به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، با فرارسیدن ماه شعبان، تلاشها و تکاپوی شهرداری قم برای آماده شدن همه شرایط میزبانی شایسته از زائرین و مجاوران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران به بالاترین میزان رسید.
انتظار این بود تا نتیجه ماهها برنامهریزی، جلسات فشرده و تشکیل ستاد تسهیلات زائرین و کمیتههای ۱۱ گانه زیرمجموعه آن در نیمه ماه شعبان به ثمر برسد. به لطف خداوند، دعا و عنایت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و همت و اراده همه پرسنل و نیروهای خدمتگزار مدیریت شهری، این مهم تحقق یافت تا موفقیت در این میزبانی انتظارات را برای سال آینده افزایش دهد. همین موضوع دلیل مهمی است تا نهادهای ملی و دولتی در طول یک سال آینده بیش از گذشته به یاری شهرداری قم برای تحقق همه بسترهای برگزاری جشن بزرگ نیمه شعبان در سال ۱۴۰۴ بیایند.
قطعاً بیان تمام آنچه مدیریت شهری در جشن نیمه شعبان سال جاری انجام داد در کلمات نمیگنجد، بنابراین در این گزارش تلاش میشود تا گوشهای از آنچه روی داد و واکنشها در تقدیر این عملکرد منعکس شود.
سید مرتضی سقائیاننژاد، شهردار قم در بازدید از ستاد مرکزی خدمات رسانی شهرداری قم در استودیو رسانهای مسجد مقدس جمکران و در گفتوگو با خبرنگاران ضمن تبریک میلاد صاحبالزمان (عج) اظهار کرد: زائران نیمه شعبان در سایه نگاه امام زمان (عج) به قم میآیند تا از برکات حضور در مسجد مقدس جمکران بهرهمند شوند و همه تلاشها برای فراهم آوردن بهترین شرایط برای این مهمانان و زائران است.
وی خاطرنشان کرد: هر سال نزدیک به ۴ تا ۵ میلیون نفر از سراسر کشور و حتی خارج کشور برای شرکت در مراسم به این مکان میآیند و وظیفه مدیریت شهری است که آسایش و رفاه آنها را تأمین کند که در همین راستا، با توجه به تجارب گذشته، شهرداری قم تلاش کرده که تمامی جوانب تردد و خدماترسانی را مورد توجه قرار دهد.
به گفته شهردار قم برای تسهیل در تردد زائران، حدود ۱۶۰ هکتار از اطراف مسجد جمکران بعضاً به طور موقت آماده شد تا ۵۰ هزار خودرو در آن پارک کنند. همچنین، ۲ هزار تاکسی و ۱۵۰ ون برای جابجایی زائران در نظر گرفته شد و تمام خدمات حمل و نقل رایگان در اختیار مردم قرار گرفت. پنج پارک شهری برای اسکان زائران پیشبینی شده و به دلیل شرایط بارندگی، سولههای بحران و مساجد نیز برای اسکان پیش بینی شده بود. در مجموع، ۸۰۰ موکب در بلوار پیامبر اعظم (ص) برای خدمترسانی به زائران برپا شد که از این تعداد ۷۰ موکب از کشورهایی مانند مصر، تایلند و اندونزی آمدند.
سقائیاننژاد همچنین از اقدامات آمادهسازی شهرداری در طول چند ماه گذشته خبر داد و اظهار داشت: قبل از شروع مراسم، تیمها به شناسایی نقاط ضعف و چالشها پرداخته و با برگزاری جلسات منظم با مسئولین مدیریت شهری، تمام مشکلات شناسایی و رفع شده است. امسال برای تسهیل در شرایط بهداشتی و رفاهی زائرین نیمه شعبان، یکی از زیرگذرهای عرضی بلوار پیامبر اعظم با ۵۲ چشمه افتتاح شد و در سال آینده نیز ۳ زیرگذر دیگر در این منطقه به بهرهبرداری خواهد رسید تا نیازی به سرویسهای بهداشتی سیار نباشد.
عملکرد شهرداری قم در آماده سازی بسترهای برگزاری جشن بزرگ و میلیونی نیمه شعبان مورد تقدیر امام جمعه قم و امام جمعه پردیسان نیز قرار گرفت.
در آستانه برگزاری مراسم نیز آیت الله سید محمد سعیدی امام جمعه قم و حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حامدی در بازدید میدانی از مسیر پیادهروی نیمه شعبان، از اقدامات و خدمات شهرداری قم در جشن بزرگ نیمه شعبان که با همراهی مدیران شهرداری قم برگزار شد، از بخشهای مختلف خدمت رسانی از جمله مواکب فرهنگی، خدمت رسانی در حوزه رسانهای، وضعیت ترافیکی و خدمات حمل و نقلی شهرداری قم بازدید کردند.
در این بازدیدها ائمه جمعه قم از خدمترسانی مطلوب و نظافت ویژه مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) و رینگ مسجد مقدس جمکران توسط نیروهای خدوم شهرداری قم، تقدیر کردند.
تمام ظرفیتهای دولت باید پای کار نیمه شعبان بیاید
از سوی دیگر حجت الاسلام والمسلمین قاسم روانبخش، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در روز نیمه شعبان با حضور در مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) و مسجد مقدس جمکران از ستادهای حمل و نقل و ترافیک، ستاد مرکزی و ستاد اطلاعرسانی شهرداری قم بازدید کرده و از آخرین روند خدمترسانی به زائرین مطلع شدند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در این بازدید با بیان اینکه تمام دولت باید پای کار نیمه شعبان قم بیاید، تصریح کرد: شهرداریهای شهرهای اطراف قم باید به کمک قم بیایند تا فشار حجم زائرین به مردم قم وارد نشود.
وی تاکید اذعان داشت: یک زائر که از حرم حضرت معصومه (س) به سمت مسجد مقدس جمکران بیاید، از خدمات شهرداری قم مطلع خواهد شد. در شب نیمه شعبان یک میلیون زائر توسط اتوبوسها جابجا شدهاند، قطعاً طی سه روز جشن نیمه شعبان بیش از چهار میلیون زائر در مسجد مقدس جمکران حضور پیدا کردهاند.
حجتالاسلام قاسم روانبخش در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به اقدامات شهرداری قم در تسهیل رفتوآمد زائران و مدیریت شرایط حمل و نقلی اظهار کرد: هر سال شاهد نظم بیشتر در مدیریت این مراسم هستیم و طی سال جاری شهرداری قم با طراحی دقیق و اجرای منسجم، نقش مهمی در کاهش مشکلات ترافیکی و رفاه زائران ایفا کرد.
وی با بیان اینکه پیشبینی و توسعه پارکینگها یکی از اقدامات مهم شهرداری بوده است، افزود: طی سال جاری پارکینگهایی در نقاط مختلف مسیر پیشبینی شد تا زائران بتوانند خودروهای خود را در نزدیکترین محل به بلوار پیامبر اعظم (ص) متوقف و با سهولت بیشتری در مسیر پیادهروی حضور پیدا کنند.
نماینده مردم قم در مجلس از طراحی ویژه ورودیهای بلوار پیامبر اعظم (ص) خبر داد و خاطرنشان کرد: این ورودیها به نحوی طراحی شده است که زائران پس از پارک خودرو، بدون ازدحام و مشکل به مسیرهای اصلی زیارت هدایت شوند، این اقدام بهویژه در شرایط بارندگی و لغزندگی مسیر نقش مؤثری در سهولت تردد داشت.
روانبخش توجه به شرایط جوی را از دیگر نکات قابل توجه در اقدامات شهرداری دانست و تصریح کرد: با وجود بارندگی و گلآلود شدن بعضی مسیرها، شهرداری توانست شرایطی را فراهم کند که زائران کمترین مشکل را داشته باشند و این نشان از آمادگی بالای مجموعه مدیریت شهری دارد.
وی ضمن تقدیر از خدمات شهرداری در ساماندهی تردد زائران و آمادهسازی امکانات، این اقدامات را از مصادیق تعظیم شعائر دینی دانست و تأکید کرد: خدمت به زائران امام زمان (عج) در شهر مقدس قم اجر مضاعف دارد و شهرداری با تلاشهای خود در این زمینه به خوبی وظایفش را انجام داد.
حضور میلیونها زائر در نیمه شعبان نیازمند حمایت جدی دولت است
همچنین حجت الاسلام سید علی اکبر اجاق نژاد، تولیت مسجد مقدس جمکران، در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت نیمه شعبان و ولادت حضرت بقیه الله (عج) اظهار داشت: مسجد جمکران که به نام حضرت ولی عصر (عج) شناخته میشود، در این روزها پذیرای زائرانی از اقصی نقاط ایران و کشورهای مختلف دنیا است؛ این مکان مقدس به عنوان مقصدی برای همه مسلمانان و حتی پیروان سایر ادیان و مذاهب شناخته میشود.
وی در ادامه اظهار کرد: در کنار حضور مردم که همواره در میدان هستند، اگر دولت از نظر امنیتی، شهری و پشتیبانیهای سیاسی کمک نکند، مدیریت این حجم از زائرین دشوار خواهد بود؛ دولت باید در تأمین امکانات ضروری برای این جمعیت عظیم نقش پررنگی داشته باشد.
تولیت مسجد جمکران با بیان اینکه مسئولین دولتی تا کنون همواره در این ایام همکاری داشتهاند، گفت: امید است این حمایتها ادامه داشته باشد؛ در این مدت حضور میلیونی زائران، جز خیر و خدمت از هیچیک از مسئولین دیده نشد.
