شناسهٔ خبر: 71373397 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

رشد ۱۰درصدی تولید لوازم خانگی علیرغم رکود صنعت - اکونیوز

اقتصاد ایران: بررسی وضعیت تولید در صنعت لوازم خانگی از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، بیانگر رشد ۱۰ درصدی در این صنعت نسبت به مدت مشابه است با اینکه این صنعت در رکود به سر می برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، تولیدکنندگان لوازم خانگی هر چند با مشکلات عدیده ای در حوزه تولید دست و پنجه نرم می کنند اما بررسی آمارها نشانگر رشد ۱۰ درصدی در حوزه تولید و بهبود وضعیت صادرات است.

تولیدکنندگان با مسائلی از جمله، ناترازی انرژی با قطعی مکرر گاز و برق، تعدد سامانه ها در ثبت سفارش مواد اولیه، طولانی بودند فرایند تخصیص و تامین ارز، افزایش هزینه های جاری و موضوع قاچاق روبرو هستند.

هر چند موضوع ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی در راستای حمایت از تولیدات داخلی از سال ۱۳۹۷ به کشور تصویب شد اما همچنان شاهد حضور لوازم خانگی با برندهای خارجی در بسیاری از فروشگاه ها هستیم که از مبادی قاچاق وارد کشور شده است.

کالاهای قاچاق به خاطر حذف هزینه های ورودی گمرکی، بیمه، مالیات، هزینه های جاری و سایر موارد گاهی ارزان تر از کالای با کیفیت ایرانی عرضه می شود و این امر به خاطر نبود رقابت پذیری سازنده، باعث بروز مشکلاتی برای صنعتگران و تولیدکنندگان در این عرصه شده است.

ابراهیم شیخ معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت ۱۶ بهمن ماه در نشستی با اصحاب رسانه درباره ممنوعیت واردات لوازم خانگی عنوان کرد که سیاست ما در وزارت صمت، رقابت پذیرتر کردن کالاهای ایرانی با رقبای خود در عرصه بین المللی است در همین راستا ممنوعیت واردات کالا معنا ندارد.

به گفته وی، اکنون عمده قطعات لوازم خانگی وارداتی است اما در کنار آن فناوری ها نیز وارد کشورمان می شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست ما افزایش مقیاس تولید است بیان کرد که امسال بیش از ۱۰ درصد تولید لوازم خانگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده و ما در حال رسیدن به تکنولوژی ها و فناوری های بومی در حوزه لوازم خانگی هستیم.

سهم ۲ میلیارد دلاری قاچاق از بازار لوازم خانگی

«امید فاضلی‌نیا» دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران درباره آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی  اظهار داشت: 2 میلیارد دلار از حدود بازار هفت میلیارد دلاری لوازم خانگی در ایران در اختیار کالای قاچاق است؛ یعنی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی را محصولات خارجی که به صورت قاچاق وارد کشور شده اند، در اختیار دارند.

وی با انتقاد از اینکه مبارزه با قاچاق در این حوزه جدی گرفته نمی شود، این نکته را یادآور شد که این در حالیست که تولید کننده حدود ۳۰ درصد از قیمت تمام شده کالا را به دولت پرداخت می کند که شامل مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، حقوق ورودی و سایر هزینه است.

فاضلی نیا با بیان اینکه قاچاقچیان ۳۰ درصد از تولیدکنندگان به خاطر عدم پرداخت این هزینه ها جلو هستند، تاکید کرد: ما به دنبال رقابت سازنده هستیم؛ اگر قرار است رقابتی شکل بگیرد باید در فضای برابر باشد نه اینکه در یک شرایط نابرابر باشد.

وی نرخ تمام شده تسهیلات دریافتی تولیدکنندگان را حدود ۴۲.۵ درصد برآورد کرد و افزود این درحالیست که با ورود کالای قاچاق تولید کنندگان خارجی تسهیلات صفر درصدی دریافت می کنند.

فاضلی نیا، ناترازی انرژی و قطعی برق و گاز را از دیگر مشکلات بخش تولید لوازم خانگی عنوان کرد که منجر به نیمه تعطیل شدن بنگاه های تولیدی شده است.

