میدهند و به بازیکنان احساس کنترل بیشتری بر روی رویدادهای بازی میبخشند. بااینحال، این مکانیک برای همه گیمرها جذاب نیست. برخی ترجیح میدهند داستان را به شکلی خطی و بدون دخالت در تصمیمها تجربه کنند.
حالت :Canon Mode: راهحلی برای تجربه خطی
یوبیسافت با ارائه حالت Canon Mode (حالت داستان رسمی)، این امکان را برای بازیکنان فراهم کرده است تا داستان بازی را به شکلی از پیشتعیینشده و بدون تغییرات ناشی از انتخابهای دیالوگها دنبال کنند. در این حالت، تمام تصمیمها بهصورت پیشفرض گرفته میشوند و داستان به شکل خطی و سینمایی روایت میشود. این ویژگی به بازیکنان اجازه میدهد تا داستان اصلی و رسمی بازی را بدون هیچگونه انحراف تجربه کنند.
انتخاب آزادانه بین دو حالت
حالت Canon Mode کاملا اختیاری است و بازیکنان میتوانند بین این حالت و حالت معمولی (که در آن انتخاب دیالوگها و تصمیمها تأثیرگذار است) یکی را انتخاب کنند. این انعطافپذیری به گیمرها این امکان را میدهد تا بازی را به شیوهای که بیشترین لذت را برایشان به ارمغان میآورد، تجربه کنند.
با ارائه حالت Canon Mode، یوبیسافت به نیازهای متنوع هواداران خود پاسخ داده است. این ویژگی نهتنها به بازیکنان اجازه میدهد تا داستان را به شکلی خطی و سینمایی دنبال کنند، بلکه انعطافپذیری لازم برای انتخاب سبک بازی مورد علاقه خود را نیز فراهم میکند. آیا شما ترجیح میدهید داستان را با انتخابهای خود شکل دهید یا آن را به شکل رسمی و ازپیشتعیینشده تجربه کنید؟ پاسخ این سؤال به شما کمک میکند تا بهترین حالت را برای ماجراجویی خود در Assassin’s Creed Shadows انتخاب کنید.
مکانیکی متفاوت و استراتژیک
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد Assassin’s Creed Shadows، امکان تغییر بین دو شخصیت اصلی، یاسوکه و نائوئه، در طول گیمپلی است. بااینحال، این تغییر شخصیت بهصورت آنی و بدون وقفه انجام نمیشود و تفاوتهای قابل توجهی با بازیهایی مانند GTA V یا Marvel’s Spider-Man 2 دارد.
برنامهریزی برای تغییر شخصیت
در Assassin’s Creed Shadows، بازیکنان برای تغییر بین یاسوکه و نائوئه باید وارد منوی تجهیزات شوند و دکمه مربوط به تغییر شخصیت را برای مدتی نگهدارند. این فرآیند بهصورت آنی نیست و نیازمند زمان و دقت است. علاوهبراین، تغییر شخصیت در شرایط خاصی مانند حین مبارزه یا نزدیکی به دشمنان امکانپذیر نیست. این محدودیتها بازیکنان را مجبور میکند تا با برنامهریزی و استراتژی بیشتری عمل کرده و از هر شخصیت در موقعیتهای مناسب استفاده کنند.
تفاوت با بازیهای دیگر
در بازیهایی مانند GTA V یا Marvel’s Spider-Man 2، تغییر شخصیتها تقریبا بهصورت آنی و بدون نیاز به ورود به منو انجام میشود. این مکانیک سریع و روان به بازیکنان اجازه میدهد تا بهسرعت بین شخصیتها جابهجا شوند و از تواناییهای متفاوت آنها در لحظه استفاده کنند. اما در Assassin’s Creed Shadows، این فرآیند عمدا کندتر و استراتژیکتر طراحی شده است تا بازیکنان را به تفکر بیشتر وادارد.
