شناسهٔ خبر: 71389528 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

کالابرگ چه زمانی واریز می‌شود؟ + جزئیات جدید

به‌منظور حمایت از مردم به‌ویژه دهک‌های مختلف کالابرگ ماه مبارک رمضان تا دهم اسفند تعلق می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، دولت از تخصیص کالابرگ برای حمایت از معیشت شهروندان خبر داده است. به گفته احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات برای اجرای این طرح آماده شده است و نخستین کالابرگ تا دهم اسفند به مردم ارائه خواهد شد.

بر اساس این طرح، سه دهک اول جامعه ۵۰۰ هزار تومان و دهک‌های ۳ تا ۷ مبلغ ۲۵۰ هزار تومان اعتبار دریافت می‌کنند. این کمک به ۷۰ درصد از جمعیت کشور اختصاص پیدا می‌کند و شامل ۱۱ قلم کالای اساسی می‌شود. در ادامه نیز مباحثی همچون تعیین دستمزد کارگری و پرداخت عیدی بازنشستگان در دستور کار شورای عالی کار قرار دارد.

تخصیص کالابرگ به خانوارها تا ۱۰ اسفند

احمد میدری شامگاه شنبه در حاشیه همایش هفتادسالگی صنایع شیر ایران در جمع خبرنگاران درباره تخصیص کالابرگ به شهروندان برای ماه مبارک رمضان اظهار کرد: زیرساخت فناوری اطلاعات این کار انجام شده و دستورالعمل‌های لازم نوشته شده است.

وی با بیان اینکه بخشنامه‌های این کار در حال ارسال به استان‌هاست، افزود: تا قبل از شروع ماه مبارک رمضان یعنی تا دهم اسفند، نخستین کالابرگ به مردم ارائه می‌شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: کالابرگ به سه دهک اول جامعه به میزان ۵۰۰ هزار تومان و برای سایر دهک‌ها یعنی دهک‌های ۳ تا ۷ به مبلغ ۲۵۰ هزار تومان به ازای هر فرد اختصاص پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه کالابرگ به ۷۰ درصد جامعه تعلق می‌گیرد، گفت: ۱۱ قلم کالای اساسی در قالب کالابرگ در فروشگاه‌ها به مردم ارائه خواهد شد.

میدری درباره تصمیم‌گیری میزان دستمزد کارگری برای سال آینده در شورای عالی کار گفت: هنوز در شورای عالی کار تصمیم‌گیری نهایی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: این موضوع همچنان در دست بررسی است و هفته آینده جلسه شورای عالی کار در این خصوص برگزار می‌شود.

وی درباره عیدی بازنشستگان نیز گفت: طبق روال سال‌های گذشته عیدی بازنشستگان پرداخت خواهد شد.

به چه کسانی، چه مبلغی کالابرگ تعلق می‌گیرد؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌تازگی گفته است که کالابرگ الکترونیکی به هفت دهک داده می‌شود؛ به سه دهکِ اول به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و برای سایر دهک‌ها هر نفر ۳۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. یک دوره از کالابرگ پیش از عید و مرحله بعدی بعد از عید نوروز اجرا خواهد شد.

یارانه دهک‌های ۸ تا ۱۰ حذف می‌شود؟

سرپرست سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، دی درباره طرح کالابرگ الکترونیکی و تعیین تکلیف دهک‌های ۸ تا ۱۰ درآمدی گفته بود: وزارت تعاون به موجب آئین‌نامه‌ای که آبان سال جاری مصوب شد، شش شاخص تعریف کرد که بر مبنای آن می‌توان دهک‌بندی جدیدی را ارائه داد و از محل دهک‌هایی که حذف می‌شوند (دهک ۸ تا ۱۰) منابعی را برای دهک‌های اول جامعه ایجاد کرد. وزارت تعاون در حال کار کردن روی این داده‌ها است و تکلیف حذف دهک‌های ۸ تا ۱۰ را برعهده دارد؛ این وزارتخانه باید بر اساس نتایج آزمون وسع این حذفیات را انجام داده و منابع را آزاد کند.

اجرای دهک‌بندی جدید در پایان بهمن

در حال حاضر و با توجه به اظهارات هفته جاری احد رستمی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نظر می‌رسد که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، دهک‌بندی جدید خانوارها تا پایان بهمن اعلام خواهد شد. وی تاکید کرده است که طبق قانون سالانه باید دو بار دهک‌بندی جدید انجام شود و تلاش می‌کنیم به این تکلیف عمل کنیم.

با توجه به اظهارات مقامات دولت به نظر می‌رسد که قرار است تا پایان بهمن، مدل جدید دهک‌بندی بر اساس شاخص‌های شش‌گانه‌ای که به تصویب هیئت وزیران رسیده است، اجرایی شود. به این ترتیب احتمالاً دهک‌های ۸ و ۹ نیز از دایره یارانه‌بگیران خارج خواهند شد و احتمالاً دولت قصد دارد از منابع آزادشده برای تأمین کسری منابع هدفمندسازی یارانه‌ها که از ابتدای سال با آن روبه‌رو بوده است، همچنین تخصیص منابع جدید به یارانه‌بگیران دهک‌های پایین‌تر استفاده کند.

دهک‌های یک تا ۷ حذفی نخواهند داشت

رستمی در سخنان خود تاکید کرد که در بحث یارانه‌های نقدی، به هیچ عنوان از دهک یک تا ۷، حذفی نداریم. ممکن است به‌دلیل تغییرات در آمار خانوارها اتفاق بیفتد که یک ماه یارانه پرداخت نشود، اما ماه بعد جبران می‌شود. در صورتی که یارانه خانواری به‌طور پایدار قطع شده است، حتماً پیگیری و مشکل را رفع می‌کنیم.

۶ شاخص جدید دهک‌بندی / یارانه این افراد حذف می‌شود

با توجه به آئین‌نامه اجرایی‌ای که به استناد جز (۶) بند (الف) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به تصویب هیئت وزیران رسیده است، خانوارهای دارای املاک و مستغلات از جمله باغ‌ویلاهای مجلل (لوکس) با مجموع ارزش ریالی بالاتر از ۳۵ میلیارد تومان، خانوارهای دارای یک یا چند خودروی سواری یا وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی با مجموع ارزش ۳ میلیارد تومان، خانوارهایی که درآمدهای آن‌ها بیش از سقف مشخص باشد، خانوارهایی که میزان خرید آن‌ها از طریق حساب‌های غیرتجاری از رقم تعیین‌شده بالاتر باشد، ایرانیان مقیم خارج از کشور بر اساس اعلام وزارت امور خارجه و خانوارهایی که بیش از پنج سفر خارجی در بازه یک‌ساله داشته باشند مشمول شرایط قطع یارانه خواهند بود.

روش‌های استعلام یارانه با کد ملی سرپرست خانوار

برای استعلام یارانه با کد ملی سرپرست خانوار، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

اپلیکیشن یا سایت پیشخوان ۲۴

تلفن گویا (۰۲۱۶۳۶۹)

مراجعه حضوری به بانک

استعلام وضعیت یارانه از طریق سامانه حمایت

استعلام یارانه از طریق کد دستوری

ساده‌ترین روش استعلام یارانه، استفاده از کد دستوری #کد ملی *۴۳۸۵۷۴* است. با شماره‌گیری این کد از طریق موبایل، می‌توانید از وضعیت یارانه خود مطلع شوید. توجه داشته باشید که این روش ممکن است گاهی با اختلال روبه‌رو شود. علاوه بر این، کدهای دستوری زیر نیز قابل استفاده هستند:

کد دستوری کاربرد

# ۱۴۶۳*۵۰۰* کد استعلام یارانه معیشتی برای واریز

#کد ملی *۴۳۸۵۷*۴* کد استعلام مشمولیت یارانه

# ۶۳۶۹* کد اعتراض به وضعیت مشمولیت یارانه

استعلام یارانه از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی https://my.gov.ir/ امکان بررسی وضعیت یارانه را فراهم کرده است. مراحل استعلام به شرح زیر است:

ورود به سایت با شماره تلفن همراه و کد ملی

دریافت رمز یک‌بار مصرف

مشاهده وضعیت یارانه پس از ورود به سامانه

استعلام یارانه از طریق سامانه پیشخوان ۲۴

با استفاده از وبگاه یا اپلیکیشن پیشخوان ۲۴، می‌توانید وضعیت واریزی یارانه خود را بررسی کنید. برای این کار باید ابتدا در سامانه خدمات دولت هوشمند ثبت‌نام کرده باشید. دقت کنید که استعلام در این سامانه تنها در ساعات اداری امکان‌پذیر است.

استعلام یارانه از طریق تلفن گویا

اگر دسترسی به اینترنت یا سامانه‌های آنلاین برای شما دشوار است، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۳۶۹ تماس بگیرید. پس از ارتباط، عدد ۲ را برای پیگیری یارانه فشار دهید و با وارد کردن کد ملی و شماره سریال سرپرست خانوار، وضعیت یارانه خود را بررسی کنید.

استعلام یارانه از طریق مراجعه حضوری به بانک

برای افرادی که ترجیح می‌دهند به‌صورت حضوری اقدام کنند، مراجعه به بانکی که حساب یارانه در آن ثبت شده است، امکان‌پذیر است. با ارائه کد ملی و شماره حساب به کارمند بانک، گردش حساب یارانه قابل بررسی است، همچنین می‌توانید از طریق اپلیکیشن همراه‌بانک یا اینترنت‌بانک مربوطه، اطلاعات واریزی یارانه خود را مشاهده کنید.

استعلام وضعیت یارانه از طریق سامانه حمایت

سامانه حمایت، امکان استعلام واریزی یارانه را ندارد. برای استعلام دهک یارانه، بررسی وضعیت تعلق گرفتن آن یا اعتراض به قطع یارانه می‌توانید از این سامانه اقدام کنید. وارد سامانه حمایت به نشانی hemayat.mcls.gov.ir شوید و روی گزینه «ورود به سامانه» کلیک کنید. وارد سامانه شوید و اطلاعات درخواستی را وارد و سپس واریز یا واریز نشدن یارانه را مشاهده کنید.

برچسب‌ها: