به گزارش ایسنا، محمدمحسن صدر - معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران ایران در گفتوگو با ایسنا، درباره مهمترین برنامهها و پروژههای پیشروی این سازمان طی ماههای آینده اظهار کرد: پروژههای اصلی یا تکالیفی را وزارت ارتباطات بر عهده سازمان فناوری اطلاعات گذاشته و باید انجام بدهیم؛ ابر دولت یکی از پروژههای بزرگ دولت است که باید زیرساخت یکپارچه ابری برای استقرار کل دستگاه دولتی ایجاد شود و قرار است این پروژه از طریق مشارکت با بخش خصوصی انجام شود.
وی افزود: سپس مطابق احکام برنامه، ارزیابی و نتایج منتشر و مشخص میشود که برخی دستگاهها باید دادههای خود را به سیستم دولت منتقل کنند یا دادههای خود را نگه دارند و در ادامه زیرساختشان را به پلتفرم ابر متصل کنند. این یکی از پروژههای بزرگ کشور است که در حوزههای یکپارچه سازی، امنیت، نگهداری درست از داده و ارائه سرویسهای متنوع بسیار اثرگذار است.
او ادامه داد: پروژه بعدی در دستور کار، بحث دولت الکترونیکی و تکمیل خدمات دولت الکترونیکی است تا مردم بتوانند از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یا اپلیکیشنی جامعی که شکل میگیرد، همه خدمات یکپارچه دولت را با ارائه کد ملی دریافت کنند. در حال حاضر این پنجره وجود دارد و حدود ۵۹ میلیون نفر از مردم ایران از این امکان خدمات دریافت کرده و از این طریق به دستگاههای مختلف دسترسی دارند اما ما به این دنبال هستیم که خدمت را تا مرحله آخر پیگیری کنیم و به عبارتی لاگ سیستم را بگیریم و مطمئن شویم که مردم خدمت را دریافت کردهاند.
صدر توضیح داد: به عبارتی کاربری از طریق پنجره واحد به سوی هر دستگاهی رفت باید در انتها خدمت مورد نیازش را دریافت کند و بعد نظر بدهد که آیا خدمت مذکور را دریافت کرده یا خیر. این اقدام سبب افزایش مشارکتپذیری مردم در خدمات دولت میشود و در مقابل ما هم میدانیم کدام دستگاهها خدمت بهتری ارائه میدهند.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حوزه خدمات دولت الکترونیکی بحث مدارک را نیز داریم، تصریح کرد: در حال حاضر هنگام مراجعه به یک دستگاه به مدارک بسیاری نیاز است اما با مراجعه افراد به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، میتوان یک بار برای همیشه در قسمت پروفایل مدارک اصلی را مشاهده و سپس اصالتسنجی کرد تا براساس آن سایر دستگاهها دیگر مدارک را دریافت نکنند. این یکی از موضوعاتی است که مردم با چالشهایی در مواجهه با آن روبرو هستند، بنابراین به دنبال این هستیم که این موضوع را حل کنیم.
وی ادامه داد: موضوع دیگر خدمات پرکاربردی است که مردم از بخشهای مختلف دولتی دریافت میکنند که براساس برنامه هفتم توسعه باید هر سال ۲۰ درصد از آن خدمات هوشمند شود؛ این موضوع را هم در دستور کار خود قرار دادهایم تا با همکاری سازمان استخدامی روند به گونهای ادامه یابد که خیالمان راحت باشد و مردم از ابتدا تا انتها در اکوسیستم هر دستگاهی خدمات را به صورت کامل الکترونیکی و هوشمند دریافت کنند.
مهم ترین برنامه های وزارت ارتباطات برای رفع ناترازی انرژی
به گفته صدر پروژه دیگری که در دستور کار قرار دارد، ناترازی انرژی است و وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات برنامه ملی رفع ناترازی انرژی را با کمک وزارت نفت، نیرو و سازمان برنامه بودجه پیشنهاد دادند تا با استفاده از ابزارهای هوشمند و سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات برای هر فردی یک پروفایل انرژی درست شود و همه اشتراکات آب، برق و گاز و موارد دیگر در حوزه انرژی، مرتبط با پروفایل گفته شده، مشخص شود تا افراد تکلیف خود را بدانند و در آن اعتبار انرژی به افراد داده شود.
وی ادامه داد: بر این اساس افرادی که به میزان مصرفشان از اعتبار انرژی استفاده میکنند، میتوانند مازادش را در بازار عرضه کنند. یعنی اگر کسی صرفهجویی کرد، از محل صرفهجویی درآمدی برای او ایجاد میشود و شخصی هم که مازاد مصرف دارد، میتواند از بازار آن را بگیرد. با این روش پیشبینی ما این است که هم مردم بین ۱۵ تا ۲۰ درصد صرفه جویی کنند و هم سامانههای دیگری که برای صنایع درنظر گرفتهایم بین ۲۵ تا ۳۵ درصد صرفهجویی ایجاد کنند.
درحال حاضر شاید بسیاری از سازمانهای ما به بلوغ کافی نرسیده اند، اگرچه در این سالها اتفاقات خوبی رخ داده اما باید در این زمینه به آنها کمک کنیم.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تأکید کرد: بسته کاملی پیشنهاد دادهایم و در حال پیشبرد آن هستیم و امیدواریم هرچه زودتر سامانههای مربوطه و در نتیجه آ حکمرانی داده برقرار شود.
وی با بیان اینکه علاوه بر موارد گفته شده یکی از پروژههای ما ایجاد فریم ورک استاندارد یا چارچوب استاندارد تولید نرمافزار یا توسعه نرمافزار در کشور است، تاکید کرد: درحال حاضر استاندارد یکپارچه را نداریم و برخی از کشورهای دنیا که متولی هستند، این کار را انجام دادند؛ این چارچوب هم در دستور کار قرار گرفته و مقدماتش را فراهم میکنیم که درصورت پیادهسازی بهای تمام شده تولید نرمافزار پایین میآید و هم زمان تولید نرمافزار به شدت کاهش پیدا میکند چون بیشتر کدهای رایج و مشترک را در یک جایی بارگذاری میکنیم و افراد میتوانند آن را دانلود و استفاده کنند.
معاون وزیر ارتباطات امنسازی و صیانت از دستگاهها را از دیگر تکالیف اساسی سازمان فناوری اطلاعات ایران عنوان و تصریح کرد: این موضوع یکی از احکام برنامه هفتم توسعه است؛ براساس ماده ۱۰۳ بند الف آن، تکالیفی داریم که در معاونت امنیت سازمان فناوری اطلاعات برنامهریزیهای خوبی انجام و شاخصها مشخص شده که طبق شاخصها دستگاه را ارزیابی میکنیم و با کمک خودشان، کاربرها یا اپراتورهای امنیت خصوصی خدمات امنیتی را به آنها ارائه میدهیم که خیالمان راحت شود به طور مثال دستگاهها در وضعیت امنی قرار دارند.
وی در ادامه بر حمایت از بخش خصوصی و همکاریهای انجام شده تاکید و اظهار کرد: منابع دولت محدود بوده و بخشخصوصی هم بخشی از توان حاکمیت و اجرایی کشور است که حتما باید به کار گرفته شود و کارها را نسبت به بخش دولتی راحتتر انجام میدهد. ما در دو گام تلاش میکنیم از این بخش مانند طرحریزی، برنامهریزی، ارزیابی و نظارت استفاده کنیم؛ به عبارتی فرآیندهای خود مانند ارزیابی مراکز داده دولتی، ارزیابی محصولات نرمافزاری و حوزه امنیت را عمدتاً با بخش خصوصی انجام دادهایم و در حال انجام هستیم و این وظیفه را بیشتر به آن سمت میبریم.
وی در این باره توضیح داد: در این راستا تفاهم نامهها و قراردادها و امکاناتی را برقرار میکنیم که سازمان نظام صنفی رایانهای کشور و کمیسیونهای ذیل اتاق بازرگانی یا سایر بخشهای خصوصی، از طریق فراخوان میآیند و در پروژههای بزرگ مانند ابر دولت مشارکت میکنند. بنابراین در همه ابعاد یا برنامههایی که در سازمان فناوری اطلاعات داریم، با تکیه بر بخش خصوصی که اهلیت انجام کار را داشته باشند، پیش میرویم.
صدر با اشاره به موانع موجود در پیشبرد پروژه دولت هوشمند گفت: مسئله اول بلوغ سازمانی است؛ در حال حاضر شاید بسیاری از سازمانهای ما به بلوغ کافی نرسیدهاند اگرچه در این سالها اتفاقات خوبی رخ داده اما باید در این زمینه به آنها کمک کنیم. همچنین باید مقاوت دستگاه را کم کنیم؛ به طور مثال ممکن است برخی دستگاهها در پروسه الکترونیکی کردن خدمت موانعی مانند عدم وجود نیروی متخصص کافی داشته باشند که باید به این موارد توجه کنیم.