وی عنوان کرد: همچنین ۴۰ درصد قیمت تمام شده به هزینه های ثابت از جمله هزینه دستمزد و اجاره بهای بنگاه تولیدی اختصاص دارد.

۴ ماه زمان از تخصیص ارز تا تامین مواد اولیه لوازم خانگی

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با بیان اینکه تخصیص و تامین ارز یکی دیگر از مشکلات صنعت لوازم خانگی است گفت: از زمان ثبت سفارش تا تخصیص ارز به صورت میانگین ۸۰ تا ۹۰ روز طول می کشد و از زمان تخصیص ارز تا تامین مواد اولیه نیز چهار ماه زمان می کشد.

وی ادامه داد: در تامین مواد اولیه باز همچنان معضلاتی در بورس کالا داریم ۳۰ تا ۵۰ درصد از مواد اولیه را از بورس می توان تامین کرد که باید تصمیم جدی تر در این زمینه گرفت.

فاضلی نیا تحریم را دیگر معضلات در صنعت لوازم خانگی عنوان کرد و گفت: در ۲ ماه اخیر چینی ها نیز محدودیت های شبکه بانکی بیشتری دارند و این امر باعث کندی در واردات مواد اولیه می شود.

وی اضافه کرد: تامین ماشین آلات، تجهیزات پیشرفته و انتقال دانش و تکنولوژی نیز به خاطر شرایط تحریمی با محدودیت روبروست از سوی دیگر تولیدکنندگان به خاطر شرایط سخت اعتباری قادر به دریافت تسهیلات نیستند و نقدینگی کافی برای تولید ندارند.

صادرات لوازم خانگی میانگین سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه صادرات لوازم خانگی از ایران به طور میانگین میانگین سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار است گفت: در سه سال اخیر رشد خوبی در حوزه صادرات صورت گرفته است که در این زمینه نیازمند بسته حمایتی در حوزه توسعه تولید و صادرات هستیم.

وی گفت: این بسته به حل مشکلات تولید، تربیت نیروی کار مهارت دیده، حمایت از تولید، اعطای تسهیلات، تسهیل در صادرات و تسهیل در تامین و تخصیص ارز کمک کند از این رو نیازمند تمهیدات از سوی دولت هستیم.

فاضلی نیا ابراز کرد: نهادهای مختلف از جمله سازمان امور مالیاتی باید از تولید کننده حمایت کنند و تنفس به خاطر شرایط ناترازی انرژی دهد. ضمن اینه قطعی سامانه ثبت سفارش جامع تجارت و تعدد سامانه ها کار را برای تولید کنندگان با مشکل روبرو کرده است باید با نگاه یکپارچه سازی به سامانه ها نگاه کرد.

وی با بیان اینکه نیازمند این هستیم تا در این شرایط سخت رکود بازار نهادها در کنار بخش خصوصی باشند گفت: بخش دولتی باید این بخش را همراهی کنند تا تولید کننده بتواند سرپا بماند، اگر سرمایه از تولید خارج شود وارد بازار واسطه گری و اختلال در بازار می شود ضمن اینکه اشتغال را تحت تاثیر قرار می دهد.

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران عنوان کرد: باید با همراهی یکدیگر بخشی از مشکلات حل شده و تصمیم های کارشناسی گرفته شود ما نیز به عنوان بدنه بخش خصوصی این آمادگی را داریم تا در تصمیم سازی و اجرا به مدیران کمک کنیم.

ارتقای خدمات پس از فروش لوازم خانگی

وی از ارتقای خدمات پس از فروش لوازم خانگی خبر داد و گفت: استانداردهای نسبی قابل قبولی در این صنعت داریم و با ارتقای کیفیت به مشتری مداری رسیده ایم.

فاضلی نیا بیان کرد: در صنعت لوازم خانگی، ۶۰۰ کارخانه با شناسنامه داریم که با کارخانه های بدون کارخانه به بیش از هزار کارخانه می رسد؛ کارخانه هایی که دارای مجوز رسمی هستند کیفیت قابل قبولی در محصولات دارند و با وجود هزینه های تولید بالا در شرایط رکودی، تخفیف های مختلف در مناسبت ها و تسهیلات ۱۸ ماهه به خریداران پرداخت می کنند.

برچسب‌ها: