شناسهٔ خبر: 71383447 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تعداد مدارس غیردولتی در سال‌های آینده افزایش خواهد داشت

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه مدارس غیردولتی و مراکز آموزشی غیرانتفاعی یکی از اولویت‌های مهم در راستای تحقق عدالت آموزشی است گفت: یش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده تعداد مدارس غیردولتی در سراسر کشور افزایش یابد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان -

نشست خبری احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش امروز شنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی در این نشست رسانه‌ای اظهار کرد: مبنای آموزش زبان‌های خارجی به سال‌های قبل یعنی ۱۳۷۹ برمی‌گردد. رهبر انقلاب تاکید کردند که باید کار و ابتکار در این خصوص صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه باز طراحی محتوای آموزش زبان‌های خارجی در بستر فرهنگ اسلامی ایرانی انجام شد، عنوان کرد: این بازطراحی می‌تواند در کاهش تداخل فرهنگی و ایجاد الگویی بومی برای تدوین کتاب‌های آموزشی موثر باشد. این جلسه در حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان وزارت ارشاد تشکیل شد. در این جلسه، تاکید شد که لازم است الگوی بومی برای آموزش زبان‌های خارجی بر اساس فرهنگ اسلامی ایرانی طراحی شود تا در آموزشگاه‌های زبان کشور به‌کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در این جلسه مورد توجه قرار گرفت، طراحی الگوی بومی برای آموزش زبان بود، ادامه داد: این الگو باید ویژگی‌ها و چارچوب‌های مشخصی برای برنامه‌های درسی فراهم کند که در قالب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

به گفته محمودزاده، این الگو می‌تواند به آموزشگاه‌های زبان این امکان را بدهد که کتاب‌های درسی خود را متناسب با نیاز‌های فرهنگی و اجتماعی کشور تدوین کنند و در اختیار فراگیران قرار دهند.

محمودزاده ضمن تاکید بر لزوم تقویت آموزش زبان‌های مختلف به‌ویژه زبان‌های غیرانگلیسی گفت: این تنوع زبانی می‌تواند به کاهش تداخل فرهنگی و فراهم کردن فرصتی برای شناخت و درک بهتر دیگر فرهنگ‌ها کمک کند.

محمودزاده اضافه کرد: در این زمینه، پیشنهاد شد که در کلاس‌های آموزش زبان، معلمان با استفاده از مقایسه واحد‌های زبانی و فرهنگی، توانمندی‌های خود را ارتقا دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای پیاده‌سازی این الگو نیاز است که وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت و حتی مجلس به‌طور جدی وارد عمل شوند و از این طرح حمایت کنند. این پروژه، به‌ویژه از نظر مالی نیازمند حمایت‌های گسترده‌ای است.

محمودزاده تاکید کرد: این طرح می‌تواند به کاهش تداخل فرهنگی کمک کرده و در عین حال هویت فرهنگی ایرانی و اسلامی را در فضای آموزش زبان‌های خارجی تقویت کند.

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی ادامه داد: چهار مدل در حال حاضر تدوین شده است که بخشی از آن پس از این رویداد به آموزشگاه‌ها ارائه می‌شود و بخشی دیگر به یک خرد جمعی نیاز دارد که باید در فضای آموزش و پرورش انجام شود و در این راستا باید مجلس و دولت کمک کنند، چرا که برای اجرای این مدل‌ها به هزینه زیادی نیاز داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید برلزوم ایجاد آگاهی بین فرهنگی، تصریح کرد: باید آگاهی لازم را معلمان آموزشگاه‌ها داشته باشند و آنها باید تحت آموزش قرار بگیرند و با این توانمندی در کلاس درس حاضر شوند. همچنین باید در مقایسه و مثال‌های خود به واحد‌های داخلی کشور و مناسبت‌های ملی و مذهبی اشاره کنند.

محمودزاده تأکید کرد: توسعه مدارس غیردولتی و مراکز آموزشی غیرانتفاعی یکی از اولویت‌های مهم در راستای تحقق عدالت آموزشی و تنوع در ارائه خدمات به دانش‌آموزان است.

وی با اشاره به لزوم افزایش مشارکت‌های مردمی در این زمینه گفت: در حال حاضر، مدارس غیردولتی در بسیاری از مناطق کشور به عنوان یکی از ارکان کلیدی در گسترش آموزش با کیفیت محسوب می‌شوند. ما به دنبال راهکار‌هایی هستیم که ضمن حفظ کیفیت آموزش، در گسترش خدمات آموزشی در مناطق کمتر برخوردار نیز تاثیرگذار باشیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی افزود: پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده، با توجه به سیاست‌های جدید، تعداد مدارس غیردولتی در سراسر کشور افزایش یابد. این موضوع نه تنها به تقویت رقابت و کیفیت در نظام آموزشی کشور کمک خواهد کرد، بلکه بستری مناسب برای جذب مشارکت‌های مردمی و خصوصی را فراهم می‌آورد.

محمودزاده در ادامه به برخی از چالش‌ها و مشکلات موجود در این حوزه اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر، نظارت و هماهنگی میان مدارس دولتی و غیردولتی یکی از دغدغه‌های اصلی است. ما در نظر داریم با برنامه‌ریزی دقیق و با ایجاد بستر‌های لازم، این چالش‌ها را مرتفع کرده و به هم‌افزایی بین این دو بخش دست یابیم.

وی همچنین به طرح‌های توسعه‌ای و تغییرات پیش رو در سیاست‌گذاری‌های آموزشی اشاره کرده و گفت: یکی از اولویت‌های سازمان، تقویت آموزش مهارت‌های زندگی و آموزش‌های فرهنگی در مدارس غیردولتی است. این مدارس می‌توانند نقش مهمی در ترویج ارزش‌های انسانی و ملی ایفا کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در پایان گفت: در راستای همکاری‌های بیشتر با بخش‌های خصوصی و نهاد‌های مردمی، باید برای ایجاد فرصت‌های جدید آموزشی و گسترش فرهنگ مشارکت در نظام آموزشی کشور گام‌های مؤثری برداریم.

محمودزاده در خاتمه اظهاراتش گفت: همه این اقدامات در نهایت به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش کشور و همچنین تحقق اهداف برنامه‌های کلان آموزشی جمهوری اسلامی ایران کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/