شناسهٔ خبر: 71383792 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

فیلم "موسی کلیم الله" یک دستاورد تازه برای سینمای ایران است

روزنامه نگار و منتقد سینما گفت: فیلم "موسی کلیم الله" به عنوان بهترین فیلم این دوره از جشنواره، در واقع طلوع و درخشش جدیدی برای ابراهیم حاتمی کیا به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

آرش فهیم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن ارائه تحلیل و ارزیابی خود از آثار به نمایش درآمده در چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: واقعیت آن است که این دوره از جشنواره یکی از ادوار ویژه و خاص در تاریخ برگزاری این رویداد به شمار می رود، از این حیث که به هر حال جشنواره‌ای بود که در کشاکش جابه‌جایی دولت و تغییر مدیران فرهنگی و سینمایی به سرانجام رسید.

روزنامه نگار و منتقد سینما افزود: به همین خاطر بنده معتقدم که دوره چهل‌وسوم جشنواره فیلم فجر جزو آن دسته از ادوار این جشنواره محسوب می‌شود که فیلم‌های آن محصول دولت قبل و برگزاری و اجرا از سوی دولت جدید صورت گرفته و لذا محتوای این دوره فیلم فجر را می‌توان برآیند سیاست‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه سینما دانست.

دو رویکرد مهم دولت سیزدهم در رابطه با سینما

وی بیان داشت: دولت شهید ابراهیم رئیسی دو سیاست کلی درباره سینما داشت؛ نخست تلاش برای زنده و احیای سینما در ایران از طریق تنوع بخشیدن به آثار، راه‌ دادن به گونه‌ها و ژانرهای مختلف و توجه به موضوعات و مضامین بر زمین مانده بود. این سیاست‌گذاری در جشنواره چهل‌وسوم نمود بیشتری یافت؛ تقریبا در همه ژانرها و زیر ژانرها آثاری در جشنواره حضور داشت. برخلاف یک تبلیغ سیاسی که القاء می‌کند طی سه سال گذشته، آثار موسوم به سینمای اجتماعی به سمت رکود رفتند، اما درام‌هایی با موضوعات اجتماعی در جشنواره چهل‌وسوم به وفور حضور داشتند.

فهیم ادامه داد: شاید حتی بتوان گفت که چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر از لحاظ آماری جزء کم نظیرترین ادوار این رویداد در زمینه ارائه فیلم با سوژه‌های اجتماعی است. این نشان می‌دهد که تبلیغات سیاسی رواج یافته درباره تضاد سیاستگذاری دولت سیزدهم با تولید آثار اجتماعی، واهی و پوچ بوده است. علاوه‌ بر این، در گونه‌ها و زمینه‌های دیگری چون کمدی، کمدی فانتزی، جنگی و دفاع مقدسی، تاریخی، تاریخی- مذهبی و حتی یک فیلم با رگه‌هایی از ژانر وحشت در جشنواره امسال دیده شد.

وی همچنین گفت: رویکرد دوم در دولت شهید رئیسی، نسل‌سازی در سینما بود؛ طی ادوار اخیر فیلمسازان نسل نو به ویژه فیلم‌اولی‌ها در جشنواره حرف اول را می‌زدند. در چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر نیز این سیاستگذاری بارز بود. شاید جشنواره چهل و سوم، اولین دوره این جشنواره بود که فیلمسازان نسل قبل از انقلاب هیچ حضوری نداشتند و از نسل اول کارگردان‌های بعد از انقلاب هم فقط سه کارگردان یعنی ابراهیم حاتمی کیا، ابوالفضل جلیلی و رسول صدرعاملی در رقابت قرار داشتند. این نکته مهمی است که بدانیم در بخش مسابقه این دوره جشنواره فجر ۱۳ فیلم‌اولی حضور داشتند و دیگران نیز اغلب فیلم‌دومی و فیلم‌سومی بودند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: قبل از جشنواره، برخی منتقدان و کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که امسال در جشنواره فجر غیر از یکی دو مورد، فیلم خوب نداشته باشیم، اما این دوره جزء ادواری از جشنواره فجر بود که آثار خوب و نسبتا خوب و متوسط‌های امیدوارکننده آمار بالایی داشتند. هر چند که فیلم‌های متوسط متمایل به ضعیف، ضعیف و خیلی ضعیف هم در جشنواره حضور داشتند. اگر بخش مسابقه جشنواره فجر، مانند سه دوره اخیر با بیست و دو یا بیست و سه فیلم صورت‌بندی می‌شد، قطعا شاهد یک جشنواره متفاوت می‌بودیم. اما بزرگ و حجیم کردن بخش مسابقه فقط باعث افزایش تعداد فیلم‌های ضعیف شد.

فیلم های شاخص جشنواره امسال

منتقد و مدرس سینما افزود: در مجموع می‌توان گفت که چهل و سومین جشنواره فیلم فجر از نظر حضور آثار تماشایی و با کیفیت، جزء یکی از برترین جشنواره‌ها در ۱۰ دوره اخیر محسوب می‌شود. آثار خوب این دوره جشنواره به انتخاب نگارنده «موسی کلیم‌الله»، «خدای جنگ»، «بچه مردم»، «اسفند»، «پیشمرگ»، «پسر دلفینی۲» و «ناتور دشت» هستند. آثار متوسط و قابل قبول این دوره جشنواره فجر هم عبارتند از: «صیاد»، «شمال از شمال غربی»، «اشک هور»، «شاه نقش»، «۱۹۶۸» و...

وی با بیان این که بهترین اثر این دوره از جشنواره، فیلم جدید ابراهیم حاتمی‌کیاست، ابراز داشت: فیلم «موسی کلیم‌الله؛ طلوع» که در واقع یک طلوع جدید برای کارگردانش است، اثری است که فراتر از سینمای ایران و برترین تجربه در تولید فیلم سینمایی تاریخی- مذهبی به حساب می‌آید.

فهیم یاداور شد: ابراهیم حاتمی‌کیا نشان داد که در 63 سالگی هنوز با انگیزه و خوش‌فکر است. با توجه به سنگین بودن تولید فیلم تاریخی، به علاوه اینکه زمینه تخصصی این کارگردان نیست، بزرگی کار حاتمی‌کیا بیشتر به چشم می‌آید. در واقع فیلم «موسی کلیم‌الله» یک دستاورد تازه برای سینمای ایران است و در تاریخ هنر هفتم کشور ماندگار خواهد شد.

درخشش فیلم"خدای جنگ " در جشنواره چهل و سوم

وی با اشاره به این که یکی دیگر از درخشش‌های چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر «خدای جنگ» است، گفت: خدای جنگ فیلمی است که هر چند عنوان چندان زیبا و با مسمایی برای آن انتخاب نشده اما روایت فیلم برملاکننده یک زیبایی و شکوفایی در صنعت موشکی کشور است. این فیلم ماجرای قهرمان جوانی به نام ابراهیم است که در دوران دفاع مقدس با همت و تدبیر خودش، موجب استقلال و خوداتکایی در تولید موشک نقطه‌زن می‌شود.

وی افزود: حسین دارابی در سومین فیلم سینمایی کارنامه‌اش، موضوعی متناسب باشرایط روز ایران و جهان را تولید کرده است. برگزاری دو عملیات غرورآفرین «وعده صادق» خیلی زود به سینما هم رسید و این فیلم به ریشه و منشاء موشک‌هایی که در این عملیات، قلب اسرائیل را شکافتند پرداخته است.

انتهای پیام