تولیت آستان مقدس مسجد جمکران در مراسم اختتامیه جشنهای نیمهشعبان که در این مسجد مقدس برگزار شد با اشاره به اینکه سپاه پاسداران، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی، بسیج، شهرداری، دستگاههای امدادی و درمانی، صدا و سیما، رسانههای جمعی و گروههای مختلف مردمی نقش پررنگی در برگزاری این جشن میلیونی داشتند، تصریح کرد: همه اقشار جامعه دست به دست هم دادند تا این جشن بزرگ به بهترین شکل برگزار شود؛ علما با موعظههای سازنده، مداحان بزرگوار از شهرهای مختلف، و نیروهای خدماتی و امنیتی، همگی سهم مهمی در برگزاری این مراسم ایفا کردند.
وی با اشاره به اینکه طبیعتاً برگزاری چنین جشن عظیمی با میلیونها زائر نقصهایی خواهد داشت، بیان کرد: ما پذیرای نقدهای سازنده هستیم تا در سالهای بعد جشن میلیونی نیمه شعبان را با شکوه و عظمت بیشتری برگزار کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین احمدی، معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در حاشیه بازدید از ستاد مرکزی تسهیلات زائرین شهرداری قم در مسجد مقدس جمکران، اظهار کرد: شهرداری قم در طول سال و به ویژه در ایام نیمه شعبان خدمترسانی بسیاری به مردم و زائرین انجام میدهد.
وی با اشاره به اینکه پاداش زحمات این چنینی با صاحب نیمه شعبان است، مطرح کرد: در ایام اربعین حسینی از حدود سه ماه قبل تمام ظرفیتهای ایران و عراق به حالت آمادهباش در میآید.
معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران اضافه کرد: در مقایسه ایام اربعین با نیمه شعبان به مظلومیت شهرداری قم پیخواهیم برد چراکه با ظرفیتهای محدود و دست تنها باید از میلیونها زائر نیمه شعبان پذیرایی کنند.
سید محسن میرهادی، مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم نیز در جریان برگزاری جشن بزرگ نیمه شعبان در گفتوگو با خبرنگاران گفت: برای خدمترسانی مطلوبتر حدود سه هزار نفر از نیروهای خدمات شهری در دو شیفت ۱۲ ساعته در حالت آمادهباش قرار داشتند.
وی با بیان اینکه از دو ماه قبل آسیبشناسی پیرامون مسجد مقدس جمکران انجام شد، عنوان کرد: در محور اصلی بلوار ظهور و امام حسن عسگری (ع) آمادهسازی شد و در اختیار زائرین قرار گرفت.
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه برای خدمترسانی مطلوبتر حدود سه هزار نفر از نیروهای خدمات شهری در دو شیفت ۱۲ ساعته در حالت آمادهباش قرار داشتند، خاطرنشان کرد: در طول مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) تعداد ۸۰۰ ایستگاه تجمیع شده صلواتی و فرهنگی قرار گرفته بودند که شهرداری قم به این مواکب خدمت رسانی کرد.
میرهادی با اشاره به اینکه همچنین در حوزه تخلفات شهری، نظم و انضباط پیرامون مسجد مقدس جمکران دنبال شده است، یادآور شد: چادر خوابهایی پیرامون مسجد مقدس جمکران داشتیم که با توجه خطرات احتمالی با اطلاعرسانی لازم جمعآوری و به اسکانهای رایگان منتقل شدند.
وی با بیان اینکه امسال حدود هزار و ۴۳۴ چشمه سرویس بهداشتی در سطح شهر فعال است، گفت: از این تعداد ۶۶۶ چشمه در مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) و رینگ اصلی مسجد مقدس جمکران است.
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه چشمههای سرویس بهداشتی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است، بیان کرد: در زیرگذری که در عمود ۵۱ احداث شده است، ۵۰ چشمه سرویس بهداشتی وجود دارد که تسهیل تردد و سرویسدهی به موکبها را دنبال میکند.
میرهادی اضافه کرد: رویکرد مدیریت شهری افزایش این زیرگذرها است که دو مورد آن تا سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه ۲۴ ایستگاه آتش نشانی در حالت آمادهباش بودند، اظهار کرد: در بحث حمل و نقل عمومی نیز شب گذشته ۲۰۰ دستگاه اتوبوس خدمترسانی به زائرین را دنبال میکردند.
بدون شک این رویداد بزرگ و این میزبانی میلیونی بدون نقص نخواهد بود اما نیروهای شهرداری قم از پاکبان و باغبان گرفته تا مدیران و کارکنان تمام تلاش خود را کردند تا زائران مسجد مقدس جمکران در شرایط خاص آب و هوایی بتوانند بهترین بهره را از اوقات معنوی نیمه شعبان ببرند. به طور قطع اگر حمایت دولت و استقرار زیرساختهای دائمی اطراف مسجد مقدس جمکران شکل بگیرد، شیرینی این میزبانی بسیار بیشتر خواهد شد.