تأثیر بر گیم پلی و استراتژی
این مکانیک تغییر شخصیت، گیمپلی را به چالش میکشد و بازیکنان را مجبور میکند تا از قبل برنامهریزی کنند. برای مثال، اگر در حال انجام یک مأموریت مخفیانه با نائوئه هستید و ناگهان با گروهی از دشمنان مواجه میشوید، نمیتوانید بهسرعت به یاسوکه سوئیچ کنید. این موضوع بازی را واقعگرایانهتر و جذابتر میکند، زیرا بازیکنان باید از تواناییهای هر شخصیت بهصورت بهینه استفاده کنند و از موقعیتهای خطرناک اجتناب کنند.
مکانیک تغییر شخصیت در Assassin’s Creed Shadows بهصورتی طراحی شده است که بازیکنان را به تفکر استراتژیک و برنامهریزی دقیق وادارد. این ویژگی، بازی را از سایر عناوین مشابه متمایز میکند و تجربهای منحصربهفرد به گیمرها ارائه میدهد. آیا شما این مکانیک را ترجیح میدهید یا تغییر شخصیت آنی را بیشتر میپسندید؟ پاسخ این سؤال به شما کمک میکند تا بهتر با سبک بازیAssassin’s Creed Shadows ارتباط برقرار کنید.
تغییرات نقشه؛ کیفیت بهجای کمیت
یکی از انتقادات اصلی به بازیهای اخیر سری Assassin’s Creed، نقشههای وسیع و شلوغی بود که گاهی اوقات گیمرها را خسته میکرد. یوبیسافت در Assassin’s Creed Shadows با اعمال چندین تغییر اساسی، تلاش کرده است تا این مشکل را برطرف کند و تجربهای متمرکزتر و جذابتر ارائه دهد.
کوچکتر اما غنیتر: نقشهای با جزئیات بیشتر
نقشه Assassin’s Creed Shadows نسبت به Valhalla کوچکتر است و از نظر وسعت تقریبا برابر با Origins طراحی شده است. این تغییر به توسعهدهندگان اجازه داده است تا بر روی جزئیات محیطی و طراحی دقیقتر تمرکز کنند. جاناتان دومنت، کارگردان خلاق بازی، تأکید کرده است که هدف اصلی از جابهجایی در جهان بازی، لذتبردن از جزئیات محیط و ایجاد حس غوطهوری بیشتر است.
کاهش شلوغی و مأموریتهای جانبی تکراری
یکی از مشکلات بازیهای قبلی مانند Valhalla، وجود تعداد زیادی مأموریت جانبی تکراری بود که بازیکنان را از یک نقطه به نقطه دیگر سوق میداد. در Assassin’s Creed Shadows، این رویکرد تغییر کرده است. دیگر بازیکنان بهصورت مداوم از یک مأموریت جانبی به مأموریت بعدی هدایت نمیشوند. در عوض، مأموریتها و فعالیتها با دقت بیشتری طراحی شدهاند تا معنادارتر و جذابتر باشند.
تمرکز بر کیفیت محتوا
با کوچکتر شدن نقشه، توسعهدهندگان فرصت بیشتری داشتهاند تا بر روی کیفیت محتوا تمرکز کنند. این به معنای محیطهای غنیتر، داستانهای جذابتر و فعالیتهایی است که بهجای پر کردن نقشه، واقعا ارزش وقت گذاشتن دارند. این تغییر نهتنها تجربه بازیکنان را بهبود میبخشد، بلکه از احساس خستگی و تکرار که در بازیهای قبلی وجود داشت، جلوگیری میکند.
یوبی سافت با اعمال تغییرات در طراحی نقشه و مأموریتها در Assassin’s Creed Shadows، تلاش کرده است تا مشکلات بازیهای قبلی را برطرف کند. نقشه کوچکتر اما غنیتر، مأموریتهای معنادارتر و تمرکز بر جزئیات محیطی، همگی نشاندهنده رویکرد جدید استودیو برای ارائه تجربهای متمرکزتر و لذتبخشتر است. آیا شما این تغییرات را مثبت میدانید یا ترجیح میدهید نقشههای وسیعتر با فعالیتهای بیشتر را تجربه کنید؟ پاسخ این سؤال به شما کمک میکند تا بهتر با رویکرد جدید Assassin’s Creed Shadows ارتباط برقرار کنید.