همشهری آنلاین: سرهنگ زینیوند درباره وضعیت حمل و نقل سطح شهر تهران گفت: توسعه و بهبود حمل و نقل عمومی، افزایش تعداد ناوگان اتوبوسرانی و مترو، بهبود کیفیت خدمات و کاهش زمان انتظار مسافران می تواند شهروندان را به استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب کند و در نتیجه باعث کاهش ترافیک شهری شود.
وی افزود: با توجه به افزایش سفر های روزانه از سال ۱۳۹۳ (۱۸ میلیون سفر) تا ۱۴۰۰ (حدود ۲۰ میلیون سفر) در پایتخت و ترافیک در اواخر سال، استفاده از مترو، اتوبوس و تاکسی ها می تواند گزینه مناسبی برای تردد شهروندان باشد.
رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: با افزایش جمعیت و توسعه شهری، تهران با چالش های متعددی در حوزه ترافیک و حمل و نقل مواجه است،۴۳ درصد از اهداف سفر های روزانه شهر تهران مربوط به سفر های شغلی، ۱۹ درصد از اهداف مربوط به سفر های تفریحی، ۱۸ درصد از آن مربوط به سفر های آموزشی، ۱۳ درصد از اهداف آن مربوط به خرید و ۷ درصد از آن به سایر اهداف مرتبط می شود.
با توجه به آمار و اطلاعات به دست آمده، اهمیت توسعه و بهبود سیستم حمل و نقل عمومی و تشویق شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی بیش از پیش احساس می شود.
سرهنگ زینی وند در خصوص سهم انواع وسائل نقلیه در ایجاد ترافیک اوج صبح (به استثنای مترو) ادامه داد: بیشترین درصد از ترافیک تهران مربوط به وانت بارها و خودرو های شخصی با ۷۱ درصد و به ترتیب:
اتوبوس واحد ۳ درصد، انواع تاکسی ۲۰ درصد، سایر وسایل ۴ درصد و موتورسیکلت ۲ درصد است. بنا بر آمارها حدود یک و نیم میلیون خودرو روزانه وارد شهر تهران می شوند که ظرفیت محدود تهران قطعاً گنجایش این حجم از خودرو را ندارد.