او ادامه داد: در زمینه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم باید گفت که استقبال خوب است و نزدیک ۵۹ میلیون کاربر ایرانی از آن استفاده و تا به حال به آن مراجعه کردهاند که این بیانگر روند خوب آن است و تکمیل خدمات باعث میشود، ادامه روند آن رو به رشد باشد. اما اینکه چه سازمانهایی پیشتاز هستند و توانستهاند خدمات خود را ارائه بدهند، باید گفت برخی دستگاهها مانند آموزش و پرورش، تأمین اجتماعی و مالیات خدماتشان پرتکرار است و مردم به آنها بسیار رجوع میکنند و از طریق این پنجره جزو چندتای اول هستند اما ما یک رتبهبندی سالیانه هم داریم که در آینده اعلام میشود.
پیشبینی بستههای حمایتی در راستای تقویت پیامرسانهای داخلی
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مهمترین برنامههای وزارت ارتباطات و این سازمان برای حمایت از پیامرسانهای داخلی چیست، تصریح کرد: حمایت از پیامرسانهای داخلی تکلیف است و همه این تکلیف را پیگیری میکنیم چراکه آقای رئیس جمهور و وزیر محترم تأکید ویژه دارند که بستههای حمایتی در راستای تقویت پیامرسانهای داخلی پیشبینی شود.
او ادامه داد: البته در حال حاضر بستههایی از قبل بوده و دوباره بسته ویژهای که عمدتا برای تأمین نیازشان در زیرساختهای خود بوده، در نظر گرفته شده است که به مرور و در شرایط نیاز جدیدی که اعلام شود، به آنها کمک خواهد شد. اما نکتهای در دوره جدید مورد توجه وزیر ارتباطات است، بحث توانمندسازی پیامرسانهاست تا به یک بلوغ اقتصادی نیز برسند و خدمات پایه پرکاربرد دولت هم از این طریق ارائه شوند، چراکه زمانی موفق خواهند شد که تعداد مراجعات مردم به آنها بیشتر شود. همچنین اخیرا هم در شورای عالی فضای مجازی بستهای در راستای تقویت بیشتر پیامرسانها و شکلگیری اکوسیستم تولید محتوا در نظر گرفته شد.
وی با بیان اینکه اگر محتوای فاخری وجود نداشته باشد، مراوده در سطح پیامرسانها پایین میآید افزود: اما با این بسته حتی تولیدکننده محتوا هم میتواند سهمی از درآمد داشته باشد و پیامرسان هم در تعامل با اپراتور از محل دیتا و مراودات فیمابین درآمدی کسب کند. به صورت کلی درحال حاضر تعداد کاربران پیامرسانها خوب است و قابل ملاحظه است.
صدر با اعتقاد به اینکه بحث دیپلماسی فناوری و ارتباط با کشورهای دنیا امری است که در دوره جدید وزارت ارتباطات بر آن تأکید بسیاری دارد تصریح کرد: سازمان فناوری اطلاعات ایران در حوزههای فعالیتش مانند توسعه دولت الکترونیکی، تعامل برای ایجاد زمینه فعالیت بینالمللی برای کسبو کارها و در حوزه بین المللی هم با توجه به معاونت سیاسی سازمان همکاریهایی انجام میدهد.
معاون وزیر ارتباطات گفت: به طور مثال ما به کشورهایی مانند عربستان، کره جنوبی و کشورهای حوزه خلیج فارس مانند قزاقستان سفرهایی داشتیم و قرار شد در حوزه مختلف همکاریهایی داشته باشیم. در زمینه حضور در اتحادیه آی تی یو، به نیابت از وزارت ارتباطات و دولت جمهوری اسلامی عضو هستیم و برنامه مدون و خوبی را پیگیری میکنیم و به دنبال این هستیم زمینه صدور خدمات فناوری را برای بخش خصوصی فراهم کنیم و به عبارتی پل ارتباطی باشیم تا بخش خصوصی بتواند در حوزه بینالمللی هم ارائه خدمت انجام دهد.
به گفته او این هم به لحاظ واردات ارز و فروش خدمات بینالمللی و هم صادرات محصول و خدمات امکان ویژهای به وجود میآورد و دسترسی اینها به بازارهای بینالمللی و حضورشان در پروژههای بزرگ مهیا میشود، زیرا هر چقدر بتوانیم تجربه بینالمللی برای جوانهای کشورمان فراهم کنیم امکان توسعه بیشتر وجود خواهد داشت.
انتهای پیام