به گزارش ایرنا، جلسه علنی و فوق العاده شورای شهر کرمان با دستور کار «بررسی کلیات بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری کرمان" در حالی روز شنبه ۲۷ بهمن ماه با حضور ۱۱ عضو شورا، شهردار و معاونان شهرداری برگزار شد که شورا در هفتههای گذشته لوایح عوارضی (بهای خدمات شهری) را برای سال آینده تصویب و به (هیات تطبیق) فرمانداری ارسال کرد.
مدیر برنامه و بودجه شهرداری کرمان در ابتدای این نشست درباره مشخصات بودجه سال آینده توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بودجه سال ۱۴۰۴ با عدد ۱۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان به شورا پیشنهاد داده شده که از این مبلغ هزار میلیارد تومان پروژههای سرمایهگذاری است.
مرتضی امیرشکاری با اشاره به بخش منابع لایحه بودجه (درآمدهای شهرداری) افزود: از ۱۱ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان باقیمانده نیز هفت هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان درآمدهای عمومی، سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان واگذاری داراییهای سرمایه و ۱۰۰ میلیارد تومان واگذاری داراییهای مالی است.
وی بیان کرد: در بخش مصارف که یک قسمت اعتبارات هزینهای یا معادل امور جاری است، سه هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان معادل ۳۱ درصد بودجه اختصاص یافته و اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای (عمرانی) نیز هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان که تقریبا معادل ۷۰ درصد بودجه است.
پیش بینی درآمدها واقع بینانه نیست
اما رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان در این نشست گفت: اعداد و ارقامی که برای سال ۱۴۰۴ پیشنهاد شده، جای سوال است که آیا محقق خواهد شد یا خیر؟؛ این موارد را جزء به جزء در جلسات مختلف از جمله صبح امروز و برش فرهنگی بودجه را با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری بررسی کردیم که به نظر می رسد خیلی از پیش بینیها برای سال ۱۴۰۴ واقعبینانه نیست و مشکلزا خواهد شد.
محمود بابایی افزود: دوستان در شهرداری مدعی هستند مواردی که پیشنهاد شده به طور خاص مربوط به کمیسیون فرهنگی شورا در بخش فرهنگی با مشورت آنها نبوده؛ برای مثال در درآمدها ما رشد هشت برابری را برای درآمدهای فرهنگی شهرداری میبینیم در حالی که همکاران شهرداری اظهار داشتند از ما خواسته نشده بود گزارش دهیم و دوم اینکه واقع بینانه نیست.
وی گفت: اینکه اجاره نامههایی که شهرداری در سال ۱۴۰۳ از مراکز فرهنگی میگیرد ۶ یا هفت برابر باعنوان واقعی کردن قیمتها افزایش داشته باشد، به مجموعهها و گروههای فرهنگی فشار میآورد که با شهرداری همکاری میکنند و در سایر هزینهها همین گونه خواهد بود؛ یعنی ناهماهنگی تسری پیدا میکند.
این عضو شورای شهر کرمان ادامه داد: تسری این موضوع به سایر موارد و فاصلهای که رخ میدهد محقق نشدن بودجه ۱۴۰۴ را به ذهن متبادر میکند لذا در این موضوع موافق نیستم که غیر واقع بینانه و آرمان گرایانه تصویب کلیات بودجه را پیش ببریم ولی در عین حال باید تدبیری اندیشیده شود با ظرفیت و انگیزهای که در شهرداری وجود دارد و ما در این مدت دیدیم با پشتکار میتوان کارهای خوبی را رقم زد، جلو آنها گرفته نشود.
توجه به حمل و نقل عمومی از نکات مثبت بودجه
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا هم گفت: نکته مثبت بودجه سال آینده در بخش حمل و نقل است و بودجه قابل توجهی را برای توسعه حمل و نقل عمومی و خرید اتوبوس پیش بینی کردند.
منصور ایرانمنش با اشاره به تناسب بودجه و پیش بینی فعالیتهای عمرانی تصریح کرد: نباید سرعت کارهای عمرانی را پایین بیاوریم، پیمانکار گرفتن بحث دیگری است اما نیروهایی که در پروژهها داریم نباید بیکار شوند. وقتی وارد جزئیات شدیم در این موضوع باید بحث کنیم چون تعداد زیادی از نیروهای شهرداری را در بخش عمرانی داریم.
میانگین رشد ۴۶ درصدی بودجه
وی افزود: نکته بعدی که در جلسه اعلام شد، میانگین افزایش بودجه سال آینده شهرداری ۴۶ درصد است که با توجه به نرخ تورم، معادل بودجه امسال یعنی همان هشت هزار میلیارد میشود و افزایش چهار هزار میلیارد تومانی غیرمنطقی نیست بلکه براساس تورم است.
این عضو شورا گفت: البته در صورت تحقق بودجه باید این موضوع هم مدنظر باشد بهخصوص در قسمتهایی که با مردم سر و کار دارد که افزایشها بیرویه نباشد.
عبور شهرداری از بودجه عادی و روزمره
در ادامه این جلسه معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان گفت: شهرداری یک دوره گذار از بودجه عادی و روزمره را پشت سر گذاشته و واقعیتی است که اتفاق افتاد لذا بودجه شهرداری در سالهای اخیر از عدد ۴۳ درصد تا ۷۶ درصد و ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.
وحید خطیبی افزود: نکته مهم در برابر این افزایش، تحقق بودجه است که خیلی باید به آن توجه کنیم. میانگین تحقق بودجه در سه سال گذشته ۸۹ درصد بوده یعنی تکلیفی که گذاشته شد در مقابلش یک بازخورد هم بهوجود آمد.
وی بیان کرد: نکته مهمتر کار عمرانی که با افزایش بودجه انجام شد و اعدادش کامل مشخص است؛ از سال ۱۴۰۰ به ۱۴۰۱ عدد ما از ۵۴۹ میلیارد تومان تبدیل به ۹۵۹ میلیارد تومان میشود یعنی ۴۳ درصد بودجه را افزایش دادیم در مقابل، ۷۵ درصد عملکرد عمرانی رشد داشته است.
معاون شهردار کرمان گفت: عدد جالبتر اینکه از ۱۴۰۱ به ۱۴۰۲ که ۷۶ درصد بودجه را افزایش دادیم، ۹۵۹ میلیارد تومان میشود ۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان یعنی ۱۴۷ درصد افزایش عملکرد عمرانی را داریم.
وی افزود: این نگرانی که بین اعضای شورا وجود دارد کاملا بهحق است و موظفیم به هر گونهای که میتوانیم واقعی کردن بودجه را با تلاش شهرداری و درآمدزایی محقق کنیم.
تابع تورم واقعی هستیم
خطیبی گفت: بودجه سال ۱۴۰۳ با قیر ۱۳ میلیون تومانی بسته شد و الان ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است؛ یعنی ۳۳ میلیون تومان برای هر تن قیر باید پرداخت کنیم. اگر یک نکته را در نظر بگیریم خیلی از دیدگاهها به همدیگر نزدیک میشود، یعنی ما در عملکرد عمرانی خود تابع تورم واقعی هستیم نه تورم اعلامی بانک مرکزی و این واقعیت بودجه شهرداری کرمان است.
وی اظهار داشت: میتوانیم گزارش دهیم و ساده ترین کاری که سال ۱۴۰۴ انجام میشود موزاییک است؛ امسال متری چند کار میکردیم چه خدمات، چه مصالح و سال ۱۴۰۴ چقدر خواهد بود؟. اگر ۴۶ درصد مبنای افزایش بودجه سال جاری است، وعده شهرداری که بالای ۹۰ درصد این بودجه محقق شود و اینکه وارد بحث هزینهها شویم، اعضای شورا فشاری را که حوزه معاونت عمرانی تحمل کرد تا ما همین بودجه ۱۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان را ببندیم، متوجه میشوند.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرمان افزود: حوزه عمرانی شهرداری نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان پیشنهادهای خود را برای لایحه بودجه سال آینده کاهش داد و اینها اعدادی نیست که راحت از کنار آن بگذریم.
وی گفت: بحث بودجه جاری مشخص است و تحلیلهای آن وجود دارد، افزایش ما در هیچ سالی به ۶۰ درصد نرسیده؛ الان در بودجه عمرانی تا ۱۴۰ درصد افزایش هم اعلام کردیم لذا ضمن کنترل بودجه جاری تا جایی که امکان داشته، سعی کردیم بودجه به سمت کارهای عمرانی سوق داده شود.
خطیبی ادامه داد: نبود تناسبی که در بودجه به خاطر کاهشی است که اتفاق افتاده یعنی حوزه عمرانی کمرنگ تر و ناوگان حمل و نقل پررنگ تر دیده شده و چند مورد را مجبور شدیم در بودجه عمرانی کم کنیم.
افزایش بودجه و درصد تحقق آن
معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان نیز در ادامه این نشست با مقایسه بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ گفت: سال ۱۴۰۲ بودجه شهرداری ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود و سال ۱۴۰۲ با افزایش نزدیک به ۸۰ درصد چهار هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان شد. ۱۴۰۱ دغدغه داشتیم که بودجه محقق شود که ۹۵ درصد محقق شد و در ۱۴۰۲ باوجود افزایش زیادی که داشتیم ۹۹ درصد بودجه را محقق کردیم.
رامین امیرمداح افزود: این افزایش بودجه به این معنا نیست که بودجه محقق نمیشود یا شهرداری توان آن را ندارد بلکه با توجه به نیاز شهرداری و عملکرد شهرداری، همه توان را میگذاریم تا بودجه را محقق کنیم.
وی گفت: نرخ ارز نسبت به بهمن پارسال تقریبا دو برابر شده، معنایش این است اگر بودجه امسال را ۱۶ هزار میلیارد تومان ببندیم تازه معادل پارسال کار خواهیم کرد؛ یعنی با ۱۲ هزار میلیارد تومان نمیتوانیم معادل پارسال کار انجام دهیم چون قیمتها متفاوت شده و ما کاری نداریم که نرخ اعلامی بانک مرکزی چقدر بوده زیرا واقعیتها متفاوت است.
با ۱۲ همت نمیتوان کار پارسال را انجام داد
معاون شهردار کرمان تصریح کرد: قاعدتا با ۱۲ هزار میلیارد تومان نمیتوانیم معادل پارسال کار عمرانی انجام دهیم، مگر اینکه درصد کار عمرانی را نسبت به بودجه بالا ببریم که الان این کار صورت گرفته و نمونه بارز مثال زدند که قیمت قیر سه برابر شده است.
وی درباره درصد تحقق بودجه شهرداری گفت: تا امروز ۶۰ درصد بودجه امسال محقق شده و نکته مثبت این است که در بحث نقدی ۷۰ درصد نقدینگی بودجه ما محقق شده و عقب ماندگی بیشتر در بخش غیر نقدی است ، به دلیل اینکه نقدینگی را نیاز داشتیم از مناطق خواستیم درآمد نقدی را بالا ببرند و جلو غیرنقدی را بگیرند لذا توافق نامهها و تفکیکیها کمتر ثبت شده که در اسفندماه ثبت و رقم بودجه مشخص خواهد شد.
امیرمداح افزود: باوجود اینکه بودجه امسال شهرداری بیش از هشت هزار میلیارد تومان بود بهشدت در جلساتی که در شهرداریهای مناطق داشتیم صحبت شده که از ثبت مواردی که غیر واقعی یا به صورت صوری هستند جلوگیری شود که اعضای شورا میتوانند پیگیری کنند حتی این موارد در گذشته به صورت عادی ثبت میشد که امسال جلو آنها را گرفتیم؛ یعنی فقط نقدینگیها ثبت شده یا غیرنقدی که در قالب تهاتر بوده است.
وی گفت: این مساله به این دلیل است که الان در نقدی موفق هستیم در غیر نقدی هم ناموفق نیستیم؛ چون اکثر درآمدهای غیرنقدی در اسفند ماه ثبت خواهد شد و هنوز بهمن ماه تمام نشده ۷۰ درصد نقدینگی ما محقق شده لذا همانطور که قول دادیم در پایان سال به بالای ۹۰ درصد تحقق بودجه شهرداری میرسیم بدون اینکه خیلی آرمانی نگاه کنیم.
شفافسازی هزینهها برای مردم
رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان هم گفت: از شهرداری برای ارایه لایحه بودجه تشکر داریم و امسال اعضای شورا میتوانند با جزییات نکات بودجه را ببینند و قابل تقدیر است.
محمد امینی زاده افزود: ظرفیتی که در شهرداری کرمان با ایجاد داشبوردهای مدیریتی اضافه شده، موثر بوده و در مرحله اول برای مدیران شهرداری است که درخواست داریم در راستای شفاف سازی هزینهها در دسترس مردم نیز قرار گیرد.
وی گفت: با توجه به اینکه مکرر اعلام شد اولویت سال ۱۴۰۴ تقویت حمل و نقل عمومی در شهر کرمان است در بودجه به همین شکل دیده شده و شاید اختلاف نظر داشته باشیم که باید از جاهایی کسر شود و مقداری افزایش پیدا کند، چون نگاه در شورا این است که مسالهمحور هر سال چند مساله شهر را به طور جدی تا میزان قابل توجهی حل کنیم.
بودجه نیاز به اصلاحات جدی دارد
این عضو شورای شهر کرمان در عین حال ادامه داد: این بودجه که ارائه شده است نیاز به اصلاحات جدی دارد البته تعبیر مخالفت نمیکنم ولی بودجه با این کلیات قابل پذیرش نیست.
وی گفت: از مهمترین دلایلی که وجود دارد غیر واقعی بودن درآمدهاست، یعنی درآمدها غیر واقعی دیده شده و در جاهای مختلف هنوز وجود دارد. ارزش افزوده را که خیلی نمیتوانیم برای آن تلاش کنیم و مجموع بهای خدمات شهری که از سمت شهرداری افزایش پیدا کرد نیز به طور میانگین تعبیر هیات تطبیق هم این بود که درصد سود معقول باید گرفته شود ولی جزو پیشنهادهای شهرداری در لایحه عوارضی نبود و شورا به سمت واقعی شدن آن پیش رفت.
امینی زاده تصریح کرد: اگر عوارض را هم ببینید، درآمدهای بودجه غیرواقعی دیده شده است؛ سقف بودجه باید به سمتی باشد که بتواند تحقق پیدا کند. امسال چهار هزار و ۵۲۱ میلیارد تومان درآمدهای نقدی ما بوده که سه هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان یعنی ۷۰ درصد محقق شده و در یک ماه آخر سال نکته جدی است که ۳۰ درصد چقدر تحقق پیدا میکند؟.
به گفته این عضو شورا، از مجموع درآمدهای سه هزار و ۷۸۹ میلیارد تومان غیر نقدی نیز هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان یعنی ۵۰ درصد محقق شده که در این محل میتوانید تا ۹۰ درصد محقق کنید.
وی افزود: وقتی درآمدها غیرواقعی دیده شود هزینهها نیز متناظر با آن تحقق پیدا نخواهد کرد. امینی زاده بیان کرد: گفته شد ردیفهای درآمدی چقدر تحقق پیدا کرده اما ردیفهای هزینه ای ما چقدر تحقق پیدا کرده است؟.
پروژه ناتمام در پی درآمد و هزینه غیرواقعی
رییس کمسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان گفت: برای مثال از ۲۰۰ پروژه چند مورد تحقق پیدا کرده؟؛ درست است که بودجه محقق شده اما یک میزان قابل توجهی از هزینهها و ردیفهای هزینه ای اجرا نشده، وقتی اجرا نشود نتیجه این میشود که درصد قابل توجهی از پروژهها در سال ۱۴۰۳ اجرا نشدند و این وضعیت به سال بعد منتقل خواهد شد.
وی اظهار داشت: در واقع ما الان میدانیم سال ۱۴۰۴ یک تعداد پروژه اجرا نخواهد شد ولی به صورت صوری در ردیفها میآوریم.
این عضو شورا توضیح داد: ابن رخداد به چند دلیل اتفاق می افتد، اول اینکه اصل ردیفهای پروژهها واقعی دیده نشده و دیگر اینکه اولویتبندی هم نشده است؛ دوستان شهرداری اولویتها را متناسب با شرایط و تقاضاهایی که وجود دارد تعیین میکنند و تاثیر خود را در هزینهها میگذارد.
امینی زاده گفت: نتیجه این میشود پروژه ای سال ۱۴۰۱ در ۲ فاز شروع شده و اکنون در چهار فاز ادامه دارد و ۲ فاز آن تمام شده یا اینکه همه ما میدانیم یک بوستان با ۱۰ میلیارد تومان تمام نمیشود و این عوامل باعث میشود یک پروژه ادامه پیدا کند.
به دنبال عدالت محله ای
وی افزود: نکته دیگر نقطه بودن پروژههاست که کار خوبی را شهرداری انجام داده و نشان میدهد کجای شهر پروژه نداریم. با توجه به اینکه به دنبال عدالت محله ای هم هستیم و به نظر میرسد که عدالت محله ای بهخوبی اتفاق نیفتاد.
این عضو شورا گفت: نکته بعدی که قابل توجه است اینکه از هفت هزار و ۲۷۰ میلیارد تومانی که برای بخش عمرانی دیده شده، پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان با شهرداری مرکز است، البته یکسری پروژههای کلان باید در مرکز دیده شوند و ما با شهرداری کاملا همراه هستیم اما این غلبه با مرکز باعث شده شهرداریهای مناطق از گردونه خارج شوند.
وی اضافه کرد: ردیفهای بودجه کلی است و برای تقاطعها، بوستانها یا جدول کشی مبالغی اعلام شده در حالی که الان براساس بازخوردها، مدیران شهرداری باید بدانند کجا چه کاری باید انجام شود؛ همچنین باید دقیقا مشخص شود کجا تملک شود در غیر این صورت نتیجه این میشود که پیشرفت خیابان دستغیب در ۲۰ سال گذشته الان کمتر از ۳۰ درصد است.
امینی زاده گفت: نکته قابل توجهی که وجود دارد هزینههای جاری را اگر با شهرداری یزد مقایسه کنیم ۲ هزار میلیارد تومان هزینه جاری دیده شده اما هزینه جاری ما که امسال ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده، سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای سال آینده شده و درست است که نسبت ۶۰ به ۴۰ رعایت شده چون در این سالها درآمد را افزایش دادیم اما نسبت افزایش با چه توجیهی بوده که هزینههای جاری افزایش پیدا میکند.
آسفالت به طور کامل پیمانکاری نباشد
وی افزود: با اینکه قرار باشد آسفالت در سال آینده هم به صورت کاملا پیمانکاری پیش برود، مخالفم زیرا در سه سال گذشته زیرساختهای ماشین آلات سازمان عمران به خوبی تقویت شده در حالی که آسفالت در بودجه به سمت پیمانکاری رفته است.
در ادامه این نشست رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر نیز گفت: کلیات بودجه از نظر سهم تامین منابع و مصارف بودجه براساس آنچه پیش بینی و ارایه کردند، حرکت مثبت و رو به جلو داشته و بودجه ۱۴۰۴ در بخش مصارف که توضیح داده شده، عدد و درصدش نسبت به سال ۱۴۰۳ کاهش پیدا کرده و نکته بسیار مثبتی است.
حسین چناریان افزود: شاید عدد بودجه در بخش مصارف نسبت به پارسال افزایش پیدا کرده که طبیعی است چون عدد کلی بودجه نزدیک به ۵۰ درصد افزایش دارد.
وی گفت: در مورد تاکید بر واقعی شدن درآمدها توجه شود که بحث پیش بینی است، اگر قرار بود درآمد واقعی را انجام دهیم و الان شرایطی بود که منابع را تامین کنیم، وضعیت تفاوت داشت.
این عضو شورا با بیان اینکه محل تامین منابع، ۲ بخش است افزود: یک بخش از طریق مردم و مربوط به لوایح عوارضی است که از محل بهای خدمات شهری تامین میشود و آنجا خیالمان راحت است هم چارچوبهای دولتی گفته و هم خودمان قالبی تعیین کردیم و میدانیم به مردم و به جیب مردم فشار نمیآید؛ این بخش تضمین شده، مشخص و قانونی است و نگرانی در موردش نیست.
حمایت شورا از شهرداری برای درآمدزایی
وی اظهار داشت: اما اگر دوستان شهرداری برای خود تکلیفی ایجاد کردند به منظور تامین منابع غیر از آنچه در بخش مربوط به عوارض و بهای خدماتی است که مردم پرداخت میکنند که بقیه را قادریم و اراده داریم برای توسعه شهر تامین کنیم که جزو نکات مثبت بودجه است و از این ارادهای که در شهرداری هست حمایت کنیم.
چناریان گفت: این بخش مثبت بودجه و قابل تقدیر است که شهرداری بنا دارد با یکسری اقدامات از طریق تامین منابع که قانون اجازه داده، درآمد ایجاد کند، ضمن اینکه در بخش مربوط به تسهیلات هم مانند عدد پارسال است و در بحث سرمایه گذاری اگر شرایط سرمایه گذاری در شهرداری شرایط قابل ملاحظهای در سنوات گذشته نبوده امسال تا همین الان ۷۰ تا ۸۰ درصد بخش مربوط به سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳ محقق شده و این هم نقطه قوت است.
وی تصریح کرد: اینها نشان میدهد شرایط وجود دارد یعنی ظرفیتها هم در بخش تامین منابع از شیوهها و روشهای نوین سرمایه گذاری و فعالیت با تامین منابع از طریق فروش اموال غیرمنقول هست زیرا شهر کرمان با داشتن ظرفیت ۱۳ هزار هکتاری بخش عمده این ظرفیت مغفول مانده است.
زمینهای خالی را تعیینتکلیف کنید
رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورا گفت: در جلسات محلهای متعدد که اعضای شورا داشتند یکی از دغدعهها و نگرانیهای مردم زمینهای خالی و گسترده در شهر کرمان است و این پرسش که چرا آنها را تعیین تکلیف نمیکنید؟.
وی افزود: این زمینها سرمایه شهر است و اگر امروز تبدیل به خدمتی کنیم و باعث رضایتمندی مردم شود در این دوره فعلی هیچ اقدامی شایستهتر از این نیست که بتوانیم مردم را راضی کنیم و راضی کردن مردم یعنی اینکه شهرداری با منابعی که در شهر وجود دارد که بخش عمدهاش زمینهایی است که بتوانند افراد را وادار بسازند این زمینها را تعیین تکلیف کنند که مسائل زیست محیطی، بهداشتی و ناامنیهای اجتماعی دارد.
چناریان گفت: اگر یک تکلیف و اولویت ما برای سال آینده این باشد که درصدی از زمینهای خالی را شهرداری با اقدامات مشارکتی مردم تعیین تکلیف کند و درآمدها به طور قابل ملاحظه افزایش پیدا کند، میتواند در سرفصل مربوط به صدور پروانهها و تراکم شهر هم باشد.
وی تاکید کرد: وقتی زمینه فعالیت را فراهم کنیم کرمان ظرفیت و استعداد تامین منابع به غیر از فشار بر مردم را دارد اما نیازمند حمایت شوراست و خواهش دارم کمک کنید اگر این بودجه پیشنهادی را مصوب کنیم شاید با توجه به شرایط خاص اقتصادی به اندازه پارسال هم کار نکنیم ولی شهرداری را محروم نکنیم و حداقل با این رویکردها که میتواند بخشی از سرمایههای خوابیده و پنهان این شهر باشد، زمینه مشارکت را فراهم کنیم و به پیشرفت و آبادانی شهر کمک میکند.
بخش مصارف قابل اصلاح است
این عضو شورا افزود: البته اعضای شورا نگرانیهایی دارند، عدالت محله ای هم باید رعایت شود که موضوع مهم و درستی است؛ اما کمک کنیم اولویت روی موضوعاتی باشد که باعث افزایش رضایت مردم شود و عدد پیشنهادی بودجه در حوزه تامین منابع که در واقع گام اول تصویب بودجه است را تصویب کنیم. قطعا در بخش مصارف قابل بررسی است و پیشنهاد هم شده که بیش از ۶۰ درصد عمرانی است.
وی گفت: بخش عمده هزینههای جاری مربوط به حقوق و مزایای کارکنان است و در این حوزه کمک کنیم که کارکنان شهرداری در تامین حقوق، مزایا، معیشت و رفاه دغدغه نداشته باشند. اگر انتظار داریم کارکنان پرتلاش و توانمندی داشته باشید با توجه به شرایطی که امروز وضعیت اقتصادی جامعه دارد این دغدغه را در بخش مربوط به حقوق و مزایای کارکنان برطرف کنیم.
درآمد موافق و مخالف ندارد
رییس شورای اسلامی شهر کرمان هم در ادامه نشست امروز شورا گفت: درآمد چیزی نیست که موافق و مخالف برای آن معنا داشته باشد. همه اعضای شورا با افزایش درآمد شهرداری موافق هستند و شهرداری میتواند برای افزایش درآمدهایش تلاش کند.
علیرضا نادری افزود: بعضی از بندهای درآمدی هم دست شهرداری نیست یعنی هرچه تلاش کند بعضی چیزها را نمیتواند افزایش دهد و سقف و روندی دارد که متناسب با آن حرکت میکند.
وی گفت: یکسری موارد نیز به تلاش شهرداری بستگی دارد که اعداد درشتی در آن نیست مثل جرایم ماده ۱۰۰، عوارض مسکونی، خودرو و پیشه که اگر شهرداری تلاش کند، دست یافتنی است.
رییس شورای شهر کرمان ادامه داد: اگر درآمدها را واقعی ببینیم، هدفی دست یافتنی داشته باشیم و متناسب با آن هزینه تعریف بکنیم، محقق میشود البته مواردی مثل ارزش افزوده هم به سیاستهای دولت بر میگردد.
راهکار متمم بودجه
وی گفت: متمم بودجه برای همین است که اگر خواستیم یک پروژه بزرگی را اجرا کنیم وقتی روند را در ماههای اول میبینیم که متفاوت با سالهای قبل است پیش بینی میکنیم درآمد قرار است افزایش پیدا کند.
نادری اظهار داشت: هیچ کسی اینجا بنا ندارد درآمدها را کم ببینیم و همه میخواهند درآمدها بیشتر و در شهر کار انجام شود اما وقتی درآمدها واقعی دیده نشود کارها ناتمام میماند و کارهای ناتمام مضر است که صورتوضعیتها نیز دچار تعدیل میشود.
وی افزود: متناسب با درآمدها و هزینههای قطعی، کارهای نیمه تمام در اولویت دیده شود، مثل پل شهدای خلبان یا پروژههای کلیدی که در شهر داریم و پروژههای جدید که درآمد و خرج قطعی دارند نیز کنارشان بگذاریم.
درآمدهای قطعی و غیرقطعی
رییس شورای شهر کرمان گفت: برای درآمدهای غیرقطعی نمیگوییم پروژه تعریف نکنیم اما سال آینده باشد و باید ریز پروژهها را دقیق مشخص کنند و ریز پروژهها به معنای بستن دست شهرداری نیست؛ ما پیش بینی میکنیم بعدا اتفاقی افتاد، پروژه حیاتی وجود دارد یا هزینه قطعی لازم باشد، اصلاح بودجه انجام میدهیم.
وی بیان کرد: مثل سال گذشته نباشد که بگوییم ۴۰۰ میلیارد تومان برای تقاطع های غیرهمسطح بعد سه راه شرف آباد هم شروع شود. این نوع کارها قابل توجیه نیست و نمیتوانیم بگوییم سه راه شرف آباد در ذهن ما نبوده و یکباره حادث شده لذا پولی برای آن تصویب شود. الان شروع شده چه درست چه غلط باید تمام شود اما قابل پیش بینی بوده است.
رییس کمیسیون بهره وری، هوشمندسازی و شفافیت شورای اسلامی شهر کرمان هم گفت: با توجه به همه عقب ماندگیهایی که هست، نگرانیها نیز قابل تامل است و پارسال هم در تنظیم بودجه این نگرانی را داشتیم ولی با همت خوب شهرداری که به خودشان جرات توفان را دادند و این اعتماد به نفس در حرکت عظیم تا آخر امسال ۹۰ درصد محقق میشود.
هزینهکرد عوارض برای مردم شفاف سازی شود
محمدصادق تقوی افزود: بخشی از موضوعات را ما دنبال نکردیم، قطعا اگر همراهی و مشارکت مردم را داشته باشیم جهش تولید را به همراه خواهد داشت و یکی از موضوعات بحث شفافیت است. به گفته این عضو شورا، خیلی از مردم عوارضی را که پرداخت میکنند از عوارض خودرو تا عوارض شهرداری باید بدانند دقیقا در کدام نقطه هزینه میشود.
وی گفت: همانطور که در افتتاح پروژههای شهری بارها بیان شده مردم بدانند این کارهای عمرانی به دلیل مشارکت آنها در پرداخت عوارض است ولی متاسفانه در حوزه ممیزی نتوانستیم اتفاق مثبتی را رقم بزنیم؛ در حوزه شفافیت اگر مردم بدانند کجا هزینه میشود قطعا دنبال آبادی، زیبایی و رفاه شهروندی هستند.
این عضو شورا با اشاره به تلاش شهرداری برای وصول درآمدها افزود: در صورتی که به حقوق کارکنان شهرداری توجه و این زنجیره تکمیل شود، این زنجیره دست مردم را خواهد گرفت.
وی گفت: یکی از داراییهای شهرداری که بارها گفتیم پلاک ۲۹۷۵ و یکی از املاکی است که در حوزه مولدسازی میتواند ارزشمند باشد و از جنبههای مختلفی کاربرد دارد یا در حوزه بندر خشک میتوان سرمایه گذاری کرد ولی متاسفانه در حال تصرف است و در تعهدات نیز باید جوابگو باشیم.
پیشنهاد افزایش سقف بودجه تا ۱۴ هزار میلیارد تومان
تقوی ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری و تفکیک هنوز بستر مناسب آماده نشده یا کمتر آماده شده و درگیر بروکراسی اداری است، همچنین شهرداری اموال خوبی دارد که میتواند به سمت مولد سازی برود و با تعامل خوبی که بین استانداری، نمایندگان مجلس، شهرداری و شورای شهر وجود دارد حتی میتوانیم این همت بلند را داشته باشیم که سقف بودجه را تا ۱۴ هزار میلیارد تومان ببریم.
وی گفت: همه موضوعات در قدرت چانه زنی، مذاکره، همدلی و همراهی امکان پذیر است، در حوزه لوایح عوارضی که ۳۶.۸ درصد افزایش دادیم برای خیلی از این موضوعات امکان مذاکره و چانه زنی است و در حوزه هوشمندسازی و اصلاح فرآیندها اگر به دنبال رضایت شهروندان باشیم قطعا برای گرفتن پروانه، ساخت و ساز و حوزه انبوه سازان شاهد فعالیت خواهیم بود.
این عضو شورای شهر کرمان افزود: پیشنهاد دارم سقف بودجه را بالاتر ببینیم و با توجه به اینکه همکاران شهرداری ثابت کردند که میتوانند، این اعتماد را داشته باشیم و ما معکوس امسال عمل کنیم؛ یعنی اگر قرار است متمم داده شود حتی تا سقف ۱۴ هزار میلیارد تومان ببندیم، در ۶ یا سه ماه رفتار بودجه ای را پیش بینی کنیم و اگر امکان پذیر نبود بعد اصلاحیه بزنیم و روند کاهشی داشته باشد.
نایب رییس شورا هم گفت: یکی از افتخارات دوره ششم شورا بودجه بوده که به صورت واقعی دیده شده است و تلاش جانانه ای در شهرداری برای تحقق این بودجه در سه سال گذشته صورت گفته که جا دارد تشکر کنیم.
محمدرضا کُمساری افزود: امید داریم پایان امسال هم با تحقق بالای ۹۰ درصد مهر تایید دیگری برای عملکرد دلسوزانه کارکنان شهرداری زده شود، هرچند بالای ۸۰ درصد تحقق به معنای موفقیت است.
لزوم نگاه باز برای جبران عقب ماندگیها
وی بیان کرد: اگر نگاه ما این باشد که عقب افتادگیهای گذشته شهر کرمان جبران شود باید نگاه ما باز باشد و فضا را انقباضی مدیریت نکنیم. بنای من اعتماد به نیروهای زحتمکش و متخصص شهرداری بوده البته اعتماد آگاهانه نه اینکه در توهم به سر ببریم چون بودجه اصلی ترین وظیفه شورا بعد از انتخاب شهردار است و تصویب بودجه و نظارت بر آن بسیار اهمیت دارد.
این عضو شورا گفت: حق شهر کرمان براساس مصادیق مختلف بیشتر این از است که از ارزش افزوده منتفع شود و شهرداری با توجه به بررسی صورت گفته مبلغ مربوط به سال آینده را افزایش داده که یکی از منابع پایدار در حوزه نقدی است.
وی افزود: در حوزه تفکیک، پیش بینی این است که بالای ۹۵ درصد محقق میشود و نشان میدهد هرجا به نیروی متخصص خود در شهرداری اعتماد کردیم البته در فضای عاقلانه و منطقی جواب گرفتیم؛ اگر امروز فضای شهر کرمان را با شهرهای شیراز و اصفهان مقایسه میکنیم جدای از مسائل جمعیتی و رشدی که قبلا صورت گرفته باید تلاش خود را چند برابر کنیم و حرکت جهادی اینجا معنا میشود.
کمساری گفت: موافق مبلغ پیشنهادی هستم و در تایید پیشنهاد دیگر عضو شورا (تقوی) اگر هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند و در پروژههای عمرانی دست ما باز باشد، امکان پذیر است.
وی افزود: در مورد هزینههای جاری نیروهای شرکتی شهرداری کرمان دو برابر شهرداری یزد است و شهرداری که به مروز زمان فربه شده، هزینههایش بالا میرود و بعضی موارد از پایه و اساس بالا رفته است.
نایب رییس شورای شهر کرمان گفت: شهرداری کرمان ظرفیتهای فراوانی دارد و اگر با انگیزه مضاعف به فعالیت خود ادامه دهند این مبلغ پیشنهادی قابل تحقق است و مسیر رشد برای شهر کرمان نیز فراهم است.
تحقق ۹۰ درصد بودجه تا پایان امسال
شهردار کرمان هم در توضیحات پایانی گفت: بالای ۹۰ درصد بودجه امسال شهرداری محقق خواهد شد و در این زمینه مشکلی نداریم.
محسن توسیرکانی افزود: برای برخی از بخشهای مالی، بودجهای و بخشهای دستی نیاز به اصلاحاتی داریم و با همت معاونان برنامه ریزی و اقتصادی حتی در ثبت درآمدهای غیرنقدی هر هفته در مناطق ورود میکنیم که دنبال اعداد و ارقامسازی نباشیم کما اینکه الان اگر میخواستیم به آن سمت برویم امروز شاید ۱۰۰ درصد را رد کرده بودیم ولی هنر این است که علاوه بر کارهایی که میکنیم به حوزه اصلاح هم ورود کنیم که در حال رخ دادن است.
وی بیان کرد: شهرداری با قوت و با قدرت هرچه بیشتر در حوزه عمرانی ورود کرده و مردم بازخورد خوبی را میبینند که با اهتمام همکاران ما محقق شده است.
شهردار کرمان با اشاره به بحث تورم واقعی و تورم اسمی گفت: کف تسویه حساب با پیمانکاران در شهر بزرگی که همه آن را به سر ما می زنند ۲ سال است اما امروز ما در شهر کرمان به چه شکل با پیمانکاران کار میکنیم که نقطه قوت است و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
افزایش بودجه سال آینده باید بیشتر باشد
وی افزود: افزایش بودجه باید بیشتر از این باشد چون امروزه باید از روشهای سنتی فاصله بگیریم و همکار من نباید در اتاق خود بنشیند تا هرکسی خواست عوارض خود را بدهد بلکه باید برود دنبال وصول مبالغ ؛ کاری که امسال انجام شد.
تویسرکانی گفت: وظیفه ما تسهیل شرایط پرداخت عوارض برای مردم است. شاید بخشی از درآمدها در اختیار ما نباشد و باید به دنبال درآمد پایدار باشیم که یکی از راههای آن سیستمی کردن فرآیندهاست .
وی ادامه داد: ما یک تناسبی بین زمان و عملیات عمرانی داریم لذا وقتی گفتیم ۲۵ بوستان را بهسازی میکنیم به مرور در حال انجام است.
شهردار کرمان گفت: هیچ نقشی در ارزش افزوده نداریم اما پیگیریهایی شده و خیلی از شهرداریها کاهش داشته اما براساس قانون، پایانه فروشگاهی امسال باید نهایی شود که جهش خوبی در وصول ارزش افزوده دارد و سال آینده همه واحدهای صنفی باید به پایانه فروشگاهی متصل شوند.
تجدیدنظر در جمعیت شهر کرمان
وی افزود: نکته دیگر تجدید نظری که در حوزه جمعیت داشتیم و الان جمعیت شهر کرمان براساس آخرین آمار سرشماری ۱۳۹۵ که الان معیار عمل است بیش از ۶۰۰ هزار نفر است اما چه تعداد اتباع خارجی در کرمان هستند؟ و براساس آمار سرشماری غیررسمی جمعیت کرمان بیش از ۸۰۰ هزار نفر برآورد میشود.
تویسرکانی گفت: بخشی از پروژههایی که اجرا نشده در واقع براساس یکسری اولویت بندی بوده که عموما با هماهنگی شوراست و اعتبار آنها در جای دیگری هزینه شده. همچنین پروژههای عمرانی غالبا با مرکز است، یک اشکال جدی در این زمینه دارم زیرا ما یک شهرداری منطقه را درگیر کارهای بزرگ میکنیم و از بهسازی معابر، خدمات شهری و امور نظافت منطقه خود باز میماند.
وی بیان کرد: با همکاری شورا در حال اصلاح هستیم که جایگاه شهرداری مرکز کجاست و شهرداری منطقه حتی در روشنایی معبر باید گزارش دهد. تسهیل فرآیندها را باید در حوزه درآمدی در دستور کار بگذاریم زیرا مخاطب یک شخص و یک واحد نیست بلکه مجموعهای از پازلهای مختلف در شهرداری است.
شهردار کرمان گفت: به زودی یک تفکیک خوب اراضی در مرکز شهر صورت میگیرد که هم در حوزه درآمدی هم حوزه شهرسازی اتفاق خوبی است.
وی افزود: ابتدا گفتم بودجه سال آینده شهرداری تا سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان بسته شود و این مقدار (۱۲ هزار میلیارد تومان) کف است، چون گفتند ممکن است در هزینهها مشکل پیدا کنیم البته در بررسی جزییات بودجه، موارد لازم قابل اصلاح است.
تویسرکانی گفت: اگر ظرفیتهای شهر را به کار بگیریم و برای مسئولان شهرداری وظیفه تعریف کنیم که دنبال وصول درآمدها باشند با نگاهی که هست بودجه محقق خواهد شد.
به گزارش ایرنا پس از اظهارنظر اعضای شورای شهر کرمان در موافقت یا مخالفت با بودجه پیشنهادی همچنین توضیحات شهردار و معاونان وی، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ شهرداری کرمان به رای گذاشته شد که با هفت رای موافق، سه رای ممتنع و یک رای مخالف به تصویب رسید.
جلسات شورای شهر کرمان برای ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری از عصر امروز (شنبه) آغاز شد و قرار است تا پایان بهمن ماه نهایی